لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

اعتصاب دو باره هزاران کارگر نيشکر هفت تپه


کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در حدود دو سال گذشته، حداقل ۱۱ بار بر سر مطالبات صنفی شان، دست به اعتصاب زده اند.
کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در حدود دو سال گذشته، حداقل ۱۱ بار بر سر مطالبات صنفی شان، دست به اعتصاب زده اند.

حدود پنج هزار کارگر شرکت نيشکر هفت تپه دراستان خوزستان، از روز ۱۵ اسفند در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق و پاداش و عيدی شان، اقدام به اعتصاب کرده اند.


کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در حدود دو سال گذشته، حداقل ۱۱ بار بر سر مطالبات صنفی شان، دست به اعتصاب زده اند.


جرقه اعتصاب اخير در شرکت نيشکر هفت تپه در روز ۱۳ اسفند زده شد که ۱۷۰۰ کارگر بخش نی بر اين واحد توليدی در اعتراض به عقب افتادن پرداخت حقوق شان و تحويل ندادن جيره روزهای عيد، دست از کار کشيدند. دو روز بعد هم تمام کارکنان شرکت نيشکر هفت تپه، به جز اداره حراست، دست از کار کشيدند.


کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در اعتصابات گذشته، خواستار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و حق تشکيل سنديکا شده بودند.


کوروش، يکی از کارگران اعتصابی، به راديو فردا گفت:«خواسته های ما علاوه بر مطالبه حقوق معوقه و پاداش و عيدی، شامل تشکيل سنديکای کارگری، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و رسمی کردن تعدادی از کارگران موقت که بخشی از آنان در اعتصاب قبلی رسمی شدند، از ديگر خواسته های ما است.»


در اعتصاب های گذشته، يکی از درخواست های کارگران، جلوگيری از فعاليت مافيای شکر درايران بود. در همين ارتباط، عباسعلی زالی، وزير پيشين کشاورزی و رييس سابق مرکز آمار ايران، روز ۱۵ اسفند با انتقاد از سياست های دولت محمود احمدی نژاد در زمينه واردات، به روزنامه اعتماد گفت:«واردات بی رويه شکر، ۳۲ کارخانه قند و هفت کارخانه نيشکر را از چرخه توليد خارج کرده است.»


  • جرقه اعتصاب اخير در شرکت نيشکر هفت تپه در روز ۱۳ اسفند زده شد که ۱۷۰۰ کارگر بخش نی بر اين واحد توليدی در اعتراض به عقب افتادن پرداخت حقوق شان و تحويل ندادن جيره روزهای عيد، دست از کار کشيدند. دو روز بعد هم تمام کارکنان شرکت نيشکر هفت تپه، به جز اداره حراست، دست از کار کشيدند.

در اين حال، شايعاتی نظير فروش زمين های زراعی هفت تپه و همچنين احتمال اخراج ۲۰۰۰ کارگر تا پايان سال جاری، بر نگرانی کارگران اين شرکت از آينده شغلی شان افزوده است.


به گفته کوروش، آقای شفيعی، مدير عامل شرکت، چندی پيش گفته بود که برای اين به شرکت نيشکر آمده است که شاخ و برگ های اضافی در اينجا را قطع کند و اين به معنای آن است که می خواهد نيروی کار شرکت را کم کند و آن را تحويل پيمانکار يا بخش خصوصی دهد.»


اين کارگر اعتصابی دراين مورد به تجربه های گذشته در واگذاری شرکت های دولتی به پيمانکاران يا بخش خصوصی اشاره کرد.


وی بر اين باور است که در صورت رسيدگی نکردن مسئولان جمهوری اسلامی به مشکلات شرکت نيشکر هفت تپه، اين واحد بزرگ توليدی در آينده نزديک تعطيل می شود و گفت:«در اين صورت، هزاران کارگر بيکار خواهند شد و بحران اقتصادی، شهرستان شوش را که از نظر اقتصادی وابسته به شرکت نيشکر هفت تپه است، فرا خواهد گرفت.»


در اين حال، گزارش ها حاکی از برخورد امنيتی – قضايی با نمايندگان و فعالان کارگر شرکت نيشکر هفت تپه است.


فريدون نيکوفر، جليل احمدی، علی نجاتی، نجات دهلی و محمد حيدری، قربانعلی رمضان پور و محمد حيدری مهر به همراه ابوالفضل عابدينی، خبرنگاری که اعتصاب های کارگران را تحت پوشش خبری قرار داده بود، چند ماه پيش بازداشت شدند و پس از سپردن وثيقه، د رانتظار حکم دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی هستند.


کوروش، کارگر اعتصابی، در مورد اتهاماتی که شنيده است به نمايندگان کارگران و فعالان کارگر وارد شده است، گفت:«اتهاماتی از قبيل ضد انقلاب و منافق و سلطنت طلب و اقدام عليه امنيت ملی به اين گروه وارد شده است.»


وی اين پرسش را طرح کرد که چگونه می توان به کارگری که سه ماه حقوق نگرفته و می گويد زن و بچه هايش نبايد گرسنه بمانند، ضد انقلاب گفته می شود.


در همين حال، کارگران شرکت نيشکر هفت تپه با انتشار بيانيه ای در روز همبستگی جهانی با کارگران ايران، که در ۴۱ کشور در پنج قاره برگزار شد، خواستار پايان برخوردهای امنيتی – قضايی با کارگران ايران، آزادی منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، و محمود صالحی، فعال کارگری در استان کردستان، و همچنين مختومه اعلام شدن پرونده کارگران نيشکر هفت تپه و ابوالفضل عابدينی شدند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG