لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

نادر ابراهيمی، نويسنده و کارگردان ايرانی، در گذشت


نادر ابراهيمی، نويسنده و سينماگر ايرانی، روز پنجشنبه در گذشت
نادر ابراهيمی، نويسنده و سينماگر ايرانی، روز پنجشنبه در گذشت

نادر ابراهيمی، نويسنده و سينماگر ايرانی، روز پنجشنبه شانزدهم خرداد به دليل عوارض ناشی از بيماری که طی سال های اخیر او را رنج می‌داد، در سن ۷۲ سالگی در تهران درگذشت.


خانواده نادر ابراهيمی اعلام کرد که مراسم تشييع پيکر اين هنرمند بعد از تعطيلات انجام خواهد شد.


نادر ابراهيمی در تهران به دنيا آمد و پس از گرفتن ديپلم ادبی از دبيرستان دارالفنون، به دانشکده‌ حقوق وارد شد. اما اين دانشکده را پس از دو سال رها کرد و سپس در رشته‌ زبان و ادبيات انگليسی موفق به اخذ ليسانس شد.


اين نويسنده در نوجوانی به فعاليت های سياسی روی آورد و بارها به زندان افتاد. نادر ابراهيمی نوشتن را از شانزده سالگی آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ نخستين اثر خود را با عنوان « خانه‌ ای برای شب» منتشر کرد.


آن گونه نادر ابراهيمی خود گفته است وی در طول عمرش به کارهای مختلفی انجام داده است از جمله : کمک‌کارگری تعميرگاه سيار در ترکمن‌صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحويلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ ديگر، ميرزايی يک حجره‌ فرش در بازار، مترجمی و ويراستاری، ايران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ايران‌شناختی، فيلم‌سازی مستند و سينمايی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مديريت يک کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدريس در دانشگاه‌ها.


تاکنون دهها داستان بلند و کوتاه، کتاب کودک و نوجوان، نمايش‌نامه، فيلم‌نامه و پژوهش از نادر ابراهيمی به چاپ رسيده است.


نادر ابراهيمی در زمينه ادبيات کودکان نيز فعاليت های چشم گير داشت چندين جايزه‌ در این زمینه دريافت کرده است.


در ميان آثار تلويزيونی نادر ابراهيمی می توان به سريال تلويزيونی آتش بدون دود اشاره کرد. اين سريال تلويزيونی ۳۶ ساعته به نويسندگی و کارگردانی وی به موضوع زندگی و عشق نزد ترکمن های ايران می پرداخت


نادر ابراهیمی داستان بلند و هفت‌جلدی «آتش بدون دود» نوشت که مورد توجه قرار گرفت.


از آثار نادر ابراهيمی به «خانه‌ای برای شب»، «آرش در قلمرو ترديد (يا: پاسخ‌ناپذير)»، «هزارپای سياه و قصه‌های صحرا»، «افسانه‌ی باران»، «در سرزمين کوچک من» (منتخب آثار)، «تضادهای درونی»، «انسان، جنايت، احتمال»، «مکان‌های عمومی»، «در حد توانستن» (شعرگونه)، «غزل‌داستان‌های سال بد»، «ابوالمشاغل» (زندگی‌نامه) و «فردا مشکل امروز نيست» و «يک عاشقانه‌ی آرام» می‌توان اشاره کرد.


XS
SM
MD
LG