لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

اتحاديه اروپا سپاه قدس را در ارتباط با سرکوب معترضان سوری تحريم کرد


اتحاديه اروپا روز چهارشنبه سپاه قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران ايران را به اتهام ارائه کمک و پشتيبانی به حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان سوری مورد تحريم قرار داد.

نشريه رسمی اتحاديه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرده است: سپاه قدس از نيروهای امنيتی سوريه در راستای «سرکوب معترضان سوری پشتيبانی کرده و کمک های فنی و تجهيزات» در اختيار اين نيروها قرار داده است.

اتحاديه اروپا در اوايل تيرماه سال جاری قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، و حسين طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ايران، را در اتباط کمک به حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان مورد تحريم قرار داده بود.

در همين زمينه پيشتر آمريکا نيز قاسم سليمانی و محسن چيذری، يکی ديگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه قدس، را به اتهام مشارکت آنها در سرکوب معترضان سوری مورد تحريم قرار داده بود.

سپاه قدس بخشی از سپاه پاسداران استکه مسئوليت عمليات برون‌ مرزی اين نيرو را برعهده دارد.

اتحاديه اروپا همچنين روز چهارشنبه چند نهاد سوريه به همراه ۱۵ نفر ديگر ازمقام های سوريه را تحريم کرده است.

با تحريم های روز چهارشنبه اتحاديه اروپا، شمار نهاد های سوری مورد تحريم به ۹ نهاد و شمار افراد نيز ۵۰ نفر رسيد.

پيش نويس قطعنامه عليه حکومت اسد

در همين حال، آمريکا و و کشورهای اروپايی روز سه شنبه پيش نويس قطعنامه ای را عليه حکومت بشار اسد ارائه کرده اند.

به گزارش رويترز ، در پيش نويس اين قطعنامه‌ تحريم هايی عليه رييس جمهوری سوريه و ۲۲ مقام ديگر سوری و فرماندهان دستگاه اطلاعاتی اين کشور در نظر گرفته شده است.

طبق این گزارش، کشورهای اروپايی و آمريکا اميدوارند که پيش‌نويس اين قطعنامه را هر چه سريعتر در شورای امنيت سازمان ملل متحد به رای بگذراند.

همچنين روز چهارشنبه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد پاريس از افزايش تحريم‌ها عليه حکومت دمشق حمايت می‌کند. وی افزوده است که فرانسه مصمم است که در راستای پايان دادن به خونريزی در سوريه اقدام کند.

مجوز بین المللی برای مساله سوریه

همزمان، نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه پس از ديدار با رهبر شورای ملی انتقالی ليبی گفته است: مردم سوريه نيز حق دارند دموکراسی داشته باشند.

نيکلا سرکوزی اضافه کرده است:«آنها (مردم سوريه) محکوم نيستند که سرکوب رژيمی را تحمل کنند که هنوز نمی داند ما در قرن جديدی داريم زندگی می کنيم.»

نيکلا سرکوزی با اين حال در خصوص امکان مداخله فرانسه در مساله سوريه تاکيد کرده است:«بگذارید اين مساله را روشن کنم، فرانسه بدون مجوز بين المللی دخالت نخواهد کرد. اين مبنای اساسی است.»

رييس جمهوری فرانسه اضافه کرده است:«اما اين بدين معنا نيست که ما مردم سوريه را تنها بگذاريم که به دست حکومتی روز به روز مشروعيتش را از دست می دهد، قتل عام بشوند.»

آمريکا و کشورهای اروپايی در حالی پيش نويس قطعنامه عليه حکومت سويه را به شورای امنيت سازمان سازمان ملل متحد ارائه کرده اند که تاکنون نتوانسته اند موافقت چين و روسيه را در این خصوص به دست آورند.

پيش‌نويس قطعنامه تحريمی عليه سوريه، در واکنش به سرکوب معترضان در طول پنج ماه گذشته توسط حکومت بشار اسد تنظيم شده است.

فعالان حقوق بشر می گويند که در جريان اعتراضات در سوريه تا کنون بيش از ۲۲۰۰ نفر کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG