لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

تظاهرات ده ها هزار نفر از طرفداران مرسی در شهرهای مختلف مصر


ده ها هزار نفر از هواداران محمد مرسی، رييس جمهور برکنارشده اين کشور روز جمعه ۲۸ تیرماه در شهرهای مختلف مصر دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تظاهرکنندگان در شهرهای قاهره، اسکندريه و چند شهر ديگر با در دست داشتن پرچم کشور مصر و عکس هايی از محمد مرسی شعار هايی در حمايت از رييس جمهور برکنار شده و محکوميت کودتا سر می دادند.

به گزارش رسانه های دولتی مصر نيروهای ارتش مانع حرکت تظاهر کنندگان به سوی تاسيسات و پادگان های نظامی شده اند.

طبق اين گزارش سربازان برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که قصد نزديک شدن به کاخ رياست جمهوری مصر در قاهره را داشتد، از گاز اشک آور استفاده کرده اند.

در همين حال، يک مقام ارتش مصر که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری رويترز گفته است که ارتش تحولات جاری و تظاهرات حاميان محمد مرسی را زير نظر دارد و برای مقابل با هر تحرکی آماده است.

اين مقام ارتش مصر همچنين گفته است:«آنها (اخوان المسلمين) می دانند که ديگر مردم با آنها نيستند.»

محمد مرسی در نخستين انتخابات آزاد پس از سقوط حکومت حسنی مبارک به رياست جمهوری مصر رسيد. اما به دنبال اعتراضات و تظاهرات گسترده در قاهره و برخی از شهرهای مصر، ارتش با برکناری محمد مرسی دستور تشکيل دولت تازه ای را صادر کرد.

در همین حال، عدلی منصور، ریيس‌جمهور موقت مصر، نيز شامگاه پنجشنبه در يک برنامه تلويزيونی بر تلاش برای برقراری ثبات و آرامش در کشور تاکيد کرد.

رييس جمهوری موقت مصر تصريح کرده است:«ما برای برقراری امنيت تا به آخر خواهيم جنگيد و انقلاب را حفظ خواهيم کرد.»

از زمانی که ارتش مصر در سوم ژوئيه محمد مرسی را از سمتش برکنار کرد تا کنون دست کم ۹۹ نفر در خشونت در اين کشور کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG