لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

ايران تعيين ضرب الاجل از سوی فيلا را تاييد کرد


حجت الله خطيب سرپرست فدراسيون کشتی ايران
حجت الله خطيب سرپرست فدراسيون کشتی ايران
سرپرست فدراسيون کشتی ايران با تاييد ارسال نامه تهديدآميز از سوی فدراسيون جهانی (FILA) اعلام کرد، نامه فيلا را در اختيار وزارت ورزش گذاشته و اتخاذ تصميم نهايی با اين وزارتخانه است.

فيلا ابتدا تا پايان هفته به ايران فرصت داده بود که اصلاحات مورد تاييد IOC را در اساسنامه اين فدراسيون لحاظ کند. اما بعد از درخواست ايران، اين مهلت تا پايان سال ۲۰۱۲ تمديد شده. حجت الله خطيب سرپرست فدراسيون کشتی ايران به فارس نيوز گفته است ايران راهی جز تن دادن به خواسته فيلا ندارد.

کميته بين المللی المپيک و شورای المپيک آسيا هم پيش از اين بارها با ارسال نامه های جداگانه تاکيد کرده اند که دولت ايران حق مداخله مستقيم يا غيرمسقيم در روند انتخاب يا برکناری روسای فدراسيون های ورزشی را ندارد. اين در حالی است که در ايران، مجمع انتخاباتی فدراسيون ها را وزارت ورزش تشکيل می دهد و شخص وزير ورزش نيز هر زمان تشخيص بدهد، حکم عزل روسای فدراسيون ها را صادر می کند و باز به صلاحديد خودش، سرپرست جديدی را در راس آن فدراسيون به کار می گمارد.

رافائل مارتينتی رييس فدراسيون جهانی کشتی هنگام برگزاری المپيک لندن به دوربين تلويزيون صدای آمريکا گفت: «اگر انتخابات فدراسيون کشتی ايران دموکراتيک نباشد فعاليت های کشتی ايران را تعليق خواهيم کرد. ما نمی توانيم بپذيريم که با دستور اين آيت الله يا فلان وزير، افراد را بر سر کار بياورند. ايران تا قبل از پايان سال ۲۰۱۲ بايد در انتخاباتی قانونمند، رييس فدراسيون کشتی خود را انتخاب کند.»

سطح روابط و مناسبات ايران با فدراسيون جهانی کشتی طی سال های اخير همواره رو به کاهش بوده است. اعلام عدم اعطايی ميزبانی مسابقات جهانی به ايران به دليل برگزار نکردن مسابقات کشتی زنان، لغو ميزبانی کلاس‌های مربی‌گری سال ۲۰۱۱ فيلا در تهران به دليل آنچه «وضعيت سياسی» اعلام شد، ارسال بخشنامه مبنی بر عدم اغماض درخصوص امتناع از مبارزه با ورزشکاران اسراييلی، خروج دکتر محمد توکل از هيات رييسه فدراسيون جهانی يا تهديد ايران پس از رقابت های المپيک لندن به تعليق، نمونه هايی از اتفاقاتی است که بر هوای ابری در آسمان روابط ايران و فيلا دلالت دارد.

پيش از فيلا، کميته بين المللی المپيک نيز در نامه های جداگانه به ايران هشدار داده بود که تا زمان اصلاح اساسنامه فدراسيون های ورزشی، تشکيل مجامع انتخاباتی ممنوع است.
نامه هايی که رونوشت آن به ژاک ‌روگ رييس اين کميته، شيخ احمد الصباح رييس شورای المپيک آسيا، همچنين اتحاديه فدراسيون‌های المپيکی و البته تمام فدراسيون‌های ورزشی جهانی نيز ارسال می شد.

با اين حال، مجتمع انتخاباتی فدراسيون هايی مانند قايقرانی و دوچرخه سواری تشکيل شد. گرچه کميته المپيک ايران به تاسی از IOC اين انتخابات را به رسميت نشناخت و نماينده خود را به محل تشکيل مجمع اعزام نکرد. مسئولين وزارت ورزش همواره از تاييد جديت هشدارهای کميته بين المللی المپيک پرهيز کرده و نامه های دريافتی از ارگان های جهانی را نيز عمدتاً حاصل «برخی شيطنت های داخلی» ارزيابی کرده اند.

حالا در حالی ايران به تاييد دريافت نامه تهديد آميز فيلا پرداخته است که پيش از اين حميد سجادی معاون وزير ورزش تاکيد کرده بود انتخابات فدراسيون‌ها مثل سابق برگزار خواهد شد. زيرا به گفته او «مقدمات کار قبل از نامه کميته‌ بين‌المللی المپيک» برای برگزاری مجمع فراهم شده است، پس مجامع هم بدون منع قانونی در زمان مقرر تشکيل می‌شود.

اما تهديد اخير فيلا حاکی از آن است که ملاک ارزيابی برای فدراسيون جهانی کشتی، نه «زمان فراهم شدن مقدمات انتخابات»، بلکه ترميم و اصلاح اساسنامه انتخابات فدراسيون های ورزشی است.
XS
SM
MD
LG