لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

انتقاد ایران به اظهارات نخست وزیر بریتانیا


نخست وزیر بریتانیا ایران را عامل گسترش نا امنی و بی ثباتی در خاورميانه دانسته بود
نخست وزیر بریتانیا ایران را عامل گسترش نا امنی و بی ثباتی در خاورميانه دانسته بود

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اظهارات تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، درباره ايران را در«راستای سرپوش گذاشتن برسياست های شکست خورده اين کشور» در منطقه ارزيابی کرد.


تونی بلرروز سه شنبه، ۲۱ آذرماه، در جلسه مطبوعاتی خود با انتقاد از سياست های ايران در منطقه، جمهوری اسلامی را عامل گسترش نا امنی و بی ثباتی در خاورميانه دانسته بود.


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران با بی اساس خواندن اظهارت آقای بلر گفت: «تهامات دولتمردان انگليس در راستای توجيه و سرپوش گذاشتن بر سياست های شکست خورده و استعماری آن کشور درمنطقه است».



نخست وزير بريتانيا، ايران در شرايط فعلی را بزرگترين تهديد استراتژيک در کل منطقه خاورميانه دانسته بود.


آقای بلر هفته گذشته در کنفرانس خبری مشترک با جرج بوش، به نقش ايران در عراق اشاره کرده و گفته بود از دخالت های ايران در عراق و انتقال اسلحه به جنوب عراق، مطلع است .


در پاسخ به اين اظهارت، آقای حسينی حضور نظامی بريتانيا در عراق را غيرقانونی خواند واضافه کرد:«ثمره مداخله غيرقانونی انگليس، جز افزايش کشتار، خرابی و نا امنی برای مردم منطقه بويژه مردم عراق، افغانستان، لبنان و فلسطين دستاوردی در پی نداشته است».


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران در واکنش به اظهارات آقای بلر درباره کنفرانس هولوکاست در تهران گفت:« در افکار عمومی مسلمانان جهان بويژه منطقه خاورميانه و خليج فارس، هيچ موضوعی نفرت انگيزتر از اعلاميه ننگين بالفور و خاطرات مداخله گرايانه و تفرقه افکنانه انگليس نيست».


تونی بلر، با انتقاد شديد از برگزاری کنفرانس هولوکاست در تهران، جمهوری اسلامی را دولتی خطرناک و تندرو خوانده بود .


نخست وزير بريتانيا برگزاری کنفرانس و زير سوال بردن مرگ ميليون ها انسان را شوک آور دانسته بود.


XS
SM
MD
LG