لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

مکرمه ابراهیمی، محکوم به سنگسار، آزاد شد


قوه قضاییه روز سه شنبه اعلام کرد که مکرمه ابراهیمی، زنی که به جرم «زنای محصنه» به سنگسار محکوم شده بود، عفو شده است.
قوه قضاییه روز سه شنبه اعلام کرد که مکرمه ابراهیمی، زنی که به جرم «زنای محصنه» به سنگسار محکوم شده بود، عفو شده است.

قوه قضاییه ایران روز سه شنبه اعلام کرد که مکرمه ابراهیمی، زنی که به جرم «زنای محصنه» به سنگسار محکوم شده بود، عفو شده و از زندان آزاد شده است.


مکرمه ابراهیمی که مادر دو فرزند است ، یازده سال گذشته را بجرم داشتن رابطه نامشروع با جعفر کیانی در زندان گذراند.


حکم سنگسار جعفر کیانی ، چند ماه قبل در روستایي از توابع تاکستان قزوین اجرا شد. اجرای آن حکم و صدور حکم سنگسار برای مکرمه ابراهیمی با اعتراض گسترده داخلی و بین المللی روبرو شد.


سعيد اقبالي، وکيل مکرمه ابراهيمي، در گفت وگو با رادیو فردا توضیحاتی درباره آخرین تحولات پرونده موکلش ارائه کرده است:


رادیو فردا: روند بخشودگی مکرمه ابراهیمی چه مراحلی را طی کرده بود؟


  • «بعد از اینکه حکم سنگسار در خصوص جعفر کیانی به آن ترتیب اجرا شد، از دفتر آقای شاهرودی پرونده را خواستند و ما هم لایحه نوشتیم و روی پرونده گذاشتیم، موادی را مطرح کردیم که تقاضا کردیم مجددا" رسیدگی شود. تقاضای رسیدگی مجدد رد شد ولی پیشنهاد عفو شد و پرونده به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال شد و خوشبختانه در چند ماهی که پرونده در کمیسیون بود مورد بررسی قرار گرفت، یکبار هم از مکرمه توضیحاتی خواستند، در حال حاضر هم خوشبختانه رای تبدیل شد و مکرمه آزاد شد.»
سعید اقبالی، وکیل مدافع مکرمه ابراهیمی

سعید اقبالی: بعد از اینکه حکم سنگسار در خصوص جعفر کیانی به آن ترتیب اجرا شد، از دفتر آقای شاهرودی پرونده را خواستند و ما هم لایحه نوشتیم و روی پرونده گذاشتیم، موادی را مطرح کردیم که تقاضا کردیم مجددا" رسیدگی شود. تقاضای رسیدگی مجدد رد شد ولی پیشنهاد عفو شد و پرونده به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال شد و خوشبختانه در چند ماهی که پرونده در کمیسیون بود مورد بررسی قرار گرفت، یکبار هم از مکرمه توضیحاتی خواستند، در حال حاضر هم خوشبختانه رای تبدیل شد و مکرمه آزاد شد.


مختومه شدن پرونده خانم ابراهیمی چه تاٌثیری می تواند داشته باشد بر جلوگیری از صدور اینگونه احکام که توسط بعضی قضات در محاکم قضائی صادر می شود؟


من فکر می کنم که پرونده مکرمه و جعفر یک سری واقعیت هایی را نشان داد که باید راهکار مناسبی ارائه بشود که این چنین احکامی صادر نشود یا حداقل صدور حکم محدود بشود به شرایطی که در فقه تعیین شده و در صدورآن سختگیری های فقهی و قانونی مورد توجه قرار گیرد، که شاید درباره پرونده مکرمه از ابتدا مورد توجه قرار می گرفت احتمالا" این رای صادر نمی شد.


تا چه اندازه دفاع خود را در بخشودگی خانم ابراهیمی موءثر می دانید و فکر می کنید آن بخشی از قوه قضاییه جمهوری اسلامی که با حساسیت این پرونده هارا دنبال می کند، از خلل این دفاع، متوجه نقائص حقوقی موجود در این باره شده است؟


مورادی که در پرونده مکرمه بود شاید صرفا" بخاطر دفاع ما نبود که این اتفاق افتاده، به هرحال پرونده مکرمه وارد یک بحث اجتماعی شده بود و باید تصمیم درستی گرفته می شد، که شد. شاید با توجه به اینکه پرونده مکرمه مختومه شد و رای قطعی شده بود، بحث دفاع حقوقی آنچنان مطرح نبود، مواردی هم که مطرح شد، بیشتر موارد حقوقی بود که باید مورد توجه قرار بگیرد و مختص پرونده مکرمه هم نبود.


بیشتر همان سختگیری هایی هست که قانون برای احکام سنگینی، احکام حدود مورد توجه قرار داده و راه های اثبات خیلی محدودی که در این خصوص وجود دارد، مانند چهار نفر مرد با شرایط خاص یا چهار بار اقرار در چهار جلسه جداگانه بازهم با شرایط خاص ، این ها مواردی است که اگر به آن عمل شود و مورد توجه قرار گیرد و از طرف دیگر استناد به علم قاضی محدود شود، احکام سنگین مانند این را کمتر خواهیم دید.


امکان دارد اشاره ای هم به مواردبفرمایید؟


بیشتر همان سختگیری هایی است که در مورد احکام سنگین، احکام حدود، قانون مورد توجه قرار داده و راه های اثبات خیلی محدودی که در این خصوص وجود دارد مانند چهار نفر مرد با شرایط خاص یا چهار بار اقرار در چهار جلسه جداگانه بازهم با شرایط خاص، اینها مواردیست که اگر به آن عمل شود و مورد توجه قرار گیرد و از طرف دیگر استناد به علم قاضی محدود شود، احکام سنگین مانند این را کمتر خواهیم دید.


آقای اقبالی با توجه به اینکه حکم سنگسار در مورد یکی از متهمان این پرونده یعنی آقای جعفرکیانی اجرا شده و از طرف دیگر خانم ابراهیمی مورد بخشش قرار گرفته اند، آیا خانواده آقای کیانی قصد دارند که نسبت به اجرای حکم ، علیه قاضی صادر کننده این حکم اعلام جرم کنند؟


ما از جعفر یا خانواده او وکالتی نداریم، از طرف دیگر باید این موضوع را هم مورد توجه قرار بدهیم که اگر در مورد مکرمه رای تبدیل می شود و مکرمه مورد عفو قرار می گیرد، این دلیل نیست که قطعا" در مورد جعفر هم باید همین گونه می بود. درست است که رای مکرمه تبدیل شد ولی به این معنی نیست که بیگناه شناخته شد . مکرمه در واقع مورد بخشش قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG