لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

عمرو موسی: حماس را ديگر نبايد یک گروه تروريستی دانست


عمر موسی، دبير کل اتحاديه عرب، که اشتياق خود را برای رياست جمهوری مصر در نخستين انتخابات پس از انقلاب اين کشور بيان داشته، در مصاحبه ای با روزنامه آمريکايی واشينگتن پست، می گويد حماس را پس از امضای سند آشتی ملی فلسطينی ديگر نبايد تروريستی دانست، ايران را نبايد دشمن طبيعی اعراب تلقی کرد و هم برای رفع حصر غزه و هم برای شفاف سازی برنامه های اتمی، بايد اسرائيل را زير فشار سنگين گذاشت.

آقای موسی که در روزهای انقلاب مصر، با رفتن به ميان مردم در ميدان التحريرقاهره، عملا از حکومت حسنی مبارک ابراز برائت کرد، در حالی که خود سالها وزير خارجه دولت مصرو پيش از آن نيز از صاحب منصبان هميشگی دولت های مصر بود، در مصاحبه سه شنبه با واشينگتن پست، ضمن تاکيد براينکه خود را شايسته احراز پست رياست جمهوری مصر نوين می داند، در باره مسائل مهم منطقه اظهارنظر کرده است.

عمر موسی می گويد «اين موضع که حماس يک موجوديت تروريستی است، ديدگاهی است که گروه معدودی از کشورها بر آن پافشاری می کنند نه اکثريت»، و می افزايد «علامت تروريست، نشانی نيست که تا ابد بر پيشانی يک سازمان باقی بماند».

دبيرکل اتحاديه عرب می گويد که برای رفع حصر غزه، اسرائيل بايد زير فشار جهانی باشد، و تاکيد دارد که اکثريت ملت مصر از اين حصر ناراحت است.

به گفته آقای موسی، مشارکت عملی مصر با اسرائيل در زمان حسنی مبارک در برقراری حصر غزه، موجب ناخشنودی مصری ها بود.

وی می گويد «ما بايد با اصرار کامل، از مناسبات مصر با اسرائيل در اين راستا استفاده کنيم تا اسرائيل به حصر غزه و رنج فلسطينی های اين منطقه پايان دهد».

روابط ایران و مصر

آقای موسی در اين مصاحبه در پاسخ به پرسشی در مورد وجود نگرانی در دولتمردان آمريکا از احتمال برقراری روابط قاهره- تهران، تاکيد دارد که کشورش بايد به سوی بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی ايران گام بردارد.

آقای موسی می گويد که «ايران دشمن طبيعی اعراب نيست و نبايد اينگونه تلقی شود» و می افزايد که «از داشتن مناسبات مسالمت جويانه، يا کاهش تنش در مناسبات با ايران، بهره زيادی خواهيم برد».

عمر موسی در اظهار نظر در اين مورد که آمريکا نگران برنامه اتمی ايران است، می گويد که مسئله اتمی ايران را نيز با برنامه هسته ای اسرائيل مرتبط می داند و می افزايد «مسئله اتمی در منطقه خاورميانه، اول رسيدگی به توان اتمی اسرائيل را می طلبد، بعدا ايران».

صلح خاورمیانه

هرچند آقای موسی معتقد است که پيمان صلح امضاء شده ۳۲ سال پيش ميان مصر با اسرائيل را بعنوان «قرارداد» بايد هنوز نيز رعايت کرد و اگر او رييس جمهوری مصر شود به آن پايبند خواهد بود، اما می گويد که اين امر به طرف مقابل نيز بستگی دارد و اسرائيل بايد موجب عملی شدن طرح صلح عربی که مصر نيز حامی آن هست، شود؛ طرحی که با اجرای آن، ساير کشورهای عرب نيز با اسرائيل رابطه داشته باشند نه تنها يکی دو کشور.

دبير کل اتحاديه عرب در مورد مناسبات با آمريکا نيز گفته است که اين روابط بايد بر اساس وضعيت جديد حاکم بر مصر، ضمن رعايت ديدگاههای ملت مصر باشد و «دورانی که آمريکايی ها می توانستند تنها با يک نفر (حسنی مبارک) مسائل را ببندند، تمام شده است».

آقای موسی با تاکيد بر انتقاد از حسنی مبارک می گويد که او دهه ها سياست خارجی را به گونه ای پيش می برد که مردم مصر با آن مخالف بودند؛ او مناسبات مصر با اعراب را با قضيه ی فلسطينی ها ربط داده بود، در حالی که اين ها دو مقوله جدا هستند.

در همين حال، آقای موسی که در ماههای اخير کمترين اظهار نظر را در زمينه سرکوبگريهای حاکميت سوريه عليه ملت به پا خاسته اين کشور عربی داشته است، در مصاحبه با واشينگتن پست می گويد که هيچ کس نمی تواند در حال حاضر ارزيابی کند که اوضاع سوريه به کجا خواهد کشيد «همانگونه که در قبال يمن نيز اوضاع همچنان مبهم است».

عمر موسی که يکی از کارکشته ترين ديپلمات های عربی و مصری محسوب می شود، در مصاحبه با واشينگتن پست می گويد که نه تنها خيزش های دنيای عرب برای اوغافلگير کننده بود بلکه حتی هرگز فکر نمی کرد که روزگاری در مصر انقلاب رخ دهد.

آقای موسی می گويد اين حقيقت که دو حکومت ديکتاتوری پرهيبت در تونس و مصر در عرض چند روز با آن فروپاشی پرسرو صدا روبرو شدند، يک امر کاملا شگفت انگيز بود.
XS
SM
MD
LG