لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

چشم انداز تحولات در مصر؛ مردم به دنبال چه نوع حکومتی هستند؟


مردم مصر به دنبال چه هستند؟ دمکراسی يا آنگونه که برخی از جمله سران و رسانه های جمهوری اسلامی ايران می گويند، تشکيل يک حکومت اسلامی. گروه اسلامگرای اخوان المسلمين در آينده مصر چه نقشی را ايفا خواهند کرد.

راديو فردا اين پرسش ها را با «ويکتوريا هزو»، عکاس مستند که در قاهره، پايتخت مصر، زندگی می کند، در ميان گذاشته است.

رادیو فردا: معترضان مصری بدنبال چه هستند؟


ویکتوریا هزو: آنها خواستار پايان حکومت حسنی مبارک هستند.

به نظر شما آنها خواستار برقراری چه نوع حکومت سياسی هستند؟

من فکر می کنم که آنها حکومت دمکراتيک می خواهند. در واقع من مطمئنم که آنها بدنبال دمکراسی هستند.

به نظر شما گروه اسلامگرای اخوان المسلمين در آينده مصر چه نقشی را ايفا خواهد کرد؟

در يک جامعه آزاد و عادلانه اخوان المسلمين نقش مهمی تری را نسبت به گذشته ايفا خواهد کرد چون آنها محبوب ترين گروه اپوزيسيون در مصر به شمار می آيند. خيلی ها از اين بابت نگران هستند ولی همزمان آدم های زيادی هستند که سکولار و تحصيل کرده اند، جزو نخبگان جامعه محسوب می شوند و ترسی از اخوان المسلمين ندارند. آنها فکر می کنند که اين گروه هم می تواند خودش را با يک نظام دمکراتيک تطبيق بدهد.

پس شما فکر نمی کنيد که اخوان المسلمين قصد دارد مسير روحانيون در ايران را در پيش بگيرد؟

مردم اين حرف را می زنند ولی هدف از اين حرف ها تنها ترس ايجاد کردن است. ممکن است چنين چيزی درست باشد ولی مشخص نيست. من يک هفته پيش تصور نمی کردم که اين اتفاق ها در مصر روی بدهد، اصلا فکر نمی کردم که مردم مصر پتانسيل چنين قيامی را داشته باشند و برای اخوان المسلمين هم چنين فرصتی ايجاد شود. البته که ممکن است آنها بخواهند مسير ايران را در پيش بگيرند ولی شايد هم قصد کسانی که در غرب اين حرف ها را می زنند، اين باشد که مانع از برقراری دمکراسی واقعی در مصر شوند.

گروه ها و سياستمداران سکولار چه وضعيتی دارند؟


گروه های اپوزيسيون سکولار زيادی در مصر وجود دارد. آنها برای برگزاری تظاهرات در روزهای گذشته با اخوان المسلمين همکاری کرده اند و رابطه خوبی با اين گروه دارند. ولی آنها به اندازه اخوان قوی نيستند.

آيا مردم مصر در شعارهای شان اصلا خواستار برقرار حکومت اسلامی هستند؟

نه من چنين چيزی نشنيدم. آنها می گويند، مبارک برو بيرون، مبارک نامشروع است، ما دمکراسی می خواهيم، ما عدالت می خواهيم. آنها شعاری درباره برقراری حکومت اسلامی نمی دهند. البته شعار الله اکبر سر می دهند ولی اين معنای خاصی ندارد.

آيا محمد البرادعی، مديرکل سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی و يکی از شخصيت های اپوزيسيون در مصر، می تواند در آينده مصر نقش مهمی را ايفا کند؟

تعداد زيادی از نخبگان جامعه دوست دارند که او نقش مهمی را ايفا کند چون او را از نظر سياسی آدم شايسته و با تجربه ای می دانند. او طرفدارانی در تمام گروه ها دارد. حتی اخوان المسلمين هم از او حمايت می کند در حالی که من احساس می کنم او شخص سکولاری است. من فکر می کنم که البرادعی می داند که اخوان المسلمين خيلی محبوبيت دارد و برای همين می خواهد که اين گروه هم در دولت آينده مصر حضور داشته باشد.

آيا فکر می کنيد که حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر، تسليم می شود و از کار کناره گيری می کند؟

در حال حاضر که نشانی مبنی بر اين کار ديده نمی شود و اين شگفت انگيز است. هر بار که مبارک سخنرانی می کند مردم تعجب می کنند چرا که به نظر می آيد او اصلا در جريان رويدادهای روزهای گذشته نيست. مدتهاست که مردم در اينجا جوکی را درباره او تعريف می کنند. می گويند، مبارک از مشاورش می پرسد مردم در خيابان چه می گويند؟ مشاور می گويد، آقای رئيس جمهور مردم به شما می گويند «خدانگهدار». مبارک می گويد، مگر قرار است جايی بروند؟

شما درباره آينده مصر در نهايت خوشبين هستيد يا خير؟


من سعی می کنم خوشبين باشم. چون فکر می کنم که حق مردم مصر اين است که حکومت بهتری داشته باشند. گرچه به خاطر مشکلات امنيتی بوجود آمده، هم اکنون در فرودگاه هستم و می خواهم دخترم را از کشور خارج کنم اما دوست دارم درباره آينده مصر خوشبين باشم.
XS
SM
MD
LG