لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

واکنش دولت فرانسه به فيلم نامزد جايزه اسکار


نمايش فيلم «روزهای پرشکوه» نامزد جايزه اسکار در رده بندی بهترين فيلم خارجی سال از روز جمعه در سراسر آمريکا آغاز خواهد شد
نمايش فيلم «روزهای پرشکوه» نامزد جايزه اسکار در رده بندی بهترين فيلم خارجی سال از روز جمعه در سراسر آمريکا آغاز خواهد شد

نمايش فيلم نامزد جايزه اسکار در رده بندی بهترين فيلم خارجی سال موجب افزايش حقوق بازنشستگی سربازان فرانسوی مسلمان تبار شد.


با نمايش فيلم «روزهای پرشکوه» درباره سربازان مسلمان فرانسوی در جنگ جهانی دوم که خدماتشان در ارتش فرانسه بی اجر مانده بود باعث شد تا حقوق اين سربازان آفريقايی تبار مسلمان بازپرداخت شود.


نمايش اين فيلم نامزد جايزه اسکار در رده بندی بهترين فيلم خارجی سال امروز در سراسر آمريکا آغاز خواهد شد.


روز ۲۴ فوريه فيلم «ديز آو گلوری» يا روزهای پرشکوه در مراسم جوايز سينمايی «سزار» که همتای فرانسوی جوايز اسکار به شمار می رود نامزد دريافت ۹ جايزه در رده بندی های مختلف از جمله بهترين فيلم سال است.


اين فيلم که يکی از ۵ نامزد دريافت جايزه اسکار امسال در رده بندی بهترين فيلم خارجی است، داستان سربازان مسلمان از کشورهای تحت استعمار فرانسه در آفريقای شمالی است که در دوران جنگ جهانی دوم در راه آزادی فرانسه جان خود را به خطر انداختند اما دولت فرانسه با آنها به صورت شهروندان درجه دوم رفتار کرد .


در طول بيش از نيم قرن فرانسه با پرداخت حداقل حقوق بازنشستگی به اين رفتار تحقير آميز نسبت به سربازان مستعمرات سابق خود ادامه داده است.


فيلم «روزهای پرشکوه» که يکی از ۵ نامزد دريافت جايزه اسکار امسال در رده بندی بهترين فيلم خارجی است، داستان سربازان مسلمان از کشورهای تحت استعمار فرانسه در آفريقای شمالی است که در دوران جنگ جهانی دوم در راه آزادی فرانسه جان خود را به خطر انداختند اما دولت فرانسه با آنها به صورت شهروندان درجه دوم رفتار کرد

اما فيلم «روزهای پرشکوه» توانست با ايجاد فشارهای لازم دولت فرانسه را مجبور به تغيير روش در اين مورد کند و از چند هفته پيش تا کنون سربازان بازنشسته در مستعمرات سابق در گوشه و کنار دنيا توانسته اند از دريافت حقوقی برابر با سربازان فرانسوی برخوردار شوند.


کارگردان فيلم «رشيد بوشارب» در اين مورد می گويد: «اين هدف اصلی ساختن فيلم برای هر فيلمساز است. اين که به تواند تغييراتی را به وجود بياورد. اينجا فقط مسله ماديات مطرح نيست. موضوع مهم تر اين است که فرانسه قبول کرد که اين سربازان بخشی مهم از ارتش اين کشور بوده اند.»


هم اکنون آقای بوشارب در تلاش است تا دولت فرانسه را وادار کند تا مابه التفاوت اين مواجب در سال های گذشته را نيز به اين سربازان بازنشسته پرداخت کند.


نمايش فيلمی که بتواند تا اين حد در تغيير قوانين يک کشور موثر باشد تاکنون سابقه نداشته است . فيلم «ديز آو گلوری» که نور تازه ای بر وقايع مربوط به سربازان مسلمان آفريقايی تبار و بدرفتاری های دولت فرانسه نسبت به آنها انداخته است برای نخستين بار در فستيوال کن در ماه مه گذشته به تماشاگران ارايه شد .


اين فيلم از ماه سپتامبر در سينماهای فرانسه با نام «بومی» به نمايش درآمد و ژاک شيراک رييس جمهور فرانسه نيز در يک جلسه خصوصی آن را تماشا کرده است.


هزاران سرباز از ۲۳ کشور از مستعمرات سابق فرانسه از عوايد اين تغييرات در حقوق بازنشستگی خود که از اول ژانويه به اجرا گذاشته شد بهره مند شده اند.


ارتش پياده نظام آفريقايی فرانسه در قرن نوزدهم تشکل پيدا کرد و اين سربازان درجنگ اول جهانی شرکت کردند و بيش از ۳۰۰ هزار سرباز مسلمان از شمال و غرب آفريقا و هندوچين نيز در جنگ دوم جهانی جنگيدند .


نمايش فيلم «روزهای پرشکوه» با روشن ساختن گوشه های تاريک تاريخ معاصر فرانسه موجب ايجاد افتخارات تازه ای برای اقليت های اين کشور از جمله نسل جوان مسلمان آفريقايی تبار شده است.


XS
SM
MD
LG