لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

فرماندار ايلينويز به تلاش برای فروش کرسی سنا متهم شد


راد بلاگويه ويچ، فرماندار ايلينويز، روز سه شنبه به اتهام فساد اداری توسط پلیس فدرال آمریکا بازداشت شده بود.(عکس: AFP)
راد بلاگويه ويچ، فرماندار ايلينويز، روز سه شنبه به اتهام فساد اداری توسط پلیس فدرال آمریکا بازداشت شده بود.(عکس: AFP)

راد بلاگويه ويچ، فرماندار ايلينويز، که روز سه شنبه به اتهام فساد اداری توسط پلیس فدرال آمریکا بازداشت شده بود، با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.


فرماندار ایلینویز متهم است که در صدد بوده تا کرسی سنای باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، را به بالاترین قیمت بفروشد.


خبر دستگيری راد بلا گويه ويچ توسط پاتريک فيتزجرالد، دادستان آمريکا در يک کنفرانس مطبوعاتی در شيکاگو اعلام شد.


دادستان آمريکا گفت: فرماندار ايلينویز به اتهام توطئه برای فروش کرسی نمايندگی باراک اوباما، رييس جمهور منتخب ايالات متحده در سنای آمريکا دستگير شده است.


بر اساس قوانين ايالات متحده، هنگامی که يکی از اعضای سنای آمريکا به مقام اجرایی برگزيده می شود و يا يک پست دولتی را احراز می کند، فرماندار ايالت مربوطه، شهروند ديگری را به جای وی منصوب می کند تا وظايف نمايندگی ايالت را در کنگره آمريکا برای مدت باقيماندۀ دورۀ نمايندگی بر عهده گيرد.


دادستان آمريکا، در کنفرانس مطبوعاتی روز سه شنبه در شيکاگو گفت: فرماندار دمکرات ايلينویز، ارزش و اعتبار اين عالی ترين مقام اجرايی ايالت را تا پايين ترين حد آلوده کرد.


  • براساس قوانين ايالات متحده، هنگامی که يکی از اعضای سنای آمريکا به مقامی اجرائی برگزيده می شود و يا يک پست دولتی را احراز می کند، فرماندار ايالت مربوطه، شهروند ديگری را به جای وی منصوب می کند تا وظايف نمايندگی ايالت را در کنگره آمريکا برای مدت باقيماندۀ دورۀ نمايندگی برعهده گيرد.

وی همچنین گفت: جان هريس، رييس امور کارکنان وی نيز به اتهام همدستی با فرماندار دستگير شده است.


خبرگزاری ها گزارش می دهند که بلا گويه ويچ، پيش از اين هم به اتهام فساد مالی، تحت نظر بود.


گزارش تحقيقاتی اف-بی-آی، پليس فدرال آمريکا که بر اساس آن دادستان اقدام به دستگيری فرماندار ايلينویز کرد، همچنين حاکی از اين است که وی می کوشيد زمینه اخراج دو تن از دبيران منتقد خود در روزنامۀ شيکاگو تريبيون را فراهم کند.


پليس فدرال آمريکا، با اجازۀ دادگاه، صدای فرماندار را ضبط کرده که طی گفت و گويی، همانند فروشندگان حرفه ای، کرسی سنای آمريکا را به بالاترين قيمت به حراج گذاشته بود.


استشهاد پليس فدرال در ۷۶ صفحه در اين زمينه اضافه می کند که به دنبال پيروزی باراک اوباما در انتخابات چهارم نوامبر گذشته، فرماندار در يک مکالمۀ تلفنی به شخص سومی گفته است: «من اين فرصت طلايی را به آسانی و به قيمت ارزان از دست نخواهم داد.»


گزارش اف – بی – آی همچنين به اين نکته اشاره می کند که بلا گويه ويچ در مورد اين که همسرش با حقوقی معادل ۱۵۰ هزار دلار به استخدام يک بنياد در آيد، با شخص سوم مکالمه کرده است.


رابرت گرانت، رييس ادارۀ پليس فدرال در شيکاگو به خبرنگاران گفت: دفتر فرماندار، به يک ماشين توليد درآمدهای شخصی برای وی تبديل شده بود.


راد بلل گويه ويچ، فرماندار متهم، ۵۱ سال دارد و جان هريس رييس امور کارکنان وی نيز ۴۶ ساله است.


اتهام هر دو، فساد، کلاهبرداری و رشوه خواری اعلام شده است.


XS
SM
MD
LG