لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

اولاند: فرانسه به فشارها علیه ایران ادامه می‌دهد


 شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل و فرانسو اولاند رییس جمهوری فرانسه
شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل و فرانسو اولاند رییس جمهوری فرانسه
فرانسوا اولاند رييس جمهوری فرانسه يکشنبه بيست و ششم آبان در نخستين سفر رسمی خود به اسرائيل به رهبران اين کشور گفت «فرانسه توسعه سلاحهای اتمی را تحمل نمی کند و تسليم ايران نمی شود و به وارد کردن فشار به ايران در برنامه اتمی اين کشور ادامه می دهد و همواره در کنار اسرائيل می ايستد».

آقای اولاند در بدو ورود به فرودگاه بن گوريون در تل آويو گفت «تعهد فرانسه به امنيت اسرائيل، تعهدی ديرينه و تزلزل ناپذير است».

رييس جمهوری فرانسه افزود که کشورش «از هرچه که در توان دارد، برای تامين صلح و امنيت اسرائيل استفاده خواهد کرد» و فرانسه «هيچگاه زير بار تهديد اتمی ايران نخواهد رفت».

فرانسوا اولاند همچنين گفت «تا زمانی که مطمئن نشويم ماهيت نظامی برنامه اتمی ايران کاملاً برطرف نشده است، بر سر موضع خود خواهيم ايستاد».

رهبران اسرائيل از رييس جمهوری فرانسه استقبال کم سابقه ای به عمل آوردند و شيمون پرز رييس جمهوری، بنيامين نتانياهو نخست وزير و هيات وزيران و شمار زيادی از مقامات کشوری و لشگری اسرائيل برای اين استقبال، به فرودگاه رفته بودند.

چنين استقبال گسترده ای در اسرائيل از يک مهمان خارجی در گذشته تنها برای پاپ اعظم کاتوليک های جهان و يا روسای جمهوری آمريکا سابقه داشته است.

هرچند سفر آقای اولاند به اسرائيل از مدتی قبل برنامه ريزی شده بود اما نظر به موضعگيری قاطعانه فرانسه در مذاکرات اتمی دو هفته پيش در ژنو که مانع از نهايی شدن توافق درحال تنظيم با ايران شد، اين امر موجب خشنودی عميق دولت اسرائيل شد.

اين نخستين سفر رسمی فرانسوا اولاند به اسرائيل در يکسال و نيم ورود او به کاخ اليزه به عنوان نماينده حزب سوسياليست فرانسه است.

لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه در اين سفر آقای اولاند را همراهی می کند. لوران فابيوس در سالهای ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ نيز که نخست وزير فرانسه بود، حمايت زيادی از نظرات رهبران وقت اسرائيل نشان می داد. والدين آقای فابيوس پيش از تولد او، از يهوديت به مسيحيت پيوسته بودند.

موضعگيری آقای فابيوس در مذاکرات اخير ژنو، تفاهمی را که ظاهراً آماده امضا ميان ايران و گروه کشورهای ۱+۵ بود، ناکام گذاشت؛ بنيامين نتانياهو در آن روز گفت «اين موضع قاطعانه فرانسه را به اولاند شادباش می گويد و قدردان فرانسه است».

در مراسم استقبال روز يکشنبه از فرانسوا اولاند، نتانياهو گفت «نقش فرانسه در مقابله با تلاشهای ايران برای دستيابی به بمب اتمی، شجاعانه است، همانگونه که فرانسه در حمايت از امنيت اسرائيل هميشه نقشی مهم داشته است».

نتانياهو با تاکيد بر اهميت دوستی نزديک و «مناسبات ويژه» فرانسه و اسرائيل، اين را نيز گفت که «ملی گرايی قوم يهود (صيهونيسم) به ارزش های فرانسوی مديون است».

نتانياهو گفت «هر زمان که رييس جمهوری کشور دوستی مانند فرانسه به اسرائيل بيآيد، مورد استقبال گرم ما قرار می گيرد اما همزمانی اين سفر با مذاکرات روزهای آينده ژنو، برای اسرائيل اهميتی دو چندان يافته است».

شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل در استقبال از رييس جمهوری فرانسه با ستايش از موضعگيری اين کشور در قبال برنامه اتمی ايران گفت «اگر ايران توان اتمی نظامی داشته باشد، همه کشورهای خاورميانه اين مسير را خواهند رفت».

رييس جمهوری فرانسه در جمله ای نيز به زبان عبری، دموکراسی اسرائيل را مورد تجليل قرار داد همانگونه که شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل نيز به فرانسه گفت ارزشهای جهانشمولی مانند آزادی و مساوات که فرانسه به دنيا هديه کرده است، اين کشور را در ميان ممالک جهان برای هميشه در تاريخ متمايز کرده است.

رييس جمهوری فرانسه که با محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی نيز ديدار می کند، در مورد مذاکرات سياسی اسرائيلی – فلسطينی نظرات دولت نتانياهو را مورد حمايت قرار داد که «پيمان صلح در خاتمه اين مذاکرات بايد به ختم نهايی ادعاها و پايان نزاع منجر شود».

با وجود اين، فرانسوا اولاند از مزار ياسر عرفات در رام الله در کرانه باختری ديدار می کند همانگونه که در اورشليم به «يد و شم»، موزه هولوکاست و نيز مزار تئودور هرتصل بنيانگزار معنوی اسرائيل و اسحاق رابين نخست وزير کشته شده اسرائيل رفت.

آقای اولاند دوشنبه در کنست، مجلس ملی اسرائيل، نيز سخنرانی می کند.
XS
SM
MD
LG