لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

«بيمه های هندی کشتی های حامل نفت ايران را بيمه می کنند»


روزنامه « وال استريت جورنال » از قول دو منبع مطلع در بمبئی گزارش می دهد که يکی از شرکت های بزرگ بيمه هند به نام « يونايتد اينديا » پذيرفته است که نفت کش های هندی حامل نفت ايران را بيمه کند و شرکت ديگری به نام « جنرال » نيز اين بيمه نامه ها را تاييد خواهد کرد.

به اين ترتيب مشکل نفت کش های هندی برای حمل نفت ايران تا حد زيادی برطرف خواهد شد چون از اول ماه ژوئيه و اجرای تحريم نفت ايران توسط اتحاديه اروپا شرکت های بيمه اروپايی ديگر حاضر نبودند نفت کش های هندی را بيمه کنند.

يک مقام ارشد خطوط کشتيرانی دولتی هند گفت:« در پاسخ به درخواست ما شرکت های بيمه هندی حاضر شده اند تا مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار پوشش بيمه در اختيار ما قرار دهند.»

خبرنگار روزنامه « وال استريت جورنال » نتوانسته است با مسئولان شرکت بيمه « يونايتد اينديا » تماس بگيرد ولی از قول مديران شرکت بيمه « جنرال » می نويسد که اين شرکت حدود ۵۰ ميليون دلار برای محموله ها و مبالغ بيشتری هم برای بيمه پرسنل و ماشين آلات در اختيار نفت کش های هندی قرار خواهد داد.

هر دو شرکت بيمه متعلق به دولت هند هستند. وزارت نفت هند از وزارت اقتصاد و دارايی هند خواسته است تا تامين بيمه نفت کش های هندی حامل نفت ايران را تسهيل کند.

روزنامه « وال استريت جورنال » يادآوری می کند که پالايشگاه هند در دوره اخير ميزان واردات نفت از ايران را کاهش داده اند. تا چند ماه پيش ايران دومين صادر کننده نفت به هند بود ولی تحت تاثير تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا ميزان خريد نفت ايران توسط هند کاهش يافته است.

دولت آمريکا اخيرا و به دنبال تصميم هند برای کاهش خريد نفت ايران، اين کشور را از تحريم های سختگيرانه در مورد معاملات نفتی با ايران مستثنی کرد. ولی با اين وجود تامين بيمه نفت کش های هندی حامل نفت ايران بسيار دشوار بود.

ايران تامين کننده درصد قابل توجهی از نفت مورد نياز هند و ساير کشورهای آسيايی است و به همين خاطر آنها برای انطباق خود با محدوديت های ناشی از تحريم های نفتی عليه ايران به دنبال راه حل های جديدی بوده اند.

ماه پيش ژاپن اعلام کرد که دولت اين کشور بيمه نفت کش های حامل نفت ايران را برعهده خواهد گرفت. ولی کره جنوبی تصميم گرفته است که به طور کلی واردات نفت از ايران را قطع کند.

روزنامه « وال استريت جورنال » می نويسد که ميزان واردات نفت ايران توسط هند در سال مالی گذشته حدود شش درصد کاهش يافته و به حدود ۳۵۰ هزار بشکه در روز رسيده است. هند در نظر دارد که در سالجاری نيز حدود ۱۵ درصد ديگر از واردات نفت از ايران بکاهد.

يکی از مديران خطوط کشتيرانی هند گفت که روز چهارشنبه ملاقات ديگری بين مسئولين کشتيرانی و شرکت های بيمه هند انجام خواهد شد تا جزييات اين همکاری روشن تر شود. مقامات شرکت های بيمه نيز می گويند که اين جلسه ديداری تشريفاتی برای قطعيت بخشيدن به جزييات اين توافق است.
XS
SM
MD
LG