لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

انتقاد از انتخاب های سلقیه ای در جشنواره فيلم فجر


اهالی سينما و رسانه ها از دخالت های محسوس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنين رييس جمهور در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر خبر داده اند
اهالی سينما و رسانه ها از دخالت های محسوس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنين رييس جمهور در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر خبر داده اند

پس از انتقاد های فراوان اهالی سينما و رسانه ها از دخالت های محسوس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنين رييس جمهور در بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر، اسامی فيلم هايی که در بخش های مختلف اين جشنواره به نمايش در خواهند آمد، اعلام شد.


اعلام اسامی فيلم های بخش های مختلف جشنواره فيلم فجر درحالی صورت گرفت که طی روزهای گذشته وزير ارشاد دولت محمود احمدی نژاد هرگونه دخالت در اين جشنواره را تکذيب کرد ، اما سينماگران و همچنين خبرنگاران رسانه ها بر اساس اسامی فيلم های نهايی اين جشنواره ،فيلم های منتخب برای شرکت در جشنواره بيست و ششم را همچنان حاصل تفکرات دولتی می دانند.


منتقدان معتقدند: محمد حسين صفار هرندی که پيش از اين اعلام کرده بود :«تمام فيلم ‏های اين دوره جشنواره حاصل نظر دولت نهم است و ما از تمام آنها دفاع می کنيم»، از همان ابتدای آغاز به کار جشنواره فيلم فجر دست به کار شده تا فيلم های انتقادی و اجتماعی که احتمال گرفتن پروانه نمايش آنها در آينده کم است راهی به بخش های مختلف جشنواره نداشته باشند.


درهمين رابطه روزنامه اعتماد درگزارشی نوشت: «فهرست نهايی بيش از هر چيز تاييد کننده اين نکته است که هيئت انتخاب امسال نقش پيشگيرانه خود را ايفا کرده و ازهمان ابتدا مقابل نمايش فيلم هايی که ممکن بوده بعداً برای نمايش عمومی دچار مشکل شوند، ايستاده است».


اين درحالی است که محمد حسين صفار هرندی روز گذشته دخالت در اين جشنواره را تکذيب کرد و گفت: «من اين قضيه که انتخاب برخی فيلم‌ها را منوط به نظر من کرده‌اند، به شدت تکذيب می‌کنم. هيئت انتخاب، کار خود را انجام داده‌ و بنده متاسفانه يا خوشبختانه، حتی يک فيلم را هم نديده‌ام و اصولا نيازی هم به اين کار نبوده است، چرا که وقتی هيئتی برای انجام کاری ماموريت می‌يابد، ما آنها را صالح برای انجام آن کار تشخيص داده‌ايم و در اين زمينه هم روند کار معاونت سينمايی و آن فرآيندی که زير نظر اين معاونت طی شده، مورد تاييد من است».


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد با اعلام اين که اعضای هيات انتخاب طی سه هفته به نوعی در قرنطينه بوده اند،همچنين به خبرگزاری فارس گفت: «امروز درشرايطی فيلم‌های برگزيده هيئت انتخاب اعلام شده است که من هنوز فرصت نکرده‌ام که اين فهرست را مطالعه کنم و فقط خبرش را شنيده‌ام. البته در اين مدت من، در يک نوبت سری به اين دوستان زدم که به آنها خسته نباشيد بگويم.»


سليقه ما وشأن نظام


  • «فهرست نهايی بيش از هر چيز تاييد کننده اين نکته است که هيئت انتخاب امسال نقش پيشگيرانه خود را ايفا کرده و ازهمان ابتدا مقابل نمايش فيلم هايی که ممکن بوده بعداً برای نمايش عمومی دچار مشکل شوند، ايستاده است».
روز نامه اعتماد

صفار هرندی در حالی دخالتش درانتخاب فيلم های جشنواره فيلم فجر را تکذيب کرد که انتصاب اعضای هيات انتخاب اين جشنواره نيز از نظر بسياری از سينماگران و منتقدان با نظر مستقيم او انجام گرفته است.


جمال شورجه، محمد رضا بزرگ نيا، پوران درخشنده و داريوش فرهنگ از کارگردانان ، محمد تخت کشيان، تهيه کننده، ‏و مجتبی مشيری، محمد حسين نيرومند، مجيد رضابالا و محمد ابراهيم صلواتی فر از مديران فرهنگی دولتی، اعضای هيات انتخاب بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر هستند که از اين ميان می توان تنها سه کارگردان را به عنوان نمايندگان سينما معرفی کرد.


جمال شورجه از فيلمسازان سينمای جنگ و يکی از کسانی که از نزديکی او با صفار هرندی سخن گفته می شود ، درباره آثار انتخاب شده برای شرکت در بخش های مختلف جشنواره گفت: «بخشی از انتخاب فيلم‌ها برای جشنواره فيلم فجر از ضوابط و شرايطی ناشی می‌شود که در طول همه اين سال ها هميشه رعايت شده و بخشی هم به سليقه و ذائقه هيئت انتخاب، مثل نوع علاقه به ساختار فيلم يا موضوعاتی که در فيلم به آنها پرداخته می‌شود، برمی‌گردد.»


شورجه که گويا سخنگوی منصوب هيئت انتخاب است، همچنين با اشاره به انتقادات صورت گرفته از عدم انتخاب وحضور برخی آثار سينمايی درجشنواره گفت: «بعضی از اين فيلم‌ها ضعف ساختاری داشتند يا نوع نگاهی که به مسايل مختلف داشتند در شأن نظام جمهوری اسلامی نبود. همچنين عدم توانايی در ارتباط مناسب با مخاطبان نيز از جمله نقاط ضعفی بود که در بعضی از اين آثار به چشم می خورد اما اين مسئله در فيلم‌های کمی به چشم می‌خورد».


آقای شورجه در حالی از ضعف ساختاری و ناتوانايی در ارتباط با مخاطف برخی آثار سخن گفت که فيلم «هرشب تنهايی» ساخته رسول صدرعاملی يکی از کارگردانان موفق سينمای اجتماعی ايران نيز يکی از اين آثار بود که گويا در آخرين لحظات به بخش فيلم های جايگزين بخش مسابقه راه يافته است.


در ميان اخبار دخالت های وزير ارشاد در انتخاب آثار سينمايی برای شرکت در جشنواره فجر، برخی منتقدان علاوه بر ذکر فقدان توازن در ميان اعضای هيئت انتخاب برای اتفاق نظر ،محمدحسين نيرومند يکی از اعضای هيات انتخاب را نماينده محمود احمدی نژاد معرفی کرده اند.


اين همه درحالی است که بنا بر گزارش های منتشر شده امسال و بنا بر تصميم رييس جديد بنياد سينمايی فارابی و دبير جشنواره فيلم فجر، بسياری از فيلم های کوتاه نيز بخت نمايش و حضور در جشنواره بيست و ششم را از دست داده اند.


براساس نظر مجيد شاه حسينی دبير اين دوره جشنواره فيلم فجر، تنها فيلم های کوتاهی می توانند در جشنواره حضور داشته باشند که پيش از اين در جشنواره ديگری شرکت کرده و جايزه ای کسب کرده باشند. اين تصميم که در کوتاه ترين زمان ممکن به جشنواره اعلام شد و از آنجايی که بسياری از کارگردانان فيلم کوتاه فيلم های خود را تنها برای حضور در جشنواره فيلم فجر حاضر کرده بودند ، بخت حضور و نمايش آثارشان در اين جشنواره را سلب کرد.


قطعی گاز سينماهای تهران


با اين همه انتقاداتی که نسبت به برگزاری بيست و ششمين جشنواره فيلم فجر وجود دارد، خبر قطعی گاز سينماهای تهران بخصوص سينماهايی که نمايش دهنده فيلم های جشنواره هستند نيز خود برنگرانی علاقه مندان به برگزاری سالم و شاداب جشنواره فيلم فجرافزود.


بنابرگزارش های منتشر شده، درحالی که تنها کمتر از يک هفته به آغاز جشنواره فيلم فجر باقی مانده، گاز ۹۵ درصد سينماهای تهران همچنان قطع است.


محمد صابری رييس انجمن سينماداران در اين باره به خبرگزاری ايسنا گفت: «متأسفانه بعد از اين‌که مشکل قطعی گاز با پيگيری مدير امور سينمايی اداره کل نظارت و ارزشيابی حل شد و تقديرنامه‌ای هم از طرف ما برای شرکت گاز ارسال شد، باز هم روز گذشته گاز تعدادی از سينماها قطع شد و اين سالن‌ها به حالت تعطيلی يا نيمه‌ تعطيل درآمدند.»


صابری سينماهای استقلال،بهمن، قدس، فلسطين، عصر جديد، بلوار، آسيا، ملت، ميلاد و آفريقا را از جمله اين سينماها دانست که در روزهای تعطيل همزمان با عاشورا و تاسوعا قطعی گازشان آغاز شده است و همچنان قطع است.


رييس انجمن سينماداران همچنين با اشاره به اين که «حتی خود کارگران سينماها هم نمی‌توانند در اين وضع کار کنند» گفت: اگر وضعيت به همين شکل باشد سينماها را تعطيل خواهيم کرد.


XS
SM
MD
LG