لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

«ارزیابی توانايی‌های هسته‌ای، شيميايی و ميکربی ايران»


مارک فیتزپاتریک
مارک فیتزپاتریک
موئسسه بين المللی مطالعات استراتژيک در لندن، صبح روز پنجشنبه سوم فوريه گزارشی جامع تحت عنوان «توانايی توليد سلاح هسته ای، شيميايی و ميکربی ايران: يک ارزيابی خالص» منتشر کرد.

«مارک فيتز پاتريک» کارشناس مسائل هسته ای اين موئسسه به همراه گروهی از همکارانش اين گزارش را تهيه کردند.

رادیوفردا در مورد این گزارش، با مارک فیتزپاتریک گفت وگو کرده است.



مارک فيتز پاتريک در گزارشی جامع درباره پرونده هسته ای ايران با شرح جزيياتی دقيق گفت اگر ايران راه توليد سلاح را از طريق اطلاعاتی که از عبدالقديرخان، دانشمند پاکستانی، دريافت کرده طی کند و با توجه به آخرين اطلاعاتی که تا به امروز در دست است، يک سال و هفت ماه ديگر می تواند بمب هسته ای توليد کند.

او به صراحت می گويد: « اگر ثابت شود ايران مرز توليد سلاح هسته ای را پشت سر گذاشته، من ترديدی ندارم که به ايران حمله نظامی خواهد شد و اگر چنين حمله ای صورت گيرد منجر به جنگی وسيع تر می شود که تمام ملت ايران و تمام همسايگانش را در بر خواهد گرفت. اين بزرگ ترين خطری است که تا کنون متوجه ايران بوده است.»

وی می افزاید: «جامعه جهانی بسيار اميدوار بود و هست که بلاخره در آخرين مرحله، ديپلماسی و تعامل از پيش آمدن چنين فاجعه ای جلوگيری کند. اما پس از شکست مذاکرات استانبول و اظهارات مقام های ايران درمورد پرونده هسته ای به نظر می رسد احتمال حل ديپلماتيک مسئله از هميشه کمتر باشد. بايد بگويم با اوج گرفتن جنبش دموکراسی خواهی ايران پس از انتخابات ۲۰۰۹، جامعه جهانی برای مدتی اميدوار شده بود خط زمانی دموکراسی در ايران پيش از خط توليد سلاح هسته ای پيموده شود. اما با سرکوب اين جنبش و ايجاد فضای رعب و وحشت درجامعه اين اميد نيز مانند راه تعامل و گفت وگو فعلا به یأس بدل شده است.»

مارک فيتز پاتريک در گزارش خود ضمن توضيحات کامل از تاسيسات هسته ای ايران گفت در حال حاضر هيچ کشوری حتی کره شمالی حاضر نيست به ايران فن آوری و امکانات هسته ای بفروشد.

او در اين مورد به راديو فردا می گويد: « احتمالا کره شمالی دريافته چنانچه به ايران فناوری يا مواد و قطعات لازم برای تسليحات هسته ای بفروشد همين موجب حمله نظامی به کره شمالی خواهد شد. در اين مورد به طور اخص به کره شمالی هشدار داده شده است و ايران هم می داند عبور از اين خط خطری جدی و فوری خواهد داشت. به اين ترتيب هيچ کشوری درجهان حاضر نيست در زمينه هسته ای با ايران معامله کند به غير از برخی اعضای غير روس شوروی سابق. اما اطلاعات و لوازمی که آنها به طور غير رسمی به ايران می فروشند دست چندم است و از نظر امنيت دستگاه ها و تاسيسات ايران بسيار خطرناک.»

فيتز پاتريک با تاکيد بر اين که توسعه اين تاسيسات به خصوص تاسيسات دارخوين می تواند خطرات جانی و محيط زيستی جدی برای مردم منطقه به وجود آورد، می افزايد: « فاکتورهای هسته ای می تواند بسيار خطرناک باشد. همان طور که درمورد چرنوبيل ديديم وقتی راکتوری درست طراحی و ساخته نشده باشد می تواند محيط اطرافش را تا شعاع بسيار وسيع آلوده کند و موجب از بين رفتن جان هزاران نفر شود. حال ايران می خواهد بدون هيچ کمک خارجی راکتور دارخوين را طراحی کند و بسازد. ايران پيشتر هيچگاه بدون اتکا به کمک خارجی راکتوری نساخته و اين اقدام می تواند بسيار خطرناک باشد.»

مارک فيتز پاتريک، کارشناس پرونده هسته ای ايران، همچنين می گويد: « به طور اخص توليد دستگاه مرکزی راکتور که مواد راديواکتيو و حرارت شديد ايجاد می کند به تنهايی از سوی ايران بسيار خطرناک است. کنترل تابش اين مواد راديواکتيو محتاج ساختن دستگاهی بسيار دقيق و حساس است که ايران نمی تواند به تنهايی آن را بسازد و اگر سعی کند اين دستگاه را توليد کند هر کسی در اطراف دارخوين زندگی می کند قطعا در معرض خطر خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG