لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

فنلاند با احضار کاردار ايران به نقض حقوق بشر اعتراض کرد


پرتی تورستیلا، از مقامات وزارت امور خارجه فنلاند، از محاکمه بهاییان در ایران ابراز ناخرسندی کرده است.
پرتی تورستیلا، از مقامات وزارت امور خارجه فنلاند، از محاکمه بهاییان در ایران ابراز ناخرسندی کرده است.
وزارت امور خارجه فنلاند روز جمعه اعلام کرد که در اعتراض به سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر در ايران، کاردار جمهوری اسلامی در هلسينکی را احضار کرده است.

در بيانيه وزارت امور خارجه فنلاند آمده است:«دولت فنلاند نگرانی عميق خود را آزار فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران ايرانی ابراز می کند. انتظار می رود که ايران بايد مثياق بين المللی حقوق بشر را که از امضا کنندگان آن است، به طور کامل رعايت کند.»

وزارت امور خارجه فنلاند روز پنجشنبه حسين عليزاده، کاردار ايران در هلسينکی را احضار کرده است. طبق اين گزارش اين نخستين بار نيست که مقامات سفارت ایران در فنلاند بر سر مساله نقض حقوق بشر به وزرات امور خارجه اين کشور احضار می شوند.

طی هفته های اخير دولت فنلاند نسبت به خشونت عليه راهپيمايی معترضان، نقض حقوق فعالان طرفدار حقوق بشر و همچنين بازداشت شدگان بهايی ابراز نگرانی کرده است.

طبق این گزارش، پرتی تورستیلا، از مقامات وزارت امور خارجه فنلاند، بر آزادی عقيده و مذهب تاکيد کرده و از بازداشت و محاکمه بهائيان ايران ابراز ناخرسندی کرده است.

در همين زمينه، سازمان «ديده بان حقوق بشر» روز چهارشنبه در گزارش سالانه خود درباره وضعيت حقوق بشر در جهان در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که به دنبال حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد، دولت ايران به گسترده ترين سرکوب در يک دهه اخير دست زده است.

در گزارش ديده بان حقوق بشر در باره ايران در سال ۲۰۰۹ ضمن محکوم کردن خشونت عليه مخالفان آمده است: «به دنبال انتخابات مناقشه برانگيز ۲۲ خرداد و راهپيمايی های گسترده ای که در پی داشت، دولت(ايران) به وسيع ترين سرکوب در يک دهه دست زده است.»

پس از آنکه محمود احمدی نژاد به عنوان پيروز انتخابات رياست جمهوری ايران معرفی شد، تهران و برخی از شهرهای بزرگ ايران شاهد راهپيمايی های معترضان به نتيجه انتخابات بود. اين در حالی بود که مقامات بلندپايه ايران از معترضان خواستند تا از تظاهرات خودداری کنند.

نيروهای پليس، لباس شخصی ها به همراه بسيجی با سرکوب اين راهپيمايی ها کوشيده اند تا مانع گسترش اعتراضات شوند.

بنابر منابع رسمی، نيروهای امنيتی مسئول کشته شدن دست کم ۳۰ نفر هستند. اين در حالی است که مخالفان می گويند تعداد کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ايران بسيار بيشتر از تعداد اعلام شده توسط مقامات دولتی است.

طبق گزارش مقامات ایران طی اين مدت بيش از چهار هزار نفر در تظاهرات مسالمت آميز خيابانی بازداشت شده اند.

دهها روزنامه نگار، فعال سیاسی و مدنی طی این مدت بازداشت شده اند که بسياری از آنها بدون هيچگونه اتهامی در زندان های انفرادی به سر می برند.
XS
SM
MD
LG