لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

حرکت توفان «گونو» به سمت سواحل جنوبی ايران


افزایش ابر و باران برفراز مسقط پایتخت عمان
افزایش ابر و باران برفراز مسقط پایتخت عمان

گردباد استوايی «گونو» با عبور از سلطان نشين عمان ضعيف تر شده و در حال حرکت به سمت تنگه هرمز و سواحل جنوبی ايران است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، اين توفان مناطق سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جزاير تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی را طی خواهد کرد و مقصد نهايی اين توفان، تنگه هرمز خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری رويترز توفان گونو پس از عبور از کشور عمان از سرعت و قدرت آن کاسته شده و به سمت ایران حرکت خواهد کرد.


خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا نیز گزارش داد که ستاد حوادث غير مترقبه در فرمانداری چابهار برای مقابله با پیامدهای این توفان تشکيل شده است.


در همین زمینه، شهردار کنارک در استان سيستان بلوچستان به اين خبرگزاری گفت که بر اثر توفان شديد سه‌شنبه در سواحل دريای عمان ، چهار شناور شامل يک لنج چوبی و چهارقايق که‌در کنار ساحل پهلو گرفته بودند، غرق شدند.


به گزارش این خبرگزاری علاوه بر غرق شدن اين چهار شناور ،خسارت سنگينی به ديوار ساخته شده ساحلی اين بندر به طول چهار کيلومتر وارد شده است.


خبرگزاری دولتی ایران همچنين به نقل از سازمان هوا شناسی این کشور اعلام کرد توفان گرمسيری که به تدريج به سواحل دريای عمان نزديک می‌شود درحين تضعيف، جنوب شرق کشور را تحت تاثير قرار می‌دهد.


مرکز اين گردباد استوايی که «گونو» ناميده شده و با سرعت ۲۶۰ کيلومتر و با امواجی به ارتفاع ۱۲ متربه سمت شمال غربی اقيانوس هند و ساحل شرقی عمان در حرکت است و پس از عبور از کشور عمان به سمت جنوب شرقی ايران حرکت خواهد کرد.


دولت عمان با اعلام وضعيت اضطراری بيش از هفت هزار نفر از ساکنان منطقه ساحلی را که بر اساس پيش بينی ها، توفان گونو روز سه شنبه و چهارشنبه به آنجا خواهد رسيد، تخليه کرده است.


گردباد دريايی «گونو» که روز دوشنبه حرکت خود را از اقيانوس هند آغاز کرد هم اکنون با افزايش قدرت خود به قدرتمندترين نوع گردباد يعنی «هاريکن» رده ۵ تبديل شده است

باران و باد شديد که نشانه های اوليه اين گردباد دريايی است هم اکنون به سواحل شرقی عمان رسيده است.


خبرگزاری دولتی عمان به نقل از منابع پليس اعلام کرد با افزايش قدرت، اين گردباد دريايی در ساعات آينده به سواحل اين کشور رسيده و همه کشور را تحت تاثير قرار خواهد داد.


به گفته پليس عمان، اين گردباد دريايی با باران شديد و توفان همراه خواهد بود.


گردباد دريايی «گونو» که روز دوشنبه حرکت خود را از اقيانوس هند آغاز کرد، هم اکنون با افزايش قدرت خود به قدرتمندترين نوع گردباد يعنی «هاريکن» رده ۵ تبديل شده است.


«هاريکن»رده ۵ خطرناک ترين پديده هواشناسی است که به چرخنده مناطق گرمسيری معروف است.


چرخنده هايی با سيستم کم فشار که با فعاليت رعد و برق همراه هستند، خلاف عقربه های ساعت می چرخند و بادهايی با سرعت بالا ايجاد می کنند، اين وضعيت «پديده کم فشار حاره ای» نام دارد. وقتی سرعت بادهای چرخنده گرمسيری به ۵۹ تا ۱۱۷ کيلومتر در ساعت می رسد، آن را توفان حاره ای می نامند، اما وقتی سرعت باد از ۱۱۸ کيلومتر در ساعت فراتر می رود، آن را هاريکن می نامند.


خبرگزاری ها گزارش داده اند که گردباد «گونو» قدرتمندترين گردبادی خواهد بود که از سال ۱۹۴۵ تاکنون به شبه جزيره عربستان رسيده است.


در حالی که ساکنان جزاير مسيره در دريای عرب به همراه ساکنان سواحل شرقی عمان به مناطق امن منتقل شده اند، تلويزيون عمان اعلام کرد که گردباد «گونو» شامگاه روز سه شنبه به اين کشور خواهد رسيد.


در همين حال، عربستان سعودی اعلام کرد که «گونو» تاثيری بر وضعيت جوی در اين کشور نخواهد داشت.


يک سخنگوی هواشناسی امارت متحد عربی نيز گفت «گونو» تاثيری بيش از افزايش ابر و باران بر اين کشور نخواهد داشت.


XS
SM
MD
LG