لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

ادامه حملات توپخانه ای ایران به مناطق مرزی عراق


تهران تاکنون انجام عملیات در شمال عراق را تایید نکرده است. (عکس: AFP)
تهران تاکنون انجام عملیات در شمال عراق را تایید نکرده است. (عکس: AFP)

منابع کرد عراق اعلام کردند که نیروهای نظامی ایران روز یکشنبه به حملات توپخانه ای خود به روستاهای شهر سلیمانیه در شمال این کشور ادامه دادند.


جمهوری اسلامی می گوید: گروه پژاک که از آن با عنوان شاخه ايرانی پ کا کا – حزب کارگران کردستان ترکيه – نيز ياد می شود، در برخی مناطق کردستان عراق مخفيگاه دارد.


روز پنج شنبه نیز يک مقام محلی عراقی گفته بود که توپخانه ارتش ايران به گلوله باران مناطق مرزی عراق ادامه داده است و اهالی هفت روستا مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند.


حسن عبدالله، رييس شورای قاليت ديزا، به شبکه اخبار صدای عراق گفت:«بامداد روز پنجشنبه توپخانه ارتش ايران هفت روستا در منطقه قاليت ديزا از توابع سليمانيه، در اقليم کردستان عراق، گلوله باران کرده اند».


به گزارش صدای عراق، گلوله باران اين روستا ها از صبح روز پنج شنبه تا روز شنبه ادامه داشته است، اما اين حملات خسارت مالی يا تلفاتی در پی نداشته اند.


جمهوری اسلامی می گوید: گروه پژاک که از آن با عنوان شاخه ايرانی پ کا کا – حزب کارگران کردستان ترکيه – نيز ياد می شود، در برخی مناطق کردستان عراق مخفيگاه دارد.

مقامات و رسانه های عراقی در حالی خبر از ادامه حملات توپخانه ای ایران می دهند که تاکنون تهران انجام چنین عملیاتی را تایید نکرده است.


تهران بارها گروهی را به نام پژاک، حزب حيات آزاد کردستان، به انجام عمليات تروريستی عليه نيروهای نظامی و امنيتی ايران متهم کرده است.


ايران در ابتدای پاييز خبر حمله توپخانه ارتش به مقر شبه نظاميان کرد در شمال عراق را تاييد کرد و در آن زمان اعلام شد که اين حمله بدون هماهنگی با مقام های محلی کردستان عراق رخ داده است.


حمله پاييز توپخانه ارتش ايران به شمال عراق موجب شد تا برخی مقام های محلی از ايران انتقاد کنند.


مقام های کرد همچنين در آن زمان اعلام کردند که در پی وحشت ساکنين برخی روستاهای کردنشين از حملات دوباره ايران، خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند و در کوه ها پناه گرفته اند.


تنش فزاينده ميان عراق و ترکيه بر سر فعاليت های شبه نظاميان کرد موجب شد تا در پی مذاکراتی تازه، دو کشور عراق و ترکيه، هفته گذشته اعلام کنند در مقابله با گروه «پ کا کا» در کنار يکديگر هستند و با اين گروه مبارزه خواهند کرد.


ترکيه می گويد که بيش از دو هزار تن از شورشيان کرد اين کشور در شمال عراق مستقر هستند و از آنجا «برنامه های خرابکارانه و تروريستی» خود را پی می گيرند.


دولت ترکيه همچنين تشکيلات خودگردان کردستان عراق را متهم می کند که با شورشيان کرد ترکيه، برخورد سخت گيرانه ای ندارد.


گروه پ کا کا برای استقلال مناطق کردنشين ترکيه، عليه حکومت مرکزی اين کشور اعلام مبارزه مسلحانه کرده است


XS
SM
MD
LG