لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

جريمه نيم ميليون دلاری وزنه برداری ايران به دليل دوپينگ


فدراسيون بين المللی وزنه برداری از جریمه ۵۰۰ هزار دلار ی فدراسيون وزنه برداری ايران به دليل داشتن سه وزنه بردار بين المللی دوپينگی در سال ۲۰۰۹، خبر داده است.

این در حالی است که مساله دوپينگی بودن سعيد علی حسينی وزنه بردار جوان و جانشين حسين رضازاده، قهرمان پيشين وزنه برداری دسته سنگين وزن جهان در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس ، مونيکا اونگار، مشاور حقوقی فدراسيون بين المللی وزنه برداری، اعلام کرد: از بین دو اقدام تعليق فدراسيون وزنه برداری ايران و يا جريمه نقدی، کمترين مقدار جريمه برای ايران انتخاب شده است.

خبر دوپينگی بودن دو وزنه بردار ملی پوش ايرانی (اميد ناييچ و سعيد علی حسينی) به محض بازگشت حسين رضا زاده و رياحی، سرپرست و نايب رييس فدراسيون جديد ايران به بوداپست مجارستان و تماس با تاماش آيان، رييس ديرينه فدراسيون بين المللی وزنه برداری در مقر اين فدراسيون مطرح شده است.

هر دو وزنه بردار دوپينگی ايران با اعتراض به واقعيت چنين اتفاقی، آن را توطئه حسين رضازاده دانسته و دست به افشاگری عليه او زده اند.

علی حسينی در خبرگزاری ايسنا اعلام کرد که حسين رضازاده برای جلوگيری از شکسته شدن رکوردش در رقابتهای جهانی تابستان گذشته در کره جنوبی توسط او، تاکيد کرده است که علی حسينی بايد خود را به مصدوميت زده و با تمارض از حضور در رقابتها خودداری کند. او همچنين ادعا کرد که در کره جنوبی به او آمپول زده اند.

از سوی ديگر حسين رضازاده که با شايعه دوپينگی بودن از حضور در رقابتهای المپيک ۲۰۰۸ خودداری و با دنيای رقابت در وزنه برداری وداع کرد تا سرمربی تيمهای ملی شود، با استعفای بهرام افشارزاده (به دليل داشتن مسووليت دبيرکلی کميته ملی المپيک) از مقام رياست فدراسيون وزنه برداری، به انتخاب خود او، رضازاده جانشين و رييس فدراسيون شد.

به هنگام اعلام ناگهانی مصدوميت و کناره گيری علی حسينی در شب پيکارهای جهانی کره جنوبی، شايعه های بسياری در مورد مسائل بين او و حسين رضازاده در رسانه های ايرانی مطرح شد.

علی حسينی پس از اعلام دوپينگی بودن در خبرگزاری ورزش ايران اعلام کرد که رضازاده ترسيده است که او رکوردش را بشکند و در رقابت های جهانی از او خواسته است خودش را به مصدوميت بزند.

علی حسينی همچنين گفته است که حسين رضازاده و رياحی پيش از اعلام فدراسيون جهانی دوپينگی بودن او را اعلام کرده اند.

در بخش خبرورزشی روز چهارشنبه سيمای جمهوری اسلامی، حسين رضازاده به گزارشگر خبری اظهار کرد که در کره جنوبی شخص تاماش آيان به او گفته است که سعيد علی حسينی دوپينگی است و نبايد در پيکارهای سنگين وزن شرکت کند.

در حالی که مساله دوپينگ سعيد علی حسينی در پی اعلام دوپينگ اميد ناييچ با اعتراض آنان رو به رو شده و در مجلس هم، يحيی زاده، رييس کمتيه ورزش از برخورد شديد با عامل اصل اين مورد در هر موقعيت اجتماعی و محبوبيتی، صحبت کرده است، بهرام افشارزاده اعلام کرد که برای رسيدگی به مساله علی حسينی به ديدار تاماش آيان خواهد رفت.

پيش از اين دو وزنه بردار ديگر ايرانی نيز دوپينگی اعلام شده بودند که اميد ناييچ سومين و سعيد علی حسينی چهارمين دوپينگی های وزنه برداری در سال ۲۰۰۹ بودند. ايران در سال ۲۰۰۶ نيز نه وزنه بردار دوپينگی داشت که ۴۰۰ هزار دلار جريمه و وزنه برداران با محروميت ابد و دوساله رو به رو شدند. يکی از آن وزنه برداران دوپينگی ناييچ بود که اکنون به دليل دومين عمل دوپينگ برای همه عمر محروم شده است. اين وزنه بردار گفت که در آن هنگام تنها رضازاده محروم نشد که به جای او يک مربی بلغاری امتحان دوپينگ داد.

پس از اعلام دوپينگ اميد ناييچ و محروميت ابد برای او، پدر او هم اعلام کرد که پسرش قربانی يک توطئه در سطح بالای ورزش جمهوری اسلامی شده است.

پدر ناييچ از وزنه برداران و مربيان پيشين اين رشته بوده و پيش از اين رييس هيات وزنه برداری استان مازندران بوده است. اميد ناييچ از ملی پوشان حاضر در تيم مناطق نفت خيز و حاضر در رقابتهای قهرمانی آسيا در تابستان گذشته در ازبکستان بود. نتيجه آزمايش او در آن رقابتها اکنون مثبت اعلام شده است. مربی او در تيم مناطق نفت خيز هم اعلام کرد که اين وزنه بردار پس از تحويل گرفتن از اردوی تيم ملی، برای حضور در رقابتهای باشگاههای آسيا عازم ازبکستان شده است.

افتضاح تازه دوپينگ در وزنه برداری ايران، گرچه در آخرين تصميم گرفته شده فارغ از محروميت فدراسيون و به کمترين جريمه نقدی محدود شده، اما به نوشته رسانه های ايرانی پرونده دوپينگ سعيد علی حسينی هنوز باز است.
XS
SM
MD
LG