لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

حمايت کميته بين المللی المپيک از محروميت فوتبال دختران ايران


تيم ملي فوتبال بانوان در ورزشگاه آزادي
تيم ملي فوتبال بانوان در ورزشگاه آزادي
کميته بين المللی المپيک از تصميم فيفا در مورد محروميت تيم ملی فوتبال دختران ايران از حضور در بازيهای المپيک نوجوانان به دليل داشتن حجاب اسلامی به هنگام بازی، حمايت کرد.

به گزارش خبرگزاری اسوشيتدپرس از لوزان سوييس، کميته بين المللی المپيک اعلام کرد که فدراسيونهای حاکم بر ورزش برای ايجاد و اجرای قوانين تکنيکی ورزش مربوط به خود مسووليت دارند.

ای او سی در بيانيه ای که روز سه شنبه در اين مورد منتشر کرد ياد آور شد تصميم فيفا منطبق با مقررات بازی فوتبال است که به کميته ملی المپيک ايران ابلاغ شده است.

در اين گزارش همچنين آمده است:«فيفا در سال ۲۰۰۷ حجاب روسری را که برای پوشش موی بانوان و دختران مسلمان است به دلايل ايمنی و جلوگيری از تظاهرات سياسی و مذهبی در داخل زمين ممنوع کرده است».

برای بازيهای المپيک نوجوانان که از ۱۲ تا ۲۵ اوت در سنگاپور انجام می شود، تيم دختران تايلند جايگزين ايران شد.

در اين رقابتها شش تيم از شش کنفدراسيون قاره های اروپا، آسيا، آفريقا، اقيانوسيه، آمريکای جنوبی و آمريکای «شمالی، مرکزی و دريای کاراتيب» حضور دارند که فيفا ايران را به عنوان نماينده دختران آسيا انتخاب کرده بود.

فدراسيون بين المللی فوتبال (فيفا)، هفته پيش اعلام کرد که تيم ملی فوتبال نوجوانان دختر ايران به دليل داشتن حجاب اجازه حضور در بازيهای المپيک نوجوانان در سنگاپور را ندارد.

منصور غفاری، رييس پيشين روابط بين الملل فدراسيون فوتبال در خبرگزاری فارس اعلام کرد که علی کفاشيان، رييس فدراسيون، محمد نبی، دبيرکل و فريده شجاعی، نايب رييس فدراسيون در امور بانوان از ماهها پيش، از اخطار فيفا با خبر بوده و بايد اقدامی می کردند، که خود را به خواب فراموشی زدند تا حالا مدعی ناگهانی بودن اين تصميم شوند.

با اين حال در گزارشهای داخلی و با وجودی که تايلند رسما جايگزين ايران شده است، همچنان خبر می رسيد که: علی کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال در نامه ای به جرومه والکه دبير کل فيفا نسبت به حذف تيم ملی نوجوانان دختر ايران از المپيک سنگاپور اعتراض کرد.

کفاشيان تاکيد کرده است تيم فوتبال بانوان ايران تنها با حجاب اسلامی در اين مسابقات شرکت خواهد کرد و اين جزو شروط اصلی و تغيير ناپذير کشورمان است و اميد می رود مقامات فيفا به اعتقادات دينی کشورها احترام بگذارند.
.
XS
SM
MD
LG