لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

«ايران؛ هاليود خاورميانه»


نمتیی از فیلم راه سوم که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد
نمتیی از فیلم راه سوم که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد

ماهنامه ایتالیایی ژئو GEO در شماره ماه نوامبر خود مقالاتی در رابطه با ايران منتشر کرده است که در يکی از این مقاله ها به بررسی سينمای ايران نه از منظر جایگاه هنری آن، بلکه از نظر اقتصادی و توليدی پرداخته است.


در اين مقاله که از ايران به عنوان «هاليود خاورميانه» ياد می شود آمده است که جمهوری اسلامی ايران به هفتمين توليد کننده سينمايی در جهان تبديل شده است.


گزارشگران GEO که برای تهيه اين گزارش به ايران سفر کرده اند و از صحنه های فيلم برداری چندين محصول سينمايی و تلويزيونی در تهران و در جنوب کشور بازديد به عمل آورده اند، می نويسند «ايران ساليانه صد فيلم سينمايی، ۲۰۰ سريال تلويزيونی و بيش از ۲۴۰۰ فيلم کوتاه و مستند تهيه می کند».



گزارشگران اين ماهنامه ايتاليايی شمار دست اندرکاران سینمای ايران را بر مبنای آمار رسمی ۹۰ هزار نفر برآورد می کنند. در اين مقاله نوشته شده است که هر سال حدود ۶ هزار نفر در مدارس مختلف سينمايی سراسر کشور ثبت نام می کنند و همه ساله ۲۰۰ جوان در جمهوری اسلامی ايران به کارگردانی روی می آورند.


  • «ايران ساليانه صد فيلم سينمايی، ۲۰۰ سريال تلويزيونی و بيش از ۲۴۰۰ فيلم کوتاه و مستند تهيه می کند»
ماهنامه ایتالیایی ژئو GEO

گزارشگران GEO می نويسند اگر صنعت سينمای ايران در خاورميانه و آفريقا همتايی ندارد، از نظر سالن های نمايش بسيار عقب افتاده است، در اين کشور ۷۰ ميليونی تنها ۳۵۰ سينما مشغول به کار هستند.


گزارشگران ماهنامه ايتاليايی با بسياری از کارگردانان و هنرپيشگان مطرح ايرانی نيز به گفت وگو نشسته اند و محور عمده اين گفتگوها را مشکلات فيلم سازان در عبور از ديوار بلند سانسور تشکيل می دهد.


کمال تبريزی کارگردان فيلم موفق مارمولک به خبرنگاران ايتاليايی می گويد «يک کارگردان از لحظه ارايه فيلم نامه تا نمايش آن حداقل در چهار مرحله بايد موافقت وزارت ارشاد را جلب کند و در صورت گذر از اين ۴ مانع باز هم خطر توقيف فيلم رفع نشده است، همانگونه که مارمولک پس از يک هفته نمايش توقيف شد».


جمال ساداتيان، کارگردانان ايرانی را «استادان خود سانسوری می خواند» در حاليکه کيومرث پوراحمد فيلم سازی را نوعی «شکنجه روانی» می داند و ليکن می افزايد :« با وجود اين چنين سانسوری باز هم سينما تنها وسيله ابراز عقايد در جمهوری اسلامی ايران است».


اصغر فرهادی که چهارشنبه سوری اش در آخرين جشنواره لوکارنو درسوييس اکران شد می گويد :« در ابتدا سعی شد سينما را به ابزار تبليغاتی کنند وليکن کنترل آن از دست مقامات خارج شد و امروز سينمای ايران آنقدر قوی است که ساکت ساختن آن غير ممکن به نظر می آيد».


کارگردان چهارشنبه سوری در ادامه می افزايد:«جمهوری اسلامی ايران با گشايش مدارس سينمايی و شرکت در توليد عملا برای جوانان کشور ما اين امکان را به وجود آورده است که به مخالفين نظام تبديل شوند


GEO يادآوری می کند که ۹۰ درصد فيلم هايی که در جمهوری اسلامی ايران توليد می شوند به طور مستقيم يا غير مستقيم از حمايت مالی دولت برخوردارند.


XS
SM
MD
LG