لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

رویانا: نخستین گوسفند شبیه سازی شده در ایران


تخستین گوسفند شبیه سازی شده در ایران به تازگی در ميان يک گله چهارصد گوسفندی، در چراگاهی سبز و وسيع در خارج از شهر اصفهان به گردش و تغذيه پرداخت
تخستین گوسفند شبیه سازی شده در ایران به تازگی در ميان يک گله چهارصد گوسفندی، در چراگاهی سبز و وسيع در خارج از شهر اصفهان به گردش و تغذيه پرداخت

محققان ايرانی روز دوشنبه اعلام کردند که نخستين «گوسفند شبيه سازی» شده ای که پانزده ماه پيش متولد شده است، با موفقيت درحال رشد و همزيستی طبيعی درگله گوسفندان است.


اين گوسفند نر که رويانا نام دارد، در روز سی ام سپتامبر۲۰۰۶ در شهر اصفهان متولد شده است.


«رويانا» تنها دو ماه پس از مرگ نخستين حيوان شبيه سازی شده بدنيا آمد.نخستين حيوان شبيه سازی شده در ايران، که آن هم نيز يک گوسفند بود، تنها دقايقی پس از تولد، جان خود را از دست داد.


اما رويانا برخلاف گوسفند ديگر، ازعوارض سخت و خطرناک پس از تولد، که بروز آن برای حيوانات شبيه سازی شده امری کاملا طبيعی است، جان سالم بدر برد و اکنون در ايران از او به عنوان يک موفقيت بزرگ علمی تجليل می شود.


اين حرکت علمی، بخشی از تلاش های ايران در راستا به رسميت شناخته شدن به عنوان کشوری با توانمندی های تکنولوژيک در آسيای غربی تا سال ۲۰۲۵ است.


دولت ايران درحالی که با برنامه جنجال برانگيز غنی سازی اورانيوم خود کشورهای غربی را نگران کرده است، همچنين يک برنامه بلند پروازانه فضايی نيز راه اندازی کرده است.


محمد حسين نصر اصفهانی، رييس انستيتوی پژوهشی «رويان» در اصفهان روز دوشنبه به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفت:«رويانا يک موفقيت بزرگ علمی است و ما به او افتخار می کنيم. اين گوسفند نتيجه سال ها تلاش سخت در زمينه تحقيقات زيست شناسی سلولی است».


آقای اصفهانی که خود يک زيست شناس است و تيم تحقيقاتی او بر تولد رويانا و ديگر بره شبيه سازی شده نظارت داشته است، گفت: «انستيتوی پژوهشی رویان تا کنون دست به ۳۰ عدد انتقال موفقيت آميز، درزمينه تحقيقات سلول شناسی انجام داده است، اما تنها دو مورد آن به تولد منتهی شده است».


اعضای تيم سلول شناسی آقای اصفهانی می گويند: «از هر ده مورد شبيه سازی برروی حيوانات، تنها يک تا دو مورد آن می تواند با موفقيت متولد شود».


  • «رويانا يک موفقيت بزرگ علمی است و ما به او افتخار می کنيم. اين گوسفند نتيجه سال ها تلاش سخت در زمينه تحقيقات زيست شناسی سلولی است»
رييس انستيتوی پژوهشی «رويان» در اصفهان

دانشمندان بريتانيايی در سال ۱۹۹۶ با «دالی»، نخستين گوسفند شبيه سازی شده که شش سال زندگی کرد، در صدر اخبار رسانه بين المللی قرار گرفتند.


اکنون رويانا نيز ايران را به یکی از نخستين کشور در خاورميانه تبديل کرده است، که موفقيت خود درشبيه سازی گوسفند را رسما اعلام می کند. ترکيه نيز در سپتامبر گذشته شبيه سازی نخستين حيوان خود را، که آن نيز يک گوسفند بود، گزارش داد.


اما پيشرفت سريع در تحقيقات سلول شناسی و علم ژنتيک همچنين موجب ايجاد بحث های گسترده درباره مرزهای اخلاقی علم پزشکی شده است.


دانشمندان می گويند کلون يا شبيه سازی (روندی که موجب خلق يک کپی يکسان از يک گوسفند يا حيوانی ديگر می شود) می تواند موجب پيشرفت در تحقيقات پزشکی شود.


ازجمله می توان از حيوانات کلون شده، برای دستيابی به پادتن يا اصطلاحا «يک آنتی باد» عليه انواع بيماری ها استفاده کرد. آنتی باد ماده ايست که سلول های دفاعی بدن برای مقاومت عليه يک بيماری می سازند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، برنامه شبيه سازی ايران موفق شده است حمايت مراجع شيعيه را به خود جلب کند. آنها با شبيه سازی حيوانات موافقت کرده اند، با اينحال آنها شبيه سازی اعضای بدن انسان را ممنوع اعلام کرده اند.


برخلاف شيعيان ايران، که اکثريت جمعيت تقريبا هفتاد ميليونی آن کشور را تشکيل می دهند، رهبران روحانی سنی ازجلمه روحانيون عربستان سعودی، انجام هرگونه تحقيقات در علم شبيه سازی را حتی بر روی حيوانات غيرمجاز اعلام کرده اند.


رويانا اخيرا در ميان يک گله چهارصد گوسفندی، در چراگاهی سبز و وسيع در خارج از شهر اصفهان به گردش و تغذيه پرداخت. چوپان و گله گوسفندانش ظاهرا از اينکه تنها در بيست کيلومتری نيروگاه اتمی اصفهان گشت می زنند، نگران نبودند.


عبدالملک نوروزی چوپان گله گفت:«رويانا خيلی قوی است. او برای حفاظت از قلمرو خود می جنگد».


دکتر اصفهانی، گفت: «انستيتوی تحقيقاتی او درحال برنامه ريزی برای انجام آزمايشات و تجربيات بيشتر درعلم ژنتيک و تحقيقات سلول شناسی است».


وی افزود:«ما اکنون مراحل اوليه شبيه سازی يک گاو را طی می کنيم. تعداد شبيه سازی ها برای ما مهم نيست، آنچه که حائز اهميت است يافتن مهارت و تخصص در اين علم است».


دکتر اصفهانی می گويد:«محققان ايرانی هيچگاه تلاش نخواهند کرد تا پروسه شبيه سازی را بر روی انسان پياده کنند زيرا اين کارغير قانونی است».


وی افزود: «چنين امری هم از لحاظ اخلاقی غلط است، و هم طبق قوانين ما غير قانونی بشمار می آيد».


طبق این گزارش، انستيتوی رويان همچنين نقش مهمی در حفظ و نگهداری از سلول های پايه انواع حيواناتی که درمعرض خطر انقراض قرار دارند، را ايفا می کند.


آقای اصفهانی در اينباره گفت: «دراينجا يک نوع گوسفند وجود دارد که گفته می شود نسل آن رو به منقرض شدن است. ما سلول های پايه اين نوع گوسفند را نگهداری می کنيم تا در صورت لزوم بتوانيم ازآن شبيه سازی کنيم».


XS
SM
MD
LG