لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

ليگ برتر فوتبال ايران: صدرنشين ها پيروز شدند


هفته نوزدهم ليگ برتر فوتبال ايران با انجام پنج مسابقه آغاز شد. استقلال تهران با برتری در رشت، ۴۰ امتيازی شد و فاصله اش با تيم های تعقيب کننده را حفظ کرد.

نفت تهران و تراکتورسازی تبريز هم از سد رقبای خود گذشتند تا به ترتيب در رده های دوم و سوم قرار بگيرند. نفت چهار امتياز از استقلال عقب است.
سپاهان اصفهان و صبا قم که روز چهارشنبه به ميدان خواهند رفت، با يک بازی کمتر در رده های بعدی ايستاده اند.

ملوان بندرانزلی که هفته گذشته پرسپوليس را شکست داده بود، اين بار در حضور کارلوس کی روش که صبح روز مسابقه از مرخصی طولانی مدت به ايران بازگشته بود يک پيروزی شيرين خارج از خانه مقابل راه آهن ری کسب کرد.

ملوان حالا با شش امتياز متوالی، از قعر جدول در نيم فصل تا رده دوازدهم صعود کرده.

رقابت های اين هفته روز چهارشنبه با انجام چهار بازی به پايان خواهد رسيد.

پرسپوليس که در رده يازدهم قرار دارد ميزبان شاهين بوشهر است. تيم های بالانشين سپاهان و صبا نيز روبروی هم قرار می گيرند. نتايج رقابت های روز سه شنبه در ادامه آمده است.

داماش گيلان ۰ استقلال تهران ۱

استقلال تهران موفق شد مقابل داماش با نتيجه يک بر صفر به پيروزی برسد.

گل استقلال در نيمه اول توسط گوران ژرکوويچ مهاجم جديد اين تيم که جايگزين فرهاد مجيدی شده است به ثمر رسيد. او توپ ارسالی را با جاگيری مناسب در محوطه جريمه و با پای چپ وارد دروازه کرد تا نخستين گل خود را برای صدرنشين ليگ برتر به ثمر برساند.

اما دقايق نخست بازی با هجوم های گسترده تيم ميزبان و برتری محسوس اين تيم همراه بود. در دقيقه ۱۰ محمد غلامی مهاجم ملی پوش ايران در جام ملت های آسيا می توانست دروازه‌ استقلال را باز کند، اما ضربه آکروباتيک او را رحمتی با به کرنر فرستاد.
سه دقيقه بعد، شوت محکم غلامی بار ديگر دروازه‌ استقلال را با خطر روبرو کرد، اما اين بار هم سنگربان ملی پوش استقلال، دروازه‌ تيمش را نجات داد.

در دقيقه ۳۲ اسماعيل شريفات با ضربه سر دروازه‌ ميزبان را تهديد کرد، اما توپ از کنار دروازه‌ به بيرون رفت.

با آغاز نيمه دوم، دو تيم بازی پاياپايی را به نمايش گذاشتند و فرصت‌های متعددی را روی دروازه‌های يکديگر ايجاد کردند. در دقيقه ۷۵ محمد غلامی می‌توانست در فرصتی مناسب گل تساوی را وارد دروازه حريف کند اما تعلل اين بازيکن، فرصت ديگری را از داماش گرفت و او را نيز که روزی پر تلاش را سپری کرده بود، در فتح دروازه رقيب ناکام گذاشت.

به اين ترتيب، تيمی که در اين فصل از ليگ برتر تاکنون سه سرمربی مختلف را روی نيمکت خود ديده، در ورزشگاه خانگی شکست خورد. داماش با اين شکست، با يک بازی بيشتر نسبت به پرسپوليس و سايپا البرز در رده نهم قرار دارد.

مهدی رحمتی، حنيف عمران‌زاده، پژمان منتظری، ميثم حسينی، علی حمودی، کيانوش رحمتی، ساموئل، مجتبی جباری، محسن يوسفی (دقيقه ۸۷ فريدون زندی)، اسماعيل شريفات (دقيقه ۹۰ مهدی اميرآبادی) و گوران ژورکوويچ بازيکنانی بودند که پرويز مظلومی به ميدان فرستاد.

او در پايان بازی گفت: من بازيکنانم را ستايش می‌کنم که اگرچه برای اولين بار روی چمن مصنوعی بازی می‌کردند اما بازی قابل قبولی ارائه دادند. اگر خسرو حيدری و ميلاد ميداودی بودند، می‌توانستند بيشتر به ما کمک کنند. اما من ريسک نکردم و آنها را برای بازی‌های آينده نگه داشتم.

مظلومی با انتقاد از فشردگی بازی های داخلی گفت: «سازمان ليگ بايد تقويم بازی‌هايش را با فيفا و AFC هماهنگ کند. با آغاز ليگ قهرمانان آسيا، ليگ داخلی ژاپن و کره جنوبی شروع می شود ولی ما در کوران مسابقات هستيم. با اين شرايط بازيکنان ما بايد گلادياتور باشند. تنها راه حل قضيه اين است که ما با تقويم آسيا هماهنگ شويم. ضمناً ليگ ۱۶ تيمی برای ما ايده‌آل بود اما ليگ ۱۸ تيمی به ما ضربه می‌زند.»

ليگ ۱۶ تيمی پيشنهادی بود که سرمربی پرتغالی تيم ملی فوتبال ايران نيز قبلاً به آن اشاره کرده بود.
مهدی تارتار نيز که دومين شکست را متحمل شده است، گفت: «فقط ۱۰ روز است به داماش آمده ام و زمانی برای اجرای تفکراتم نبود. قول می‌دهم در سه هفته آينده داماش واقعی را خواهيد ديد.»

راه آهن ری ۰ ملوان بندرانزلی ۱

ملوان که هفته گذشته موفق شده بود پرسپوليس را در انزلی شکست دهد، در هفته نوزدهم نيز توانست با تک گل جلال رافخايی در دقيقه ۶۰ راه آهن را در تهران شکست دهد.

ملوان با اين پيروزی ۲۱ امتيازی شد و موقتاً به رده دوازدهم صعود کرد. تيم علی دايی نيز در رده پانزدهم قرار گرفته. اين در حالی است که فجرسپاسی و مس کرمان هم ۱۹ امتيازی هستند و مثل راه آهن، در خطر سقوط به دسته پايين تر قرار دارند.

راه آهن در اين بازی سرمربی اش را روی نيمکت نداشت، علی دايی به سوئيس رفته بود تا در انتخابات برترين‌های فوتبال جهان شرکت کند. فرهاد پورغلامی سرمربی ملوان در اين باره گفت: نبود دايی در کار تيم راه‌آهن تأثيرگذار بود اما برای ما تفاوتی نداشت.

مس کرمان ۰ نفت تهران ۱

شاگردان حسين فرکی که سايه به سايه استقلال در بالای جدول حرکت می‌کنند تا اين تيم را از صدر جدول پايين بکشند، در هفته نوزدهم موفق شدند با يک گل که در نيمه نخست به ثمر رسيد، مس کرمان را شکست دهند.

نفت تهران حالا با ۳۶ امتياز همچنان جدی ترين تعقيب کننده استقلال. تک گل اين تيم را مثل هفته قبل مقابل فجرسپاسی، محمدحسين مهرآزما به ثمر رساند. مس کرمان نيز با اين شکست و با ۱۹ امتياز، تيم رده هفدهمی جدول رده‌بندی است و فقط همنام خود مس سرچشمه را پشت سر گذاشته است.

ميروسلاو بلاژويچ سرمربی مس پس از شکست تيمش گفت: اتفاق‌هايی که در اداره باشگاه ما می‌افتد تبديل به تراژدی شده و اگر چنين اتفاقاتی نبود، می‌توانستيم خيلی بيشتر از اين امتياز بگيريم. من در قسمت اداری باشگاه نمی‌توانم دخالت کنم و ساير مقامات بايد وارد عمل شوند و جلوی رخ دادن چنين اشتباهاتی را بگيرند، اما به من که سرمربی هستم بايد اين حق را بدهند که از معضلات اداری تيمم انتقاد کنم. وقتی تيم می‌بازد کسی نمی‌گويد که اين مسائل دخيل بوده، پس مجبورم همه مسائل را مطرح کنم.

حسين فرکی نيز گفت: اکنون صحبت از قهرمانی نمی‌‌کنم اما در رختکن به بازيکنانم گفتم، اگر تا امروز در رده دوم جدول هستيم به خاطر شايستگی آنهاست. حالا اگر می‌خواهيم اهداف بزرگتری داشته باشيم بايد در ادامه نيز کمتر اشتباه کنيم.

تراکتورسازی تبريز ۲ ذوب آهن اصفهان ۱

شاگردان منصور ابراهيم‌زاده که وضعيت متزلزلی در اين فصل ليگ برتر دارند، دومين شکست متوالی را متحمل شدند. آن ها نيمه نخست اين بازی را با برتری يک بر صفر به پايان بردند اما تراکتورسازان توانستند در نيمه دوم با به ثمر رساندن دو گل، حريف اصفهانی‌شان را شکست دهند.

محمد قاضی مهاجم ملی پوش ذوب آهن در دقيقه ۲۵ برای اين تيم گلزنی کرد.

اما سيامک سرلک در دقيقه ۵۸ و سياوش اکبرپور در دقيقه ۶۴ برای تراکتورسازی گل زدند.

سينا عشوری بازيکن ذوب آهن با دريافت دو کارت زرد از بازی اخراج شد.

تراکتورسازی با ۳۳ امتياز سوم است و ذوب آهن با ۲۴ امتياز در رده هفتم قرار دارد.

امير قلعه نويی در پايان بازی گفت: اين بازی را با نصف نفرات برديم. متاسفانه بعضی‌ها تماشاگران تراکتورسازی را تحريک می‌کنند. من تيمی می‌بندم که چند سال تاريخ مصرف داشته باشد، اين تيم در آينده پتانسيل قهرمانی دارد. چه من باشم و چه نباشم تراکتورسازی برنامه ۳ ساله می‌خواهد.

فجر سپاسی ۲ صنعت نفت آبادان ۰

تيم قعر جدولی فجر سپاسی موفق شد صنعت نفت آبادان را از پيش رو بردارد. دو گل فجر را در نيمه نخست و نيمه دوم اين بازی، مهدی رجب‌زاده ملی پوش سابق اين تيم به ثمر رساند. اين بازی پربرخورد ۸ اخطاری داشت.

محمود ياوری پس از برتری تيمش گفت: شما در فوتبال ايران مهاجم ششدانگی که بازيکن آزاد باشد به من معرفی کنيد تا من او را جذب کنم! امروز حسينی ۱۷ ساله را به ميدان فرستادم. او در تيم منتخب نورآباد بازی می‌کرد. در شهرهای مختلف ايران بازيکنانی مثل او وجود دارند که بايد کشف شوند.

خوزه آلبرتو کاستا سرمربی صنعت نفت آبادان هم با انتقاد از وضعيت نامناسب زمين چمن ورزشگاه حافظيه گفت: لياقت مردم ايران بيشتر از اين است که مسابقاتشان در چنين زمين‌های ناهمواری برگزار شود.
XS
SM
MD
LG