لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

کوثری: نتوانسته‌ايم حتی يک دلار از پول‌های بلوکه شده نفتی برداشت کنيم


 همايش «دلواپسيم» با حضور «دانشجويان بسيجی» و شماری از نمایندگان اصولگرا
همايش «دلواپسيم» با حضور «دانشجويان بسيجی» و شماری از نمایندگان اصولگرا
اسماعيل کوثری، نماينده اصولگرای مجلس در همايش «دلواپسيم» با حضور «دانشجويان بسيجی» با انتقاد از «توافق ژنو» بين ايران و گروه ۱+۵ گفته است، مسئولان بانک مرکزی در نشستی با نمایندگان در پانزده روز پیش اعلام کردند که ايران هنوز نتوانسته است از پول‌های بلوکه‌شده نفتی برداشت کند.

به گزارش «تسنيم»،‌اسماعيل کوثری در اين تجمع که روز شنبه در محل سفارت سابق آمریکا در تهران برگزارشد ، گفته است: « در جلسه‌ای که ۱۵ روز پيش در مجلس با مسئولين بانک مرکزی داشتيم متوجه شديم که تا ۱۵ روز پيش يک دلار هم نتوانسته‌ايم از پول‌های بلوکه‌شده نفتی را برداشت کنيم.»

اين نماينده اصولگرای مجلس اضافه کرده است:«ما معتقديم با توافقی که انجام شده به منافع ملی ما خدشه وارد شده است و تيم مذاکره کننده بايد در توافق نهايی هوشيار باشد.»

به گزارش «تسنيم» همايش «دانشجويان بسيجی» با عنوان «دلواپسيم» در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان در محل سفارت سابق آمريکا در تهران برگزار شده است. طبق اين گزارش از اين همايش به عنوان « گردهمايی بزرگ منتقدان توافق ضعيف» ياد شده است.

گزارش ها حاکی است که در اين مراسم عليرضا پناهيان، اسماعيل کوثری، ناصر نوبری، دیپلمات سابق، جواد کريمی قدوسی، نماينده مجلس،‌ و فريدون عباسی، رييس پيشين سازمان انرژی اتمی ايران، در جمع دانشجويان بسيجی سخنرانی کردند.

تيم مذاکره کننده «خيلی کوتاه» آمده

فريدون عباسی، رئيس پيشين سازمان انرژی اتمی ايران، نیز در سخنرانی خود در این مراسم گفته است:« تيم مذاکره‌کننده ما نبايد از راکتور اراک و تکميل آن به شکلی که تاکنون ادامه داشته، کوتاه بيايد اما به نظر می‌آيد آن‌ها دارند خيلی کوتاه می‌آيند. »

فریدون عباسی اضافه کرده است:«وقتی يک عده‌ای يک طرفه پيش می‌روند و فکر می‌کنند عقل کل و صاحب خرد جمعی هستند، و برخی را گروهبان خطاب می‌کنند، حاصلش همين چيزها می‌شود. آن‌هايی که برخی را گروهبان خطاب کردند، بايد می‌دانستند که حرف‌شان چه عواقبی دارد و اين هم از عواقبش است. »

به گزارش تسنيم، اين مراسم قرار بود در سالنی در يکی از شاختمان های وابسته به بنياد شهيد برگزار شود که مسئولان اين سالن زمان اختصاص داده به اين برنامه را لغو کردند.

درحالی اسماعیل کوثری از این که ایران هنوز نتوانسته از پول های بلوکه شده برداشته کند، خبر داده که پیشتر عباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته بود که قسط چهارم دارایی‌های بلوکه شده ایران به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

عباس عراقچی٬ معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای اضافه کرده بود: «تا کنون همه اقساط طبق توافق ژنو پرداخت شده و در حساب بانک مرکزی قرار دارد.»

بر پایه توافق موقت هسته‌ای سوم آذرماه در ژنو٬ قدرت‌های جهانی موافقت کردند تا در صورت پایبندی ایران به مفاد این توافقنامه٬ مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به تدریج و در هشت نوبت در اختیار تهران قرار دهند.

در همین زمینه، احمد توکلی،‌نماينده اصولگرای مجلس نیز پیشتر در نامه ای به حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، از نحوه اجرای توافق «ژنو» و آنچه که « تحميل چهار شرکت آمريکايی» برای خريد خارجی با دارايی‌های آزاد شده ايران از سوی ۱+۵ خوانده، انتقاد کرده بود.

ایران و کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین ، روسیه و آلمان، گروه ۱+۵ پس از سال ها مذاکره در نوامبر سال گذاشته به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ایران دست یافتند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال گذشته رويکرد ايران در قبال مساله هسته ای تغيير کرد و ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ به توافق شش ماهه برای حل مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست يافتند.

توافق ژنو تا ماه ژوئيه اعتبار دارد و ايران و گروه ۱+۵ قرار است تا آن زمان بر سر يک موافقتنامه جامع به منظور حل و فصل نهايی ابهامات برنامه هسته‌ای تهران به توافق برسند.
XS
SM
MD
LG