لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

بحران گاز و واکنش دولت به انتقاد ها


غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، گفته است برخی کوشیده اند تا از بحران گاز سوءاستفاده کنند
غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، گفته است برخی کوشیده اند تا از بحران گاز سوءاستفاده کنند

غلامحسين الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، دوشنبه شب، درباره صادرات گاز ترکمنستان به ايران گفت: «کسانی که نفع اقتصادی و شراکت مالی با کشور ترکمنستان دارند، در سرمای بی‌سابقه و گسترده چند روز گذشته برای رسيدن به اهداف سياسی و منافع شخصی، سعی کردند از طريق قطع شدن گاز ترکمنستان، به مردم فشار وارد کنند.»


پس از قطع صادرات گاز ترکمنستان به ايران در روز هشتم دی ماه و کاهش شديد دمای هوا، گاز مصرفی بيش از ۱۸ استان ايران قطع و يا دچار افت فشار شد.


سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد افزود: «ما از اين افراد می‌خواهيم به خاطر منافع مالی و سياسی، منافع ملی را قربانی نکنند.»


وزارت امور خارجه جمهوری ترکمنستان پس از قطع صادرات گاز گفت که جمهوری اسلامی به تعهدات مالی خود عمل نکرده و به همين دليل، تعمير لوله انتقال گاز به ايران با مشکل روبرو شده است. مسوولان جمهوری اسلامی اين موضوع را رد کردند و وزير نفت ايران گفت: «تا زمانی که جمهوری ترکمنستان صدور گاز را از سر نگيرد، با آن کشور مذاکره ای انجام نخواهد شد».


بحران گاز و سرما مشکلاتی را برای مردم استان های مازندان، گيلان، گلستان، اردبيل، کردستان، آذربايجان غربی و شرقی و ديگر نقاط ايران به وجود آورد، از جمله مراکز تحصيلی و آموزشی، بيمارستان ها، نانوايی ها تعطيل شدند. همچنين قيمت وسايل گرمازا و نان در برخی از شهرها، چند برابر شد.


  • «دولت بايد توجه داشته باشد اتهاماتی که وارد می کند، تاثير منفی دارد، زيرا اين نشاندهنده ضعف دولت تلقی می شود که يک گروه با دولت ترکمنستان مذاکره کرده و باعث قطع صادرات گاز شده باشند.»
حسن فتحی

نارضايتی مردم از اين موضوع باعث شد که از جمله، در قائم شهر معترضين با حمله به فرمانداری اين شهر، به وضعيت موجود اعتراض کردند.


در پی اين رويدادها و ابراز نارضايتی عمومی از ناتوانی دولت محمود احمدی نژاد درمديريت بحران، دولت وی اقدام به قطع جريان گاز واحدهای صنعتی کرد تا جريان گاز را به سوی منازل هدايت کند. اين موضوع نيز موجب توقف توليد در کشور و بيکاری هزاران کارگر شد.


«دولت نهم خود را به دستگاهی پاسخگو نمی بيند»


حسن فتحی در خصوص سخنان سخنگوی دولت که افرادی را بدون ذکر نام، مسئول قطع صادرات گاز به ايران دانسته است، به راديو فردا گفت:«دولت آقای احمدی نژاد هر گاه با مشکلاتی مواجه شده که بار آنها روی دوش مردم بوده، سعی کرده است با متهم کردن افراد و گروه های ديگر، مسئوليت خود را متوجه ديگران کند.»


وی اشاره کرد:«اتهاماتی که آقای احمدی نژاد و وزيرانش وارد می کنند، يا متوجه اصلاح طلبان بوده است و يا اينکه اشارات مبهمی می کنند.»


به اعتقاد آقای فتحی، «دولت آقای احمدی نژاد که خود را به دستگاهی پاسخگو نمی بيند، هر چه را که می خواهد،عنوان می کند.»


اين روزنامه نگار افزود: «مشابه چنين اتهام زنی هايی هم در گذشته وجود داشته است که در اين باره می توان به پرونده هسته ای اشاره کرد. اما چه کسی می تواند از اين موضوع نفع ببرد که ميليون ها ايرانی از سرما بلرزند و عده ای هم جان خود را از دست بدهند.»


او اضافه کرد: «متاسفانه دولت مسايلی را به ديگران نسبت می دهد که هيچ توجيه اصولی ندارد. حرف زدن خيلی راحت است، اما آيا برای اينگونه حرف ها می توانند سندی ارائه دهند؟ که تصور نمی رود وجود داشته باشند.


اينها فقط مصرف داخلی دارد، وگرنه دستگاه های امنيتی کشور می توانستند اين افراد را بازداشت کنند تا محاکمه شوند.»


حسن فتحی به اين پرسش که اتهامات دولت تا چه اندازه می تواند بر روی افکار عمومی تاثيرگذار باشد، پاسخ داد:«اگر اين اتهامات در افکار عمومی تاثيرگذار بود، افکار عمومی آن را می پذيرفت و با آقايان همراه می شد، ولی وضع آنچنان است که حتی تلويزيون که دولتی است، اين مسايل را منعکس نمی کند.»


وی گفت:«دولت بايد توجه داشته باشد اتهاماتی که وارد می کند، تاثير منفی دارد، زيرا اين نشاندهنده ضعف دولت تلقی می شود که يک گروه با دولت ترکمنستان مذاکره کرده و باعث قطع صادرات گاز شده باشند.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG