لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

رای گيری برای صدور «اخطار قرمز» برای پنج ايرانی


در صورت رای مثبت مجمع عمومی برای علی فلاحیان وزیر اطلاعات کابینه رفسنجانی و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران صادر خواهد شد.
در صورت رای مثبت مجمع عمومی برای علی فلاحیان وزیر اطلاعات کابینه رفسنجانی و محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران صادر خواهد شد.

ايران در جريان هفتاد و ششمين مجمع عمومی پليس بين الملل در مراکش، به شدت در تلاش است تا از ورود نام پنج ايرانی و يک لبنانی به فهرست«تحت تعقيب» اينترپل جلوگيری کند.


به در خواست کميته اجرايی اينترپل، مجمع عمومی پلیس بین الملل درباره صدور «اخطار قرمز» برای پنج ايرانی و يک لبنانی که متهم به دست داشتن در انفجار مرکز همیاری يهوديان «آميا» در آرژآنتين هستند، رای گيری خواهد کرد و ايران در تلاش است تا اعضا را به دادن رای منفی در اينباره ترغيب کند.


انفجار در مرکز همياری يهوديان، آمیا، در پايتخت آرژانتين در ژوييه ۱۹۹۴ ميلادی، منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن بيش از ۳۰۰ نفر شد.


هيئت ايرانی شرکت کننده در اين نشست هشدار داده است که «رای به صدور چنين اخطاری پليس بين الملل را به ابزاری سياسی بدل کرده و مانع انجام ماموريت محوله خواهد شد».


«اخطار قرمز» حکم جلب بین المللی نیست، اما پلیس بین الملل از کشورهای عضو در خواست خواهد کرد تا این افراد را دستگیر کرده و احتمالا به کشور درخواست کننده تحویل دهند.


در صورت رای مثبت مجمع عمومی، اخطار قرمز ازطرف پليس بين الملل برای محسن رضايی، رييس سابق سپاه پاسداران، علی فلاحيان، وزير اطلاعات سابق ايران، محسن ربانی، احمد رضا اصغری،و احمد وحيدی صادر خواهد شد

محمد اصفهانی نژاد، يکی از مشاوران حقوق هيئت نمايندگی ايران، در اين باره گفت:« ما نمی خواهيم پيوستگی اينترپل شکسته شود. اگر چنانچه اين اخطار صادر شود، اينترپل به ابزاری برای استفاده يک کشور عليه کشور ديگر خواهد شد».


مجمع عمومی اينترپل روز چهارشنبه دراين باره رای گيری خواهد کرد.


هيئت ايرانی ادعا می کند که آمريکا و اسراييل درصددند تا با استفاده از اين مسئله به ايران فشار بيشتری وارد کنند.


محمد علی پاکشير، يکی ديگر از مشاوران حقوقی هيئت نمايندگی ايران، می گويد:« آمريکا و اسراييل می کوشند با صدور اخطار قرمز به جهانيان بگويند که آنها{ ایرانی ها} تروريست هستند و ايران تروريست صادر می کند».


در صورت رای مثبت مجمع عمومی، اخطار قرمز ازطرف پليس بين الملل و به درخواست دولت آرژانتين برای محسن رضايی، رييس سابق سپاه پاسداران، علی فلاحيان، وزير اطلاعات سابق ايران، محسن ربانی، احمد رضا اصغری،و احمد وحيدی صادر خواهد شد.


اينتر پل همچنين برای «عماد مغنيه» ، عضو حزب الله لبنان، نيز اين اخطار را صادر خواهد کرد.


هيئت مديره پليس بين الملل، اينتر پل، در اسفند ماه سال گذشته در جريان بررسی درخواست آرژانتين برای صدور اخطار قرمز برای نه مقام مقام ايرانی تصميم گيری در اين باره را به مجمع عمومی جاری موکول کرده بود.


همچنین هیئت مدیره پلیس بین المللی سه نفر از فهرست نه نفره مورد در خواست آرژانتین را حذف کرده و این فهرست را به پنج نفر تقلیل داد.


سه مظنون حذف شده از فهرست نه نفر در خواست شده عبارتند از اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولايتی و هادی سليمان پور که در سال ۱۹۹۴ ميلادی به ترتيب رياست جمهوری، وزارت امور خارجه و سفارت ايران در آرژانتين را عهده دار بودند.


هادی سليمانپور درسال ۲۰۰۲ و در حالی که در لندن مشغول تحصيل بود، دستگير و پس از مدتی از زندان آزاد شد. وی سفير ايران در آرژانتين در زمان وقوع انفجار آميا بود.


XS
SM
MD
LG