لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

مصر، ايران را به ایجاد درگیری در خاورمیانه متهم کرد


احمد ابوالغيط از گروه اسلامگرای حماس انتقاد کرد و به دست گرفتن کنترل غزه توسط اين گروه در سال ۲۰۰۷ را «کودتا» خواند.
احمد ابوالغيط از گروه اسلامگرای حماس انتقاد کرد و به دست گرفتن کنترل غزه توسط اين گروه در سال ۲۰۰۷ را «کودتا» خواند.

وزير امور خارجه مصر ايران، گروه فلسطينی حماس و حزب الله لبنان را متهم کرده است که می کوشند منطقه خاورميانه را به درگیری بکشند.

احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر، در مصاحبه با شبکه ماهواره ای «اوربيت» با اشاره به رويدادهای غزه گفت: «[آنها می کوشند] در راستای منافع ايران منطقه را به رويارويی بکشانند، تا با استفاده از این کارت، [ايران] بتواند از فشار های غرب بر سر پرونده برنامه هسته ای خود، فرار کند.»

حمله اسرائيل به نوار غزه و در گيری ۲۲ روزه در اين منطقه، به گفته منابع فلسطينی دست کم يک هزار و ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت.

در حالی که وزير امور خارجه مصر بحران اخير غزه را تلاش ایران برای کاهش فشار ارزيابی کرده است، علی لاريجانی، رييس مجلس ايران، از اين بحران به مثابه شکست «طرح مشارکت بين المللی برای مهار ايران» ياد کرد.

آقای لاريجانی هفته گذشته در قم گفته بود: «حادثه غزه در ادامه طرح مشارکت بين المللی آمريکا و برخی کشورهای غربی و عربی برای مهار ايران بود که با شکست مواجه شد.»

در جریان بحران غزه، احمد ابوالغیظ دولت ايران را مورد انتقاد قرار داده بود و اين کشور را متهم کرد که در صدد سلطه بر خاورميانه است.

وزیر امور خارجه مصر گفته بود: «ايرانی ها در تلاش هستند تا ايدئولوژی خاص خود را در منطقه گسترش داده و آن را تحميل کنند و آنها از برخی فلسطينی ها... برای اهداف خود استفاده می کنند.»

مصر و شکست اجلاس دوحه

وزير امور خارجه مصر همچنين با انتقاد از اقدام قطر برای برگزاری نشست سران عرب در اين کشور، گفت: «مصر باعث شکست اين اجلاس شد...اگر اين اجلاس به مثابه نشست سران عرب و با حد نصاب اعضاء تشکيل می شد، به اقدام مشترک اعراب ضربه می زد. ما چيزهايی را می بينيم که ديگران آن را نمی بينند.»

اين نخستين اذعان رسمی مقام های مصری به اين است که کوشيده اند تا مانع برگزاری اجلاس سران عرب در ۱۶ ژانويه در دوحه، پايتخت قطر، شوند. نشست دوحه در نهايت به صف بندی جديدی بين کشورهای عرب بر سر بحران غزه منجر شد.

مصاحبه احمد ابوالغيط نشان می دهد اجلاس آشتی جويانه هفته گذشته در جريان نشست کويت، بين عربستان و مصر از يک سو و قطر و سوريه از سوی دیگر تاثير کوتاه مدتی داشته است.

قطر نتوانست برای تشکيل نشست رسمی سران عرب در دوحه بر سر بحران غزه، تعداد کافی از کشورهای عرب را برای حضور در اين نشست ترغيب کند. در نهايت نشست دوحه در ۱۶ ژانويه به صورت اجلاس غير رسمی سران عرب برگزار شد.

به گزارش رويترز، ديپلمات می گويند قطر در جريان بحران غزه، نقش سنتی مصر در ميانجي گری بين اعراب را به چالش گرفت و از سوی ديگر قاهره از رويکرد شبکه تلويزيونی الجزيره متعلق به دولت قطر انتقاد می کند.

آقای ابوالغيط در همين رابطه گفته است: «برخی تصور می کنند يک شبکه ماهواره ای می تواند موجب سقوط دولت مصر شود، بدون اين که در نظر بگيرند دولت مصر خيلی قويتر تر از آن است.»

وی افزود: «مصر خيلی بزرگ است و نفوذ زيادی دارد، حالا به رغم برخی تلاش ها به چالش گرفتن نفوذ و نقش آن، چه در کانال الجزيره چه در ديگر شبکه ها.»


احمد ابوالغيط در این گفت وگو بار ديگر از گروه اسلامگرای حماس انتقاد کرد و به دست گرفتن کنترل غزه توسط اين گروه در سال ۲۰۰۷ را «کودتا» خواند.

XS
SM
MD
LG