لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

دادستان تهران: پنج تبعه خارجی در راهپیمایی ۲۲ بهمن بازداشت شدند


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه از بازداشت پنج تبعه خارجی در جريان حوادث روز ۲۲ بهمن خبرداد و می گويد که سه تن از دستگير شدگان آزاد شده و يک افغان و يک روس به مراجع قضايی تحويل داده شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی گفته است: «پنج تبعه خارجی شامل دو روسی، يک تبعه فرانسه، يک تبعه ژاپنی و يک افغان در حاشيه‌ راهپيمايی روز ۲۲ بهمن دستگير شدند که سه تبعه روسی، فرانسوی و ژاپنی به دليل عدم توجه اتهام آزاد شدند.»

دادستان تهران درباره اتهامات يک تبعه افغانستان گفته است که وی «به اتهام شرکت در تجمع غيرقانونی در حاشيه راهپيمايی روز ۲۲ بهمن در میدان صادقيه دستگير شد و در حال حاضر به مرجع قضايی تحويل شده است.»

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنين می گويد: تبعه‌ روسی نيز به اتهام ورود غير مجاز به کشور دستگير و به مرجع قضايی معرفی شده که پرونده وی در دادسرای انقلاب در حال بررسی است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که ايگور فرولوف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه گفته است: به دنبال پيگيری سفارت روسيه در تهران اين دو نفر آزاد شده اند و تا آنجا که من می دانم هم اکنون در مسکو به سر می برند.

به گزارش رویترز، ايگور فرولوف همچنين گفته است: «آنها در تظاهرات شرکت نداشتند. آنها در محلی قرار داشتند که تظاهرات انجام شده بود و آنها را بازداشت کرده بودند.»

اين نخستين بار نيست که اتباع خارجی در حوادث پس از انتخابات ایران بازداشت می شوند.

در جريان حوادث روز عاشورا در ششم دیماه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده بود، در ميان بازداشت‌شدگان تظاهرات این روز در تهران دو ديپلمات آلمانی نيز به چشم می‌خورند.

يکی از معاونان وزارت اطلاعات با بيان اين که «ديپلمات‌های آلمانی در اغتشاشات روز عاشورا دخالت داشته‌اند»، گفته بود: «در اين اغتشاشات دو ديپلمات آلمانی به نام‌های مستعار يوگی و اينگو دستگير شده‌اند».

به گزارش مجله اشپيگل اين دو نفر، ماموران پليس سفارت آلمان بودند که پس از آزادی از ايران خارج شدند.

اما کلوتيد ريس فرانسوی يکی ديگر از اتباع خارجی است که پرونده وی در جريان است و هنوز نتوانسته است از ايران خارج شود.

کلوتيد ريس که در دانشگاه اصفهان به تدريس زبان فرانسه اشتغال داشت، در جريان اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران بازداشت و به همراه شمار زيادی از بازداشت‌شدگان وقايع پس از انتخابات محاکمه شد.

وی که به جاسوسی متهم شده است پس از آزادی با قرار وثيقه هم اکنون در سفارت فرانسه در تهران به سر می‌برد.

پيشتر گزارش‌هايی از درخواست مقام‌های ايرانی برای مبادله کلوتيلد ريس با مجيد کاکاوند، شهروند بازداشت شده ايرانی در فرانسه، منتشر شده بود.

مجيد کاکاوند در ماه مارس سال ۲۰۰۹ در فرودگاه شارل دوگل پاريس بازداشت شد و دادستانی فدرال آمريکا می گويد شواهدی در اختيار دارد که نشان می‌دهد وی با استفاده از يک شرکت ثبت شده در مالزی به نام «اورتاپ سرويسز» تجهيزات الکترونيکی حساس را در آمريکا و يا کشورهای اروپايی خريداری کرده و به ايران منتقل می‌کرد.

در همين زمينه، قاضی پرونده مجيد کاکاوند روز چهارشنبه صدور حکم استرداد وی به آمريکا را به تعويق انداخت.

قاضی اين دادگاه از دولت فرانسه خواسته است تا درباره تجهیزات ارسالی به ايران اظهار نظر کند و قرار است در روز ۳۱ مارس در اين باره رای نهايی را صادر کند.
XS
SM
MD
LG