لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

بريتانيا: اتحاديه اروپا پیامدهای ممنوعيت بيمه کشتی های حامل نفت ايران را بررسی می کند


ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا،
ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا،
ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، روز سه شنبه گفته است بريتانيا و فرانسه در حال بررسی پيامدها و تاثيرات طرح اتحاديه اروپا برای ممنوعيت بيمه کشتی های حامل نفت ايران بر تجارت کشورهای غير اروپايی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ويليام هيگ که درپارلمان بريتانيا صحبت می کرد در پاسخ به پرسش نمايندگان درخصوص درخواست تعويق اجرای طرح ممنوعيت بيمه کشتی‌های حامل نفت ايران، تاييد کرد که کشورهای عضو اتحاديه اروپا در حال مذاکره درباره اجرای اين طرح در اول ژوئيه يا زمانی بعد از آن هستند.

وزير امور خارجه بريتانيا گفته است: «دليل اين که ما در حال بررسی جداگانه اين موضع هستيم اين است که برخی کشورهای خارج از اتحاديه اروپا نگرانی هايی در مورد تاثير اين طرح بر روی تجارتشان مطرح کردند، به همين دليل ما در حال ارزيابی اين مساله هستيم به ويژه با همکاری با فرانسه، می خواهيم ببينيم پيامدها و تاثيرات آن به چه ميزان جدی خواهد بود.»

ويليام هيگ در ادامه گفته است: « روشن است که ما فشار بر ايران را به شدت افزايش داده ايم، اما همچنين بايد عواقب گسترده تر چنين اقدامی را بر بهای نفت و اقتصاد جهانی در نظر بگيريم و بين چنين نگرانی هايی تعادلی برقرار کنيم.»

خبرگزاری رويترز، هفته گذشته به نقل از ديپلمات‌های اروپايی گزارش داده بود که دولت بريتانيا خواستار تعويق اجرای طرح ممنوعيت بيمه کشتی‌های حامل نفت ايران به مدت شش ماه شده است و دليل چنين در خواستی را تاثير این تحریم ها بر بهای نفت اعلام کرده است.

تحريم های اتحاديه اروپا عليه واردات نفت ايران از روز يکم ژوئيه اجرا می شود. این تحریم ها شرکت های بيمه در کشورهای عضو اين اتحاديه را از بيمه و تمديد کردن بيمه تانکرهای حامل نفت خام ايران در تمام نقاط دنيا باز خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين تحريم ها احتمالا بر موسسات بيمه لندن تاثير چشم گيری خواهد داشت.

طبق اين گزارش، ايران روزانه بيش از دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه صادر می کند که بيشتر آن را به چهار کشور چين، ژاپن، هند و کره جنوبی می فروشد. با اجرای این تحریم ها، اين کشور ها ناگزير خواهند بود تا جايگزينی برای شرکت های بيمه که اکثر آنها در لندن هستند، پيدا کند.

تحريم های نفتی اتحاديه اروپا عليه ايران درچارچوب فشارهای کشورهای غربی برای متوقف کردن فعاليت های حساس هسته ای جمهوری اسلامی صورت می گيرد.

اين کشورها ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است.

ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG