لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

«نگرانی ازهک شدن موبايل و لپ‌تاپ‌های بازرسان آژانس در ايران»


ديپلمات‌ها می‌گويند، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص نگرانی از هک شدن موبايل و لپ‌تاپ‌های بازرسان اين آژانس توسط ايران برای دستيابی به اطلاعات محرمانه، تحقيق می‌کند.

ديپلمات ها به خبرگزاری آسوشتيدپرس گفته اند، احتمال می رود هنگامی که بازرسان برای سرکشی از تاسيسات از محل اقامت خود خارج شده بودند، افرادی وسايل الکترونيکی آنها را دستکاری کرده اند.

يک ديپلمات ديگر نيز گفته است، آژانس بين المللی انرژی اتمی معتقد است اين اتفاق در اوايل سال جاری ميلادی رخ داده است.

اين ديپلمات اضافه کرده است، بارزسان به آژانس بين المللی انرژی اتمی در خصوص «رویدادهای غير عادی» گزارش داده اند که بمثابه اين است که افرادی از بيرون تلاش کردند به وسايل الکترونيکی آنها نفوذ کنند.

دو ديپلمات بلندپايه ديگر نيز محتوای اين گزارش را تاييد کرده، ولی گفته‌اند اطلاعات بيشتری در اين زمينه ندارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين سه ديپلمات از کشورهای عضو آژانس بين المللی هستند و به دليل موقعيت خود حاضر نشده‌اند، نامشان فاش شود.

گيل تئودور، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی، حاضر نشده است در این خصوص اظهار نظر کند.

دفتر علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيز گفته است که وی حاضر به مصاحبه نيست.

در همين حال يک مقام آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواست نامش فاش نشود، می گويد، از آنجا که ايران به بازرسان اجازه نمی‌دهد موبايل‌های خود را به هنگام بازرسی ببرند، به هنگام ترک محل اقامت براساس تدابير امنيتی اين موبايل ها در پاکت گذاشته شده و مهر موم می شوند.

وی اضافه کرده است: در مورد لپ تاپ ها نيز همين تدابیر صورت می گيرد.

اين در حالی است که يکی از ديپلمات ها گفته است: ايرانی ها راهی برای دور زدن اين تدابير امنيتی پيدا کرده اند.

اولی هاينونن، معاون سابق هيات بازرسی آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول مستقيم بازرسی مراکز هسته ای ايران، در زمينه هک موبايل و لپ‌تاپ‌های بازرسان آژانس گفته است: اطلاعات لپ‌تاپ‌ها کد گذاری شده است و کشف اين کدها بسيار سخت است و کمتر می توان اطلاعات حساس از موبايل به دست اورد.

با اين حال اولی هاينونن گمانه زنی می کند هر گونه تلاشی برای دسترسی به اين تجهيزات الکترونيکی می تواند با هدف نصب دستگاه جاسوسی برای نفوذ به سیستم آژانس بين المللی انرژی اتمی به هنگام انتقال اطلاعات باشد.

به گفته اولی هاينونن چنين تلاشی مانند انتقال کرم استاکس‌نت به سيستم‌های تاسيسات هسته ای ايران است.

سال گذشته کارشناسان فن آوری اطلاعات اعلام کردند تاسيسات هسته‌ای ايران هدف حمله کرم اينترتی استاکس نت قرار گرفته است. بعد از آن برخی از کارشناسان نيز اعلام کردند، کرم استاکس احتمالاً عامل تاخير در برنامه های هسته ای ايران است.

از زمان افشای وجود تاسيسات غنی‌سازی اورانيوم در نطنز در حدود ده سال پیش، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی تاسيسات اتمی ايران را زير نظر دارند. در اين مدت شورای امنيت سازمان ملل متحد چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده و خواهان توقف غنی‌سازی اورانيوم شده است.
XS
SM
MD
LG