لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

همراهی ایران با پیشنهاد حزب‌الله درباره ارسال سلاح به ارتش لبنان


به دنبال درخواست حزب‌الله لبنان از ارتش این کشور برای دریافت کمک تسلیحاتی از ایران، وزیر دفاع ایران از آمادگی جمهوری اسلامی برای ارسال سپاه به لبنان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه، ۳ شهریور، وزیر دفاع جمهوری اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که ایران حاضر است ارتش لبنان را به سلاح‌های ساخت جمهوری اسلامی مجهز کند و افزود: «لبنان کشور دوست ماست و اگر درخواستی در این خصوص ارائه شود ما آمادگی داریم به آن کشور کمک کنیم و با آن کشور تعامل تسلیحاتی داشته باشیم».

این اظهارات در حالی بیان شده است که در آستانه نخستين سفر محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور اسلامی ايران به لبنان، حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه از ارتش این کشور خواست که از ايران به عنوان «کشور برادر» سلاح دريافت کند، و در اين زمينه «قول اعمال نفوذ و وساطت حزب‌الله از ايران» را داد.

درحالی که رسانه های لبنانی اعلام کرده اند که محمود احمدی نژاد دو هفته و نيم ديگر، پس از پايان ماه رمضان، برای انجام نخستين ديداررسمی خود به لبنان خواهد رفت و دبيرکل حزب الله نيز آمدن احمدی نژاد را تاييد کرد، گزارش های بيشتری در اين زمينه که رييس جمهوری ايران همراه با يک بسته تسليحاتی برای ارتش لبنان به اين سفر می رود، منتشر شده است.

حسن نصرالله در سخنرانی سه شنبه خود گفت: «دکتر احمدی نژاد رييس جمهوری کشوری که بدون منت گذاشتن، ۲۸ سال از ما حمايت کرده، به لبنان می آيد و ما انتظار او را می کشيم».

ايران در سه دهه اخير در مظان اتهام جدی برپايی زراد خانه ای عظيم برای سازمان حزب الله بوده است اما تلاش های ايران برای تجهيز ارتش لبنان که در دو سال اخير در ديدارهای سران ايران با مقامات لبنانی مطرح می شد، اکنون در آستانه سفراحمدی نژاد به بيروت علنی تر شده است.

سرتيپ پاسدار احمد وحيدی، وزيردفاع ايران چهارشنبه در آيين رونمايی از «نسل جديد موشک فاتح ۱۱۰» در تهران گفت درصورت ارائه درخواست از سوی لبنان، ايران آماده تجهيز ارتش لبنان است.

ناظران می گويند اعلام آمادگی وزيردفاع ايران برای تجهيز ارتش لبنان از سوی ايران درآيين رونمايی از موشک «فاتح ۱۱۰» اهميت زيادی دارد زيرا «فاتح ۱۱۰» موشک های کوتاه بردی است که حزب الله در نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ از آن عليه اسرائيل استفاده می کرد.

وبسايت های خبری لبنانی در روزهای اخير نوشته بودند که مهمترين نياز ارتش لبنان، دريافت پدافند هوايی است و احمدی نژاد با بسته نظامی مهمی بويژه برای نيروی هوايی ضعيف ارتش لبنان، به بيروت می رود.

حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، شامگاه سه شنبه در سخنرانی تازه ای به مناسبت نيمه ماه رمضان، حمايت خود را از ارائه درخواست ارتش و دولت لبنان از جمهوری اسلامی ايران برای دريافت تجهيزات نظامی تکرار کرد.

حسن نصرالله گفت «اطمينان دارد که کشور دوست و برادر، ايران، ارتش لبنان را تقويت خواهد کرد»، و افزود که «تعهد می دهم که حزب الله از روابط دوستانه خود (با ايران) استفاده خواهد کرد تا ايران ارتش لبنان را به سلاح تجهيز کند».

سال گذشته هنگامی که حسن نصرالله سخنان مشابهی را مطرح کرد، با انتقادهای ملی گرايان لبنانی روبرو شده بود.

رسانه های لبنان سه شنبه نيز مدعی شدند که ژنرال سليمان در اين روز گفته است که «ايران نيازهای ارتش لبنان را درک می کند» اما بيانيه ای رسمی در اين باره از سوی کاخ بعبده، مقررسمی رياست جمهوری لبنان منتشر نشد.

ژنرال ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان هفتم اوت، چهارروز پس از درگيری مرزی نيروهای ارتش لبنان با سربازان اسرائيل، درديدار از جنوب لبنان گفت ارتش لبنان به سلاحهای جديدی مجهز خواهد شد، اما توضيح بيشتری نداده بود.

پاييز گذشته هنگامی که ژنرال سليمان تاز به مقام رياست جمهوری لبنان رسيده بود، در نخستين سفر رسمی به تهران، آمادگی ايران را برای تجهيز ارتش لبنان، بويژه به پدافند هوايی،از زبان مقامات ارشد سياسی و نظامی جمهوری اسلامی ايران شنيد.

ارتش لبنان تا پيش از اين ترجيح می داد که از غرب، بويژه آمريکا و فرانسه، کمک های نظامی و تسليحاتی دريافت کند.

پس از درگيری نظامی روز سوم اوت در مرز جنوبی لبنان با شمال اسرائيل، کنگره آمريکا ادامه کمک های مالی بلاعوض آمريکا به ارتش لبنان را تعليق کرده است.

کنگره آمريکا از دولت و ارتش لبنان خواسته است که روشن کنند که ارتش لبنان تا چه حد زير نفوذ حزب الله لبنان است.

هاوارد برمن و اريک کانتور، دو عضو کنگره در باره اين تصميم گفتند که ارتش لبنان می بايست در برابر حزب الله بايستد نه آنکه از سلاحها و کمک های آمريکا برای درگيری با ارتش اسرائيل، مهم ترين همپيمان آمريکا، استفاده کند.

اسرائيل نيز اخيرا از فرانسه خواست که ادامه کمک های تسليحاتی به ارتش لبنان را معلق کند زيرا «قرار نبود که اين سلاحها برای نشانه رفتن به سوی ارتش اسرائيل استفاده شوند».

سازمان ملل تاييد کرد که نيروهای ارتش لبنان آغازگر درگيری مرزی روز سوم اوت با نيروهای اسرائيل بودند.

همزمان با تاييد ديدگاه اسرائيل از سوی سازمان ملل، فرماندهان ارتش اسرائيل گفتند که فرمانده شيعه لبنانی که فرمان آتش روز سوم اوت را صادر کرده بود همسو با حزب الله بوده و اصولا ارتش لبنان متاثر از نفوذ حزب الله است؛ نظری که اعضای کنگره آمريکا و برخی از سخنگويان دولت آمريکا نيز آن را تکرار کردند.

الياس المر، وزيردفاع لبنان و ژنرال ژان قهوه جی، فرمانده ارتش لبنان در روزهای اخير گفتند که ارتش لبنان به جای دريافت «صدقه» از آمريکا می خواهد که يک صندوقی مالی برای گردآوری کمک های «دوستداران» ارتش لبنان برپا کند.

سفر پيش روی احمدی نژاد به لبنان درحالی است که او در ماههای اخير چند بار گفت که «اسرائيل در اجرای سناريويی که از سوی آمريکا نوشته شده، بزودی به دو کشور فقيربيچاره منطقه (منظور؛ لبنان و سوريه) حمله خواهد کرد».

احمدی نژاد در مصاجبه با شبکه الجزيره که اين هفته پخش شد، درباره آن ارزيابی خود گفت «احتمال چنين حمله ای کم شده است» اما افزود که «جنگ با هر کشوری در منطقه که رخ دهد، ايران در کنار آن کشور قرار خواهد گرفت».

احمدی نژاد در آخرين ملاقاتش با حسن نصرالله درجريان ضيافت شام با ميزبانی بشار اسد، رييس جمهوری سوريه گفت «اگراين بار حمله ای در منطقه صورت گيرد، بايد کار اسرائيل را يک سره کرد».

ناظران می گويند که دادن تسليحات از سوی حکومت ايران به ارتش لبنان، حمله اسرائيل به ارتش لبنان را درصورت وقوع درگيری های احتمالی بعدی توجيه خواهد کرد درحالی که در نبرد چهار سال پيش، اسرائيل عمدتا مقرها و اهداف حزب الله را نشانه می گرفت.

XS
SM
MD
LG