لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۵

بی خانمان شدن میلیون ها نفر در زلزله هائیتی؛ کمک رسانی بین المللی آغاز شد


دو روز پس از زمين لرزه شديد در هائيتی که گفته می شود دهها هزار کشته بر جای گذاشته است، ارسال کمک های دارويی، غذايی و نيروهای امدادی به اين کشور از سوی جامعه جهانی ادامه دارد.

صليب سرخ هائيتی می گويد: بر اساس برآوردهای اوليه بين ۴۵ هزار تا ۵۰ هزار نفر در زمين لرزه هفت ريشتری عصر روز سه شنبه در اين کشور کشته شده اند. اين در حالی است که ناظران می گويند بسياری از مجروحان و بازماندگان اين زلزله، زنده در زير آوار گرفتار شده اند.

در همین حال، صليب سرخ هائيتی اعلام کرده است که دست کم سه ميليون نفر در اثر اين زلزله آسیب دیده یا بی خانمان شده اند.

در حالی که جامعه بين المللی در تلاش است تا بتواند هرچه زودتر کمک های لازم را به اين کشور زلزله زده ارسال کند، امدادگران و مردم می کوشند تا کسانی که در زير آوار گرفتار شده اند را نجات دهند.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که يکی از بزرگترين عمليات های امداد رسانی در تاريخ معاصر برای کمک به مردم هائيتی در جريان است.

آقای اوباما، از افزايش کمک های ايالات متحده به هائيتی خبر داد و اعلام کرد که يکصد ميليون دلار کمک فوری در اختيار اين کشور قرار می دهد.

علاوه بر اين، به دستور رییس جمهوری آمريکا، چندين فروند کشتی، هواپيمای حمل و نقل، هلی کوپتر و نيز تيم های امداد همراه با بيمارستان های دريائی با پنج هزار خدمۀ بهداشتی و درمانی به هائيتی فرستاده شده است.

همزمان روز پنجشنبه، هواپيماهای غول پيکر حامل کمک های بشر دوستانه کشورهای آمريکا، چين، فرانسه و اسپانيا در فرودگاه پورت و پرنس، پايتخت هائيتی، فرود آمدند.

اگر چه از تعداد قربانيان زمين لرزۀ هائيتی و ميزان خسارت های وارده تصوير روشنی در دست نيست ولی گسترۀ کشته شدگان و آسيب ديدگان از يک فاجعۀ بزرگ حکايت می کند.

در همین زمینه، هيلاری کلينتون، وزير خارجۀ امريکا بامداد روز پنجشنبه در يک گفت و گوی تلويزيونی اظهار داشت: «اولويت فوری، کاوش و نجات افرادی است که در زير آوارها مانده اند. رقم اين گرفتارشدگان نيز، دهها هزار تن تخمين زده می شود.»

خانم کلينتون افزود که طی روزهای آينده، آمريکا همراه با جامعۀ جهانی، سازمان ملل متحد، دولت و مردم هائيتی، به نيازهای فوری و درازمدت ناشی از پيآمدهای اين فاجعه خواهد پرداخت.

فرودگاه در کنترل نيروهای آمريکا


فرودگاه پورت و پرنس پايتخت هائيتی از آسيب زمين لرزۀ هفت ريشتری شامگاه سه شنبه در امان نمانده است؛ با اين حال نيروهای اعزامی آمريکا، ادارۀ مرکز کنترل فرودگاه را بر عهده گرفته اند و پرواز هواپيماهای کمک رسانی بی هيچ اشکالی صورت می گيرد.

کشورهای آمريکای لاتين از جمله آرژانتين، شيلی، برزيل و مکزيک نيز کمک های خود را به هائيتی سرازير کرده اند.

فيليپه کالدرون، رییس جمهور مکزيک، اعلام کرد که يک گروه يکصد نفری از پزشکان و نيروهای نجات را به هائيتی گسيل داشته و پانزده تا بيست تن مواد غذائی هم از سوی صليب سرخ مکزيک ارسال شده است.

در همین حال، بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه، خبر کشته شدن تعدادی از اعضای هيات نمايندگی اين سازمان در هائيتی را تائيد کرد.

مقام های سازمان ملل پيش از اين گفته بودند که از سرنوشت يکصد و پنجاه تن و از جمله سرپرست هيات نمايندگی سازمان ملل در هائيتی خبری در دست نيست.

خبرگزاری ها گزارش می دهند که در خيابان های پورت و پرنس، شوک ناشی از فاجعه ای که به بار آمده، همچنان بر چهره های مردم نقش بسته است.

يک مرد ميان سال به خبرنگاران گفت که تعداد کشته شدگان بی شمار است. ما به کمک جهانيان نياز داريم، نه بيمارستانی هست و نه آب و برق و نه غذا. مردم در حال مرگ هستند. و البته، مرگ، واژۀ ناميمونی است که بر زبان ها جاری است و اين خود از ابعاد گستردۀ فاجعۀ هائيتی خبر می دهد.

موسسه زلزله شناسی آمريکا روز چهارشنبه اعلام کرده بود: زمين لرزه‌ هفت ريشتری که عصر سه‌شنبه در هائيتی به وقوع پيوست و بسياری از ساختمان‌های دولتی، مدارس، و بيمارستان ها اين کشور را از بين برد، قويترين زلزله در يک قرن گذشته بوده است.

کانون اين زمين لرزه در ۱۵ کيلومتری جنوب پورت و پرنس، پايتخت کشور هائيتی، بوده است.

جين ماکس بلريو، نخست وزير هائيتی، روز چهارشنبه گفته بود: شمار کشته‌شدگان زلزله اين کشور احتمالا از مرز صد هزار نفر خواهد گذشت.

يک سخنگوی نيروهای امدادی سازمان ملل متحد در هائيتی می گويد: خرابی های ناشی از زمين لرزه بسيار زياد و گسترده است و اگر نگويم صدها هزار، می توانيم بگوييم دهها هزار خانه ويران شده اند.

کشور هائيتی با ده ميليون نفر جمعيت، فقيرترين کشور نيم کره غربی محسوب می شود.
XS
SM
MD
LG