لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

«وزارت اطلاعات مانع از برگزاری کنگره نهضت آزادی شد»


اعضای نهضت آزادی در کنگره یازدهم.(عکس: سایت نهضت آزادی)
اعضای نهضت آزادی در کنگره یازدهم.(عکس: سایت نهضت آزادی)

نهضت آزادی ایران در بيانيه ای اعلام کرده است که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از برگزاری کنگره اين حزب در سال جاری جلوگيری کرد.


نهضت آزادی ايران در بيانيه خود تصريح کرده است اين کنگره «به صورت داخلی و محدود برنامه ‌ريزی شده بود.»


نهضت آزادی همچنین در بيانيه خود با اشاره به اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی، درباره ميزان آزادی در ايران، از رويکرد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در قبال اين حزب انتقاد کرده است.


نهضت آزادی در بيانيه خود آورده است: «در شرايطی که مقامات مسئول کشور، به ويژه ریيس محترم دولت نهم، در سخنرانی ‌های داخلی و خارجی و مصاحبه‌هايشان با نمايندگان رسانه های جهانی ايران را آزادترين کشور جهان اعلام کرده‌اند، مأموران وزارت اطلاعات تحت امرشان با نقض آشکار قانون، حقوق اساسی مردم را ناديده گرفته، موجبات وهن مقامات مسئول کشور را فراهم می‌سازند.»


  • «در شرايطی که مقامات مسئول کشور، به ويژه ریيس محترم دولت نهم، در سخنرانی‌های داخلی و خارجی و مصاحبه‌هايشان با نمايندگان رسانه های جهانی ايران را آزادترين کشور جهان اعلام کرده‌اند، مأموران وزارت اطلاعات تحت امرشان با نقض آشکار قانون، حقوق اساسی مردم را ناديده گرفته، موجبات وهن مقامات مسئول کشور را فراهم می‌سازند.»
نهضت آزادی ایران

نهضت آزادی ايران در ادامه بيانيه خود تاکيد کرده است که درباره «اقدام خلاف قانون مأموران وزارت اطلاعات»، اعتراض قانونی لازم را انجام خواهد داد.


در بیانیه نهضت آزادی که در تاریخ بیست و سوم مهرماه منتشر شده آمده است که قرار بود این مراسم در منزل دکتر احمد صدر حاج‌ سيد جوادی برگزار شود.


تاکنون هیچ مقام رسمی دولت ايران به خبر جلوگيری از برگزاری کنگره سالانه نهضت آزادی واکنشی نشان نداده است.


نهضت آزادی ايران که فعاليت های سياسی خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرده است، طی سال های اخير با فشارهايی از سوی نهادی امنيتی و قضايی ايران مواجه بوده است.


در اواخر سال ۱۳۷۹ تعدادی از اعضای نهضت آزادی ايران همراه با فعالان ملی - مذهبی به اتهام براندازی حکومت جمهوری اسلامی ايران بازداشت شدند.


در نهايت ۱۵ تن بازداشت شدگان توسط قاضی حداد، رييس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به حبس هايی از چهار تا ۱۱ سال و محروميت از حقوق اجتماعی از پنج تا ۱۰ سال محکوم شدند.


جلوگيری از مراسم سالگرد حزب


اين برخورد و ممانعت در حالی انجام می‌ شود که در بيست هفتم ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۷ نیز ماموران امنيتی مانع برگزاری سالگرد تاسيس نهضت آزادی شده بودند.


به گزارش روزنامه های ايران، در اين مراسم قرار بود تا اعضا و دوستداران نهضت آزادی به بهشت زهرا تهران رفته تا نسبت به بنیان گذاران اين حزب ادای احترام کنند. اما ماموران مانع از حضور اين افراد بر مزار آيت الله محمود طالقانی و مصطفی چمران، دو تن از بنيان گذاران نهضت آزادی شده بودند.


در همين زمينه در سال ۱۳۸۶ نيز مقامات امنيتی ايران از برگزاری کنگره سالانه نهضت آزادی ايران جلوگيری کرده بودند.


مراسم سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان، دبيرکل پیشین نهضت آزادی ايران، نيز که قرار بود در اوايل بهمن ‌ماه ۱۳۸۶ برگزار شود به دليل مخالفت مقامات امنيتی ايران لغو شده بود.


همچنين مراسم ششمين سالگرد درگذشت دکتر يدالله سحابی، از بنيانگذاران نهضت آزادی ايران، که قرار بود اواخر فروردين‌ماه ۱۳۸۷ برگزار شود به دليل مخالفت منابع امنيتی ايران لغو شد.


XS
SM
MD
LG