لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

مجله اقتصادی؛ اختلاف بر سر تعیین نرخ سود بانکی


مجله هفتگی راديو فردا که روزهای پنجشنبه ساعت هفت بعد از ظهر به وقت تهران پخش ميشود اين هفته نيز دربرگيرنده گزيده خبرهای اقتصادی مهم هفته بود، از جمله درباره رويدادهای بورس تهران و واگذاری سهام کارخانه تراکتورسازی تبريز به شرکت «مهر اقتصاد ايرانيان» وابسته به موسسه مالی اعتباری «مهر» که متعلق به بسيج است، در باره نرخ بهره بانکی و تورم و اختلاف ها بر سر آن، کنار کشيدن شرکتهای نفتی از سرمايه گذاری در پارس جنوبی و تراز بازرگانی خارجی ايالات متحده آمريکا.



  • اختلاف نظر ميان ریيس جمهوری و ریيس کل بانک مرکزی بر سر تعيين نرخ سود تسهيلات بانکی که به شکل مجادله ای پنهان در جريان بود روز سه شنبه به اوج خود رسيد، هنگامی که رئيس جمهوری در يک نشست خبری با اقتصادی خواندن کاهش نرخ سود بانکی گفت دولت نرخ سود بانکی برای بخش مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن را ۱۰ درصد تعيين کرده و برای بخش های بازرگانی و خدمات نرخ ۱۲ درصد را تعيين کرده است.

در واکنش به اين اظهار نظر آقای احمدی نژاد طهماسب مظاهری رييس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه گفت «نرخ سود ۱۰ درصدی که توسط رييس جمهوری اعلام شد، غيرقابل ابلاغ است».


بگفته آقای مظاهری اينک سه بسته سياستی متفاوت و متناقض در برابر يکديگرند. يکي بسته سياستی بانک مرکزی، ديگری بسته کميسيون اقتصادی دولت و سرانجام نرخ بهره ای که ریيس جمهوری اعلام کرده است. بگفته دکتر علی رشيدی کارشناس اقتصاد ايران نرخ بهره های دستوری هيچ قرابتی با واقعيت های اقتصادی ندارد.



  • اقتصاد آمريکا به عنوان موتور اصلی اقتصاد جهان مدت زمانی است که دچار با مشکلات وعدم تعادل های گوناگون دست بگريبان است که يکی از اين مشکلات تراز منفی بازرگانی خارجی است. آمريکا برغم صدور صدها ميليارد دلار کالا حدودا ۴۰ در صد بيشتر واردات دارد. دکتر کامران استاد رشته اقتصاد در دانشگاه نورث ايسترن بوستون نگاهی دارد به ساختار بازرگانی خارجی، حجم صادرات و واردات آمريکا و شرکای عمده تجاری اين کشور.


  • هيئتی از صندوق بين المللی پول که هفته گذشته از ايران ديدن کرد و تورم را از مهمترين چالش کوتاه مدت اقتصاد ايران خوانده است. صندوق بين المللی پول تقويت جايگاه مالی، افزايش نرخ بهره و شناور کردن بيش تر نرخ مبادله ارز را به عنوان سه راهکار مهم برای مقابله با آن پيشنهاد کرده است. مهمترين نهاد مالی جهان همچنين به ايران پيشنهاد کرده است برای افزايش کارآیی اقتصاد ايران حذف رايانه ها از جمله اقداماتی هستند که ميتوان بکار گرفته شود.


  • شرکت نفتی شل در يک موضع گيری رسمی خروج خود را از فاز ۱۳ پارس جنوبی اعلام کرد. شرکت فرانسوی توتال نيز چندی پيش از صرف نظر کردن از حضور خود در فاز ۱۱ پارس جنوبی به دليل عدم تفاهم با ايران بر سر قيمت قرارداد، خبر داده بود.

بدين ترتيب کارشناسان بر اين نظراند که سرمايه گذاری ۲۷ميليارد دلاری اين دو شرکت در دو فاز ۱۱و ۱۳ پارس جنوبی منتفی است. اگر چه گفته می شود که يکی از دلايل اصلی خروج شل از فاز ۱۳ وجود تنش های سياسی در منطقه است اما برخی کارشناسان معتقدند، عدم مديريت مسوولان در جذب سرمايه گذاری ها و تکنولوژی روز از جمله دلايل اصلی فرصت سوزی و خروج سرمايه گذاران خارجی از کشور است. بسياری از ناظران بين المللی مي ويند اين دو شرکت زير فشار تحريم های آمريکا از تن در دادن به اين قرار دادها طفره ميروند. تحليل دکتر فريدون خاوند و دکتر جمشيد اسدی را در اين باره.



  • در خبرهای هفته پيش آمده بود که دولت گرم تهيه لايحه ای برای بستن ماليات بر اماکن مسکونی خالی و بر مابه التفاوت قيميت خريد و فروش مستغلات است.

در اولين گام در اين راه روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با طرح دو فوريتی وضع ماليات بر خانه ای خالی مخالفت کرد.


گفته مي ود نمايندگان مجلس ديروز به کنار گذاشتن طرح وضع ماليات بر خانه ای خالی رای دادند تا فضا را برای بررسی لايحه ای که دولت برای ماليات بر معاملات املاک به زودی ارائه ميکند آماده باشد. طرح ماليات بر خانه های خالی پارسال به محض تدوين، وزارت مسکن و شهرسازی به آن واکنش نشان داد و با ارائه يک گزارش مستند و تحقيقی اعلام کرد که حجم خانه ای خالی در کل کشور


XS
SM
MD
LG