لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

علايق شخصی و روح شاعرانه يوری گاگارين


 مردی در حال گذر از کنار پوستر یوری گاکارین
مردی در حال گذر از کنار پوستر یوری گاکارین
يوری گاگارين برای ساير مردمان کره زمين يک پيشتاز، قهرمانی با ابعاد کهکشانی و عالی ترين ابزار تبليغاتی بود. اما برای خانواده اش او يک روح شاعرانه ای بود که به « پوشکين» و « شاهزاده کوچولو» عشق می ورزيد. او در نامه ای خطاب به همسرش، قبل از پرواز تاريخی ۵۰ سال پيش به خارج از مدار کره زمين، نوشت که اگر از اين ماموريت جان سالم به در نبرد تنها نماند و به فکر زندگی ديگری باشد.





روزنامه گاردين می نويسد که بر اساس يک مصاحبه نادر با النا گاگارين دختر بزرگ اولين انسانی که به فضا سفر کرد، تصوير کاملا دقيقی از زندگی شخصی و ناشناخته يوری گاگارين به دست آمده است.

بر اساس اين مصاحب می توان دريافت که يوری گاگارين برخلاف آنچه که سعی می شد او را فقط يک ماشين دقيق و منظم تصوير کند، در زندگی شخصی خود يک انسان عاطفی و بسيار پر احساس بود.

مصاحبه با النا گاگارين توسط يکی از کارکنان دفتر فرهنگی بريتانيا در انجام شده و بخشی از يک مستند راديويی است که به مناسبت پنجاهمين سالگرد سفر يوری گاگارين به فضا از کانال ۴ راديوی بی بی سی پخش خواهد شد.

النا گاگارين می گويد که اشغال روستای زادگاه پدرش در دوران جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان، تاثير بسيار زيادی بر زندگی و شکل گيری شخصيت گاگارين داشت. شايد به اين دليل که ارتش آلمان وی و خانواده اش را از خانه بيرون کرده و آنها مجبور شدند سه سال در پناهگاهی در باغ خانه زندگی کنند يوری جوان به مطالعه تاريخ علاقمند شد.

النا گاگارين می گويد: « پدرم بسيار کنجکاو بود و به دانستن همه چيز علاقه داشت. او از جمله نسل کودکان دوره جنگ بود که هيچ امکانی نداشتند و پس از پايان جنگ تشنه همه چيز بودند.»





گاگارين علاوه بر تاريخ به ادبيات نيز عشق فراوان داشت. دخترش يادآوری می کند که گاگارين آثار پوشکين را به خوبی می شناخت و با شاعران دوران جنگ مثل « تواردوفسکی» و « ايواکوفسکی» آشنا بود. « او آثار « لرمانتف» و يا « شاهزاده کوچولو» اثر سانت اکزوپری را بسيار دوست می داشت. او هميشه با صدای بلند اين کتاب ها را برای ما می خواند.»

اما با وجود تمام علاقه ای که به شعر و ادبيات داستانی داشت يوری گاگارين بيش از هر چيز کتابهای مربوط به پرواز و سرگذشت خلبانان پيشتاز آن دوران را مطالعه می کرد. النا گاگارين می گويد: « او هميشه خود را يک خلبان می دانست و به همين خاطر کتاب مورد علاقه وی بيشتر از شاهزاده کوچولو کتابی بود به نام « پرواز شبانه» که داستان آن سرگذشت غم انگيز يک خلبان پست هوايی بود. »

به نوشته روزنامه گاردين، قبل از پرواز با فضاپيمای « ووستوک - يک» در تاريخ دوازدهم آوريل سال ۱۹۶۱، پروازی که وی را به خارج از مدار زمين رساند و نام وی را برای هميشه در تاريخ ثبت کرد، يوری گاگارين برای آرامش همسرش به وی يک دروغ مصلحت آميز گفت. با وجوديکه روز دقيق پرواز مشخص بود گاگارين به همسرش تاريخ چند روز بعد را گفت تا به اين ترتيب وی در روز پرواز نگران نباشد.

اما خود او در مورد خطرات اين پرواز هيچ توهمی نداشت.

النا گاگارين می گويد: « پدرم در نامه ای خطاب به مادرم نوشت که به احتمال زياد او زنده باز نخواهد گشت چون اين پرواز بسيار خطرناک است. در آن صورت وی نمی خواهد که همسرش برای هميشه تنها و بيوه بماند. البته او اين نامه را قبل از پرواز به مادرم نداده بود. ولی مادرم پس از بازگشت وی از ماموريت، اين نامه را پيدا کرد و برای هميشه آن را نگاه داشت.»

روزنامه گاردين يادآوری می کند که يوری گاگارين پس از يک پرواز ۱۰۸ دقيقه ای به دور مدار کره زمين به سلامت بازگشت و به عنوان يک قهرمان بزرگ از وی استقبال شد. در فاصله ۷ سال بين اين پرواز تاريخی و مرگ گاگارين در سن ۳۴ سالگی بر اثر سقوط هواپيما، او ديگر از صحبت کردن در مورد ماموريت فضايی خسته شده بود.

النا گاگارين می گويد: « آنچه که بيش از هر چيز پدرم در زندگی خصوصی و با ما صحبت می کرد خاطرات دوران کودکی و شرايط زندگی در منطقه اسمولنسک در دوران جنگ و اشغال منطقه توسط ارتش آلمان بود.»
XS
SM
MD
LG