لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

کاخ سفيد اظهارات احمدی نژاد را رد کرد


رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز پنج شنبه با رد اظهارت محمود احمدی نژاد، تاکيد کرد که رييس جمهوری ايران می خواهد آمريکا را عامل ناآرامی های پس از انتخابات در اين کشور معرفی کند.

رابرت گيبس گفت: افرادی در ايران می خواهند مسئله رويدادهای پس از انتخابات اخير بمثابه بحث بين ايرانی ها نباشد، بلکه آمريکا و غرب موضوع آن باشند.

سخنگوی کاخ سفيد افزود:«من نام محمود احمدی نژاد را به فهرست کسانی که می خواهند آمريکا را به موضوع (اعتراضات به انتخابات) بدل کنند، اضافه می کنم.»

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه بريتانيا و کشورهای اروپايی را به دخالت در امور داخلی ايران متهم کرده و گفته بود: باراک اوباما تا دير نشده خود را اصلاح کند و از دخالت در مسايل ايران بپرهيزد.

محمود احمدی نژاد در عسلويه در استان بوشهر افزوده بود: ايران از دولت های اروپايی انتظاری ندارد؛ اما چرا آقای اوباما در دام آنها افتاده است و حرف‌های آقای بوش را تکرار می‌کند.

باراک اوباما روز سه شنبه خشونت عليه معترضان به انتخابات رياست جمهوری در ايران را شديدا محکوم کرده بود.

رييس جمهوری آمريکا در کنفرانس خبری خود گفته بود : «مردم ايران می کوشند درباره آينده خود بحث کنند. برخی، به ويژه در دولت ايران می کوشند برای اجتناب از چنين بحثی، آمريکا و ديگر کشورهای غربی را به تحريک اعتراضات به انتخابات متهم کنند. چنين اتهاماتی به وضوح غلط است.»

رييس جمهوری آمريکا افزوده بود: اين تلاش روشنی است برای منحرف کردن اذهان مردم از آنچه که حقيقتا در داخل ايران در حال وقوع است.

باراک اوباما تصريح کرد: اين استراتژی کهنه برای استفاده از تنش های قديمی برای مقصر جلوه دادن ديگر کشورها، ديگر در ايران کارساز نيست.

آقای اوباما افزود: اين (اعتراضات)درباره آمريکا يا غرب نيست، درباره مردم ايران است. درباره آينده آنها- و فقط آنها هستند که انتخاب می کنند.

به دنبال اعلام نتايج دهمین دوره انتخابات رياست جمهوری در هفته گذشته، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی مسالمت آميز معترضان بودند ولی اين اعتراض ها با سرکوب نيروهای امنيتی روبرو شد.

به گفته مقامات دولتی ايران در جريان رويارويی نيروهای پليس با معترضان تاکنون ۱۷ نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG