لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

انتخابات پیش از موعد گرجستان: تلاش برای بازيابی اعتبار دمکراتيک


لوان گاچیش لیادز، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گرجستان، در یکی از شعبه های رای گیری حضور یافته تا رای بدهد.
لوان گاچیش لیادز، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گرجستان، در یکی از شعبه های رای گیری حضور یافته تا رای بدهد.

مردم گرجستان روز شنبه در انتخابات پيش از موعد، به پای صندوق های رای رفتند تا رييس جمهوری جديد اين کشور را انتخاب کنند.


ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری گرجستان، در پی گسترش اعتراض های مخالفان پذيرفته بود تا انتخابات پيش از موعد رياست جمهوری برگزار کند.


ميخائيل ساکاشويلی، چهل ساله، در انتخابات روز شنبه با شش کانديدای ديگر رقابت می کند، اين در حالی است که براساس نظر سنجی ها وی از شانس بيشتری از رقبای خود برخوردار است.


طبق اين نظر سنجی ها که دو هفته پيش از انتخابات منتشر شده اند، احتمال کشيدن شدن انتخابات رياست جمهوری در اين کشور به دور دوم نيز وجود دارد.


در پی اعتراض ها و تظاهرات هايی که در ماه نوامبر سال ۲۰۰۷ به خشونت کشيده شد، دولت تصميم گرفت تا انتخابات رياست جمهوری گرجستان را يک سال زودتر از موعد مقرر برگزار کند.


آقای ساکاشويلی که به عنوان يک رييس جمهوری متحد غرب و هوادار دموکراسی شناخته می شود، در جریان اعتراضات ماه نوامبر در کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد و به وسيله پليس ضد شورش تظاهرات مخالفان خود را سرکوب کرد.


مخالفان که شش روز پياپی را در خيابان های تفليس، پايتخت گرجستان راهپيمايی کرده بودند، خواهان استعفای ميخائيل ساکاشويلی بودند.


آقای ساکا شويلی در سال ۲۰۰۳ در آنچه که «انقلاب رز» خوانده شد، زمام امور را در اين کشور استقلال يافته از اتحاد جماهير شوروی سابق، که بيش از پنج ميليون جمعيت دارد، به دست گرفت.


تهدید مخالفان دولت


در همين حال، کانديداهای مخالف دولت روز شنبه تهديد کرده اند در صورت پيروزی آقای ساکاشويلی، نتيجه انتخابات را نخواهند پذيرفت.


همچنین، يکی از اصلی ترين رقبای آقای ساکاشويلی اعلام کرده است که در انتخابات روز شنبه «تخلفات جدی» روی داده است.


مخالفان دولت می گويند از اين تخلفات که نشان می دهد برخی طرفداران دولت دو و يا سه بار رای داده اند فيلم برداری کرده اند.


تينا خیداشلی، يکی از رهبران مخالف دولت، به خبرگزاری فرانسه گفته است: «مقام های مسئول در امر انتخابات از پذيرش شکايات و ثبت تخلفات خودداری می کنند».


او می افزايد:«مقام های دولتی می کوشند تمام اسناد و شواهد که بتوان بر اساس آن طرح دعوی قانونی کرد، را از بين می برند».


اين در حالی که «کميسيون مرکزی انتخابات» در گرجستان بروز هرگونه تخلف را در جريان انتخابات روز شنبه را انکار می کنند.


ايراکلی پورچکليدز، يک سخنگوی «کميسيون مرکزی انتخابات» می گويد:«انتخابات در فضايی آرامی و بدون هرگونه تخلفی در جريان است».


اين در حالی است که سخنگوی آقای ساکا شويلی، مخالفان دولت را متهم می کند که «با انجام تخلف» می کوشند مستمسکی برای اعتراض، در صورت شکست در انتخابات، درست کنند.


اين سخنگوی دولت می گويد:«مخالفان دولت مدعی هستند که تخلفات زيادی در انتخابات صورت گرفته است، اين در حالی که پس از بررسی اين ادعا ها، هيچ کدام ثابت نشده اند».


در همين حال، «نسل جديد، ابتکار جديد»، يک گروه مستقل گرجستانی ناظر بر انتخابات، اعلام کرده است که در انتخابات روز شنبه تخلف جدی رخ نداده است.


همزمان با انتخابات پيش از موعد روز شنبه، رفراندوم درباره پيوستن به «پيمان آنلانتيک شمالی» در گرجستان برگزار می شود که انتظار می رود که اکثريت مردم اين کشور به آن رای مثبت بدهند.


XS
SM
MD
LG