لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

دوحه، مقر مجمع کشورهای صادر کننده گاز شد


در نشست مسکو کشورهای صادر کننده گاز بر سر منشور سازمان گازی شبیه به اوپک به توافق دست یافتند.(عکس : EPA)
در نشست مسکو کشورهای صادر کننده گاز بر سر منشور سازمان گازی شبیه به اوپک به توافق دست یافتند.(عکس : EPA)

وزيران انرژی کشورهای صادر کننده گاز روز سه شنبه در مسکو با توافق بر سر اساسنامه تشکيل «مجمع کشورهای صادر کننده گاز»، دوحه، پایتخت قطر، را به عنوان مقر دائمی اين سازمان جديد گازی انتخاب کردند.


سرگئی اشماتکو، وزير انرژی روسيه، در پايان نشست «مجمع کشورهای صادر کننده گاز» گفت: «امروز يک سازمان جديد متولد شد... اساسنامه اين سازمان مورد توافق( همه کشورهای شرکت کنندگان) قرار گرفت و مقر آن در قطر خواهد بود.»


روسيه، که بزرگترين ذخاير گازی جهان را در اختيار دارد، همراه با ايران، قطر، ونژوئلا، ليبی، مصر، مالزی، امارات متحده عربی، نيجريه، اندونزی، و ترينيداد و توباگو در اين سازمان گازی که ساختار آن به سازمان کشورهای توليد کننده نفت، اوپک، شبیه است، عضويت دارند.


در جريان نشست وزيران انرژی کشورهای صادر کننده گاز در مسکو، ولاديمير پوتين، نخست وزير روسيه هشدار داده بود که دوران فروش گاز ارزان قيمت به سر آمده است و مصرف کنندگان بايد در انتظار افزايش قيمت گاز باشند.


رقابت تهران و سنت پترزبورگ


ولاديمير پوتين خواهان آن بود تا سنت پترزبورگ به عنوان مقر مجمع کشورهای صادر کننده گاز انتخاب شود و از سوی ديگر ايران نيز تهران را برای مقر دائمی اين سازمان معرفی کرده بود.


در نهايت، رقابت تهران و سنت پترزبورگ به نفع دوحه تمام شد.


برگزار کنندگان اين نشست تاکيد کردند که هدف از نشست مسکو بيشتر به منظور تعيين چارچوب سازمانی بود تا ايجاد سازمانی مانند اوپک برای کنترل قيمت ها.


آقای شماتکو در اين زمينه گفت:«امروز نيازی نيست که درباره توافق بر سر توليد گاز بحث کنيم ، چرا که چشم انداز ما خيلی وسيع تر از اين است.»


در همين زمينه قائم مقام شرکت روسی گاز پروم گفته است که قرار نيست اين مجمع، مانند اوپک، برای تأثير گذاشتن بر قيمت، سهميه توليد تعيين کند بلکه هدفش دستيابی به هماهنگی ميان توليد کنندگان و مصرف کنندگان گاز است.


اين در حالی است که رافائل راميرز، وزير انرژی ونزئلا ، گفته است در تشکيل مجمع کشورهای صادر کننده گاز از اوپک الهام گرفته شده است.


آقای راميرز افزود: «ما اين مجمع را فرصتی می دانيم تا يک سازمان قوی تاسيس کنيم، سازمانی که بر مبنای همان اصولی که به ايجاد اوپک منجر شد، متولد شده است.»


غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، نيز گفته است مجمع کشورهای صادر کننده گازی می تواند از رقابت های غير ضروری که به بازار آسيب می رسانند، جلوگيری کند.


کشورهای صادر کننده گاز از سال ۲۰۰۱ در حال مذاکره برای تشکيل «مجمع کشورهای صادر کننده گاز» هستند ولی تاکنون به طور رسمی اين سازمان تشکيل نشده بودند.


با اين حال پیشتر، اقدامات برای تشکيل یک کارتل گازی با مخالفت آژانس بين المللی انرژی روبه رو شده بود.


اين آژانس به صادرکنندگان گاز طبيعی خصوصاً ايران و روسيه نسبت به ايجاد سازمانی همچون اوپک به منظور کنترل قيمت و عرضه گاز طبيعی هشدار داده بود.


XS
SM
MD
LG