لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

چرا هما حسينی را از تيم ملی محروم کردند؟


مراسم افتتاحيه المپيک ۲۰۰۸ پکن
مراسم افتتاحيه المپيک ۲۰۰۸ پکن
در مراسم افتتاحيه المپيک ۲۰۰۸ پکن، پرچم کاروان ايران را به او سپردند تا به عنوان نماد آزادی ورزش زنان در ايران معرفياش کنند اما هنوز يک سال نشده، او را از دنيای قهرمانی کنار گذاشته و طبق گفته خودش در ۲۰ سالگی «ممنوع الفعاليت» کردند!

ميگويد: « حيف که فکر رفتن از ايران، ايده ما جوانان شود. دوست داشتم برای ايران افتخار آفرينی کنم. اما چه اتفاقی رخ داد؟ گفتند دست به پارو نزن. گفتند برو! فراريام دادند.»

هما حسينی با گذشت چهار سال، پشت پرده کنار گذاشتنش از تيم ملی قايقرانی را افشا کرده. اين ورزشکار کرمانشاهی که ابتدا بسکتبال بازی ميکرد، بعد از تست پاروزنی و مشخص شدن استعداد شگرفی که در اين رشته داشت به اردوی تيم ملی قايقرانی دعوت شد، دوسال بعد سهميه المپيک را گرفت.

سپردن پرچم به او باعث شد صداوسيما که رقابتهای بينالمللی هما حسينی را نيز مانند ساير ورزشکاران زن پخش نميکند، در بخشهای مختلف خبری با اشاره به رعايت موازين اسلامی و پوشش کامل او، گزارش های متعددی را با عنوان «توجه رسانه های خبری سراسر جهان به پرچمدار محجبه ايرانی» به روی آنتن فرستاد.

رسانه های دولتی از «بازتاب جهانی گسترده» پرچمدار بودن ورزشکار زن ايرانی نوشتند و مانند رقابتهای پيشين که پرچم کاروان ايران در اختيار ورزشکاران زن بود، «شگفتی و تحسين»
رسانه های خارجی را منعکس کردند. گرچه وقتی او چند ماه بعد از ورزش قهرمانی کنار گذاشته شد، از درج خبر و پوشش ماجرا خودداری کردند.

حسينی پس از المپيک در رقابتهای قهرمانی جهان به ميزبانی جمهوری چک شرکت کرد و همچنان بهترين پاروزن ايران بود. همان رقابت هايی که مهدی حق شعار از اردوی تيم ملی جدا شد و به دليل نابساماني هايی که هما حسينی نيز در مصاحبه اش اشاره کرده، در اروپا درخواست پناهندگی کرد.

هما حسينی در گفتگو با خبرگزاری مهر مهر، درباره کناره گيري اش از تيم ملی به هرج و مرج اردوی تيم ملی و نبودن مربی در سال ۸۸ اشاره کرده و اينکه وقتی مشکلات را با احمد دنيامالی رييس وقت فدراسيون در ميان گذاشتند، در پاسخ به آنها گفته اگر راضی نيستند، بروند!

پس از مسابقات جهانی ۲۰۰۹ برای رقابتهای قهرمانی آسيا در تايوان، ناگهان قرارداد مربی انگليسی تيم ملی فسخ شد. جالب آنکه به جای اين مربی که عملکردش مورد رضايت اعضای تيم ملی بود، هيچ کس را جايگزين نکردند. مسئول فرهنگی فدراسيون بالای سر تيم ملی آمده بود تا تصميم بگيرد در طول روز چند جلسه و چگونه تمرين کنند!

تيم ملی بدون مربی عازم رقابت های قهرمانی آسيا شد. فقدان قايق مناسب و عدم حضور سرپرست مجرب، باعث پراکندگی اعضای تيم ملی ايران در تايوان و در نتيجه ناکامی اين تيم شد. هما حسينی هم که بخت اصلی کسب مدال طلا بود، به عنوان چهارمی بسنده کرد. عنوانی که بهترين نتيجه در کل کاروان ايران بود.

پس از بازگشت به ايران، وقتی هما حسينی در دانشگاه تهران قبول شد به خاطر وجود معضلات فراوان در اردوی تيم ملی، از دنيامالی خواست خارج از اردو در درياچه آزادی تهران تمرين کند و هر زمان قرار شد تيم ملی تشکيل شود، از او رکورد بگيرند. اما رييس سابق سازمان بنادر و کشتيرانی جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به او مي گويد: «ديگر حق نداری به پارو دست بزنی».

*شما در واکنش به مخالفت ايشان چکار کرديد؟

- هيچ. چکار ميتوانستم بکنم. برای هميشه از ورزش رفتم.

هما حسينی مي گويد به او طعنه ميزدند بعد از پرچمداری المپيک خودش را گم کرده. او ميپرسد: اما مگر الان علی مظاهری بوکسور موفق تيم ملی در المپيک لندن را کنار نگذاشته اند. نجمه آبتين هم از تيم ملی تير و کمان جدا شده. آيا آنها هم خودشان را گم کرده اند؟

اين قايقران جوان، احمد دنيامالی را در پل سازی و جاده سازی موفق ميداند اما در قايقرانی ناموفق. ميگويد: «از نظر من که کارشناس تربيت بدنی هستم، برکناری دنيامالی پيش از المپيک باعث ايجاد تنش در قايقرانی شد؛ اما تلنگر خوبی برای او بود.»

هما حسينی همچنان دوست دارد با قايقرانی ايران همکاری کند. مي گويد استعدادهای زيادی در ايران داريم و بايد در راستای شکوفايی آنها به هم کمک کنيم.
XS
SM
MD
LG