لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

ارائه طرح تحقيق و تفحص از« توزيع سبد کالا» به هیأت رئيسه مجلس


صف مردم برای گرفتن کالا در شیراز
صف مردم برای گرفتن کالا در شیراز
به دنبال انتقاد شماری از نمایندگان مجلس از طرح «سبد کالا»،‌ روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه دو نماینده مجلس شورای اسلامی ايران از ارائه طرح تحقيق و تفحص از « توزيع سبد کالا» با ۴۰ امضا به هيات رييسه مجلس خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمال عليپور، نماينده مجلس ضمن اعلام اين خبر گفته است که محروم بودن شماری از اقشار آسیب پذیر از جمله کارگران و روستاییان از جمله دلایل این تحقیق و تفحص است.

جبار کوچکی نژاد، نماينده مجلس نيز با تاييد اين خبر به خبرگزاری فارس گفته است که یکی از محورهای طرح تحقيق و تفحص از بسته کالايی دولت به دليل استفاده از برنج هندی است.

دولت حسن روحانی در آذرماه سال جاری برای حمايت از برخی از «اقشار جامعه» سبد کالايی را تصويب کرد.

اين سبد کالايی شامل «دو عدد مرغ منجمد، ۱۰ کيلوگرم برنج هندی با کيسه زردرنگ و آرم شرکت بازرگانی دولتی ايران، دو بسته پنير ۴۰۰ گرمی، ۲۴ عدد تخم مرغ بسته بندی شده و دو بطری ۸۱۰ گرمی روغن مايع است که در کيسه‌های نايلونی به مردم ارائه می‌شود».

کمال عليپور در خصوص طرح تحقيق و تفحص و چگونگی انتخاب اقلام سبد کالا گفته است:« معيارهای وزارت صنعت و معدن برای انتخاب اقلام سبد کالا، علت عدم انتخاب برنج ايرانی، عدم استقبال وزارت صنعت از توليدات داخلی برای قراردادن در سبد کالا و عدم شمول بسياری از اقشار آسيب‌پذير مانند کارگران و کشاورزان در گروه افرادی که سبد کالا دريافت می کنند، از مهمترين محورهای اين تحقيق و تفحص است.»

موسی الرضا ثروتی، عضو فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت، نيز گفته است: با توجه به اين که دولت آمار دقيقی از افراد نيازمند جامعه ندارد توزيع سبد کالايی بر مبنای فعلی صحيح نيست.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌وی فزوده است:« در اين تخصيص‌ها کارگران، روستاييان و مناطق محروم ديده نشده‌ و سبد کالايی به افراد حقوق‌بگير تعلق گرفته و روستاييان حقوق‌بگير نيستند اما به واقع نيازمندند از دريافت اين سبد محروم می مانند.»

محمد بياتيان، نماينده مجلس، نيز از اختلاف بين برخی اعضای دولت در نحوه و فرايند توزيع سبد کالا خبرداده و گفته است: شنيده های غير رسمی حاکی از آن است که برخی از وزرا تا مرز استعفا هم پيش رفتند.

«گروه های مستحق مشمول طرح نشده اند»

در همين حال، جعفر قادری،‌نماينده مجلس با انتقاد از سبد کالا گفته است: در پرداخت سبد کالا شبيه سهام عدالت برخورد شده، يک سری گروه‌هايی که مستحق دريافت بودند مشمول سبد کالا نشده‌اند، کسانی که بعضا بی‌نياز بودند مشمول دريافت سبد کالا قرار گرفتند.

در همين زمينه، غلامرضا عباسی دبيرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران سراسر ايران با اشاره به اين که سبد کالا فقط به مستمری‌بگيران تأمين اجتماعی و کارگران با حقوق زير ۵۰۰هزار تومان داده می‌شود،‌گفته است شماری زیادی از کارگران از شمول این طرح محروم شده اند.

به گزارش «تسنیم» وی گفته است: هيئت وزيران مصوب کرده بود، سبد کالا به کليه کارگران مشمول قانون کار و تأمين اجتماعی داده شود در حال حاضر که چنين شده است، بايد گفت تنها ۲ ميليون نفر از کارگران مشمول سبد کالا می‌شوند.

غلامرضا عباسی همچنین گفته است:« ما مخالف ارائه سبد کالا به کارگران حداقل بگير نيستيم اما رقمی که اعلام شده است که کارگران پايين تر از ۵۰۰ تومان سبد کالا دريافت می‌کنند, در جامعه ماهيچ کارگری حقوق پايين تر از ۵۰۰ تومان ندارد, چرا که در راستای مصوبه افزايش مزد دولت چنين رقمی بی معنا است. »

به گزارش خبرگزاری مهر، گذاشتن شرط حقوق ۵۰۰ هزار تومانی برای بازنشستگان تامين اجتماعی نيز «باعث شده تا فقط ۱۳ درصد اين افراد يعنی در حدود ۲۶۰ هزار مستمری بگير از جامعه دو ميليون نفری آنان مشمول دريافت سبد کالا شوند وبه اين ترتيب ۸۷ درصد بازنشستگان از گرفتن اين سبد کالا محروم شدند. »

در همین حال، خبرگزاری های ایران از تشکیل صف‌های طولانی زير بارش برف برای دريافت اين سبد کالا و اختلال در شبکه بانکی کشور خبر داده‌اند.

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گزارش داده که سرپرستان خانوار برای دريافت سبد کالای حمايتی بايد با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی حساب دريافت يارانه ماهانه خود ابتدا در صف طولانی دريافت قبض سبد کالايی بايستند که اين کار به علت سرمای هوا در «محيط‌های سر بسته» صورت می‌گيرد.
XS
SM
MD
LG