لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

«موافقت مصر با عبور ناوهای ايران از کانال سوئز »


کشتی پشتیبانی خارک
کشتی پشتیبانی خارک
خبرگزاری رسمی مصر روز جمعه اعلام کرد اين کشور به دو کشتی جنگی ايران اجازه می دهد تا از کانال سوئز عبورکنند، اين در حالی است که آمريکا می گويد تحرکات ايران را زير نظر دارد و اسرائيل استقرار کشتی های جنگی جمهوری اسلامی در مديترانه را اقدامی«تحريک آميز» خوانده است.

خبرگزاری رسمی مصر، «منا»، گزارش داده است ايران در درخواست برای عبور کشتی های جنگی خود از کانال سوئز تصريح کرده است که اين دو کشتی هيچ گونه سلاح اتمی و شيميايی را حمل نمی کنند.

در همين زمينه، يک مقام وزارت دفاع مصر به خبرگزاری رويترز، گفته است که دولت اين کشور با عبور دو کشتی جنگی ايران از کانال سوئز موافقت کرده است.

طبق اين گزارش، تلويزيون مصر نيز خبر موافقت مقامات اين کشور با عبور دو کشتی جنگی ايران از کانال سوئز را پخش کرده است.

به گزارش رويترز، مقامات اداری کانال سوئز نيز گفته اند هنوز اين مجوز به دست آنها نرسيده است ولی نخستين کاروان ازمسير جنوب به شمال ساعت ۶ بامداد روز شنبه از اين کانال عبور خواهد کرد.

دولت مصر روز پنجشنبه اعلام کرده بود که درخواست رسمی ايران را برای عبور اين دو ناو ايرانی از کانال سوئز، برای ورود به دريای مديترانه، دريافت کرده و آن را بررسی می‌کند.

حسام ذکی، سخنگوی وزارت خارجه مصر، گفته بود که اين درخواست رسمی ايران، از سوی وزارت دفاع مصر در حال بررسی است.

نهاد مصری ناظر بر کانال سوئز پيشتر اعلام کرده بود که وزارت کشور و وزارت خارجه مصر نيز در امر بررسی درخواست رسمی ايران دخالت دارند.

«پرس تی وی»، شبکه تلويزيونی انگليسی‌زبان دولتی ايران، عصر پنجشنبه اعلام کرد که مقام‌های رسمی ايران در طول روز پنجشنبه با «همتايان مصری خود» تماس گرفته و با آنها درباره درخواست ايران، برای عبور دو ناو ايران از کانال سوئز گفت‌وگو کرده‌اند.

پرس تی‌وی تأکيد کرد که مقامات ايرانی در اين مکالمات تلفنی از مصری‌ها خواستند که امنيت ناوهای ايرانی را به هنگام عبور از اين کانال تأمين کنند.

اين رسانه دولتی ايران افزود که مقامات مصری گفته‌اند هيچ امر منفی در مورد درخواست ايران وجود ندارد و همه چيز درمورد حرکت ناوها از اين کانال درست است.

اين برای نخستين بار پس از زمان انقلاب ايران در سال ۱۳۵۷ خواهد بود که کشتی های جنگی ايران از کانال سوئز عبور می کنند.

اين در حالی است که يک مقام عالی‌رتبه اسرائيلی پيشتر گفته بود که دو کشتی جنگی ايرانی «به مدت يک سال در يک بندر سوريه پهلو می‌گيرند.»

واکنش ها

در واکنش به خبر در خواست ايران از مصر برای صدور مجوز عبور دو کشتی جنگی از کانال سوئز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد روز جمعه گفت آمريکا تحرکات ايران را زير نظر دارد.

جی کارنی که به همراه باراک اوباما از ايالت کاليفرنيا عازم ايالت اورگان بود، در هواپيمای اختصاصی رييس جمهوری آمريکا به خبرنگاران گفت: « اين مشخص است که ما آن را زيرنظر خواهيم داشت، ولی اين را هم خواهيم گفت که ایران کارنامه خیلی درخشانی در زمینه رفتارهای مسئولانه در منطقه ندارد.»

در همين زمينه، آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائيل، روز چهار شنبه عبور دو کشتی جنگی ايرانی از کانال سوئز و ورود به دريای مديترانه را اقدامی «تحريک‌آميز» خوانده و گفته بود، اسرائيل نمی تواند برای هميشه اقدام‌های تحريک‌آميز ايران را ناديده بگيرد.

روزنامه اسرائيلی يديوت‌آهرونوث پيشتر نوشته بود دو ناو ايرانی، يک فروند رزم‌ناو «ام‌- ک پنج» و يک فروند ناو پشتيبانی، قصد دارند از کانال سوئز عبور کنند.
XS
SM
MD
LG