لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

ثبت نام چهره های سرشناس دو جناح در انتخابات مجلس هشتم


در حالی که بسیاری از چهر ه های سرشناس دو جناح سیاسی در انتخابات مجلس هشتم ثبت نام کرده اند، ملی - مذهبی ها با انتقاد از رد صلاحیت ها انصراف خود را اعلام کرده اند.
در حالی که بسیاری از چهر ه های سرشناس دو جناح سیاسی در انتخابات مجلس هشتم ثبت نام کرده اند، ملی - مذهبی ها با انتقاد از رد صلاحیت ها انصراف خود را اعلام کرده اند.

در حالی که تنها چند ساعت به پايان زمان ثبت نام نامزدهای نمايندگی در هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده، رييس ستاد انتخابات جمهوری اسلامی خبر داده است بيش از چهار هزار نفر ثبت نام قطعی کرده اند.


انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی روز ۲۴ اسفند سال جاری برای انتخاب ۲۹۰ نماينده برگزار خواهد شد.


رييس ستاد انتخابات کشور روز جمعه پس از پایان زمان ثبت نام اعلام کرد: «در مجموع در کل کشور هفت هزار و ۲۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که از اين تعداد شش هزار و ۶۰۰ نفر مرد و ۵۹۰ نفر زن هستند و در تهران نيز تعداد ثبت‌نام کنندگان ۸۵۱ نفر است».


در همين حال، نهضت آزادی ايران، پيشتر، با انتقاد از نحوه انتخابات در ايران خواهان لغو نظارت استصوابی شورای نگبهان و نظارت بين المللی بر انتخابات شده بود.


فعالان مدنی در ايران می گويند قانون انتخابات در اين کشور به شيوه ای است که عملا مانع از ورود افراد مستقل از حکومت به مبارزات انتخاباتی می شود و خواهان تغيير قوانين انتخابات هستند.


  • «ما با توجه به سوابق ايام و برخوردهای حذفی شورای نگهبان با فعالان ملی – مذهبی در گذشته و نيز مواضع اعلام شده طی هفته‌های اخير که همگی بر ادامه رويه‌های حذفی گذشته تأکيد دارد؛ اعلام می‌کنيم به علت عدم وجود حداقل شرايط ثبت‌نام برای ما، حضور خود را در اين مرحله بی‌حاصل می‌دانيم».
ملی - مذهبی ها

انصراف ملی مذهبی ها


در همين زمينه فعالان ملی مذهبی در بيانيه ای اعلام کرده اند که در انتخابات مجلس هشتم ثبت نام نخواهند کرد.


در بخشی از اين بيانيه آمده است:«ما با توجه به سوابق ايام و برخوردهای حذفی شورای نگهبان با فعالان ملی – مذهبی در گذشته و نيز مواضع اعلام شده طی هفته‌های اخير که همگی بر ادامه رويه‌های حذفی گذشته تأکيد دارد؛ اعلام می‌کنيم به علت عدم وجود حداقل شرايط ثبت‌نام برای ما، حضور خود را در اين مرحله بی‌حاصل می‌دانيم».


به گزارش خبرگزاری فرانسه در انتخابات مجلس هفتم بيش از دو هزار نفر از اصلاح طلبان نزديک به حکومت، توسط شورای نگهبان رد صلاحيت شدند.


حضور چهره های سرشناس در انتخابات


از هنگام آغاز ثبت نام از داوطلبان، چهره های سرشناسی از جناح های مختلف سياسی با حضور در ستاد انتخابات ثبت نام کرده اند.


از محافظه کاران، يا آن گونه که خود می گويند«اصولگرايان»، چهره هايی چون علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی وعلی فلاحيان، وزير اطلاعات در دوران رياست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی، تاکنون ثبت نام کرده اند.


آقای لاريجانی که چندی پيش به دلیل اختلاف با محمود احمدی نژاد از دبيری شورای عالی امنيت ملی استعفا کرد، به هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس، گفت: «در مسير کانديدا شدن نبودم، اما به توصيه بعضی مراجع تقليد،‌ جامعه مدرسين حوزه علميه قم و برخی بزرگان مانند آيت‌‌الله مهدوی کنی کانديدا شدم.»


علی فلاحيان که هم اکنون نماينده مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان است، اين بار به مشهد رفته و در اين حوزه انتخابی ثبت نام کرده است.


از چهر های اصولگرای حاضر در مجلس هفتم کسانی همچون: غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس هفتم، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هفتم، و احمد توکلی نیز ثبت نام کرده اند.


همچنین محمد علی رامین، مشاور محمود احمدی نژاد، از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرده است. آقای رامین از چهره های جنجالی است که گفته می شود ایده اولیه انکار هولوکاست را او مطرح کرده و به علت نزدیکی به آقای احمدی نژاد، این طرح بعدها به موضع رییس جمهوری ایران بدل شده است.


از چهره های شاخص هيئت موتلفه تاکنون علينقی خاموشی، رييس سابق اتاق بازرگانی ايران، و اسدالله بادامچيان ثبت نام کرده اند.


  • «در مجموع در کل کشور هفت هزار و ۲۰۰ نفر ثبت‌نام کردند که از اين تعداد شش هزار و ۶۰۰ نفر مرد و ۵۹۰ نفر زن هستند و در تهران نيز تعداد ثبت‌نام کنندگان ۸۵۱ نفر است».
رييس ستاد انتخابات کشور

جبهه متحد اصولگرایان


در همين حال، الياس نادران، عليرضا زاکانی، حسين فدايی، حميدرضا کاتوزيان و لطف‌الله فروزنده نمايندگان مجلس هفتم از چهره های نزديک به دولت در جبهه متحد اصولگرايان نيز ثبت نام کرده اند.


آقای نادران در خصوص ليست جبهه متحد اصولگرايان گفت: «جمع‌بندی اسامی نهايی به پس از ثبت‌ نام موکول شده است. شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرايان به ۴۵ نفر در تهران توصيه کرده است که برای داوطلبی مجلس هشتم ثبت ‌نام کنند و پس از ثبت‌نام ۱۵ نفر از اين تعداد حذف خواهند شد».


پيشتر وبسايت «شريف نيوز» که به دولت نهم نزديک است، درباره شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرايان نوشته بود:«مثلث شورای شش نفره جبهه ی متحد اصولگرايی که متشکل از سه ضلع حاميان دولت، ( صادق محصولی و مصلحی)، جبهه ی پيروان خط امام و رهبری ( اسدالله بادامچيان و شهاب الدین صدر) و جمعيت ايثارگران،( حسين فدايی و عليرضا زاکانی) است و محمود احمدی نژاد، محمد باقر قاليباف و حبيب الله عسکراولادی به عنوان نماد شخصيتی مثلث شورای شش نفره جبهه متحد اصولگرايی هستند.»


اصلاح طلبان نزديک به حکومت


همزمان، بسياری از چهر های شاخص اصلاح طلبان نزديک به حکومت، که سابقه حضور در مجلس های گذشته و يا وزارت خانه ها مختلف را در کارنامه خود دارند، در انتخابات مجلس هشتم ثبت نام کرده اند.


از بين اصلاح طلبان نزديک به حکومت با سابقه وزارت، می توان به چهر هایی چون: محمدرضا عارف، معاون اول دولت محمد خاتمی، عيسی کلانتری، وزير سابق کشاورزی، اسحاق جهانگيری، وزير پيشين صنايع، احمد خرم، وزير سابق راه و ترابری، مرتضی حاجی، وزير سابق تعاون و آموزش و پرورش و رييس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان تهران، اشاره کرد.


همچنين بهزاد نبوی، نماينده و نايب رييس مجلس ششم ، نورالدين پيرمؤذن، نماينده مجلس ششم و هفتم، علی شکوری راد، نماينده مجلس ششم، جميله کديور، نماينده مجلس ششم، محمد سلامتی، دبيرکل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، محسن آرمين، سخنگوی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، مصطفی تاج زاده، عضو جبهه مشارکت، رجبعلی مزروعی، نماينده سابق مجلس، محمد صدر، معاون سابق وزارت خارجه، و حميدرضا جلايی پور، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، اشاره کرد.


برای نخستين بار در جمهوری اسلامی، در اين دوره از انتخابات داوطلبان می توانند ثبت نام اوليه را به صورت اينترنتی انجام دهند.


در نخستين روزهای راه اندازی وب سايت اينترنتی ثبت نام، مشکلاتی فنی در آن ظاهر شد و حتی عده ای از هک شدن اين وبسايت خبر دادند.


از سوی ديگر، شمارش رايانه ای آرا از موضوعات اختلاف انگيز بين وزارت کشور ايران و شورای نگهبان بوده است. شورای نگهبان هنوز با شمارش رايانه ای آرا موافقت قطعی نکرده است؛ اما وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرده است که رأی دهندگان بايد کارت ملی به همراه داشته باشند.


تمديد زمان قانونی ثبت نام نيز از موضوعات مورد بحث بوده است. در حالی که رييس ستاد انتخابات با تمديد مهلت ثبت نام بخاطر «محدوديت قانونی» مخالفت کرده است، برخی از داوطلبان اظهار کرده اند که چند روز تعطيلی، بر اثر سرما و بارش برف، امکان تهيه مدارک مورد نياز را از آنها سلب کرده است.


XS
SM
MD
LG