لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

ايران اظهارات سعد حريری را «تفرقه افکنانه» خواند


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز جمعه اظهارات سعد حريری، کفيل نخست‌وزيری لبنان را «بی اساس» و «تفرقه افکنانه » خواند و تصريح کرد اتخاذ چنين موضعی به «مصلحت» لبنان نيست.

سعد حريری کفيل نخست وزيری لبنان روز پنجشنبه ايران را متهم کرد که در کشورهای لبنان و ساير کشورهای عرب دخالت می کند و در پی برهم زدن ثبات در منطقه است. سعد حريری همچنين گفته بود بحرين و لبنان به «تحت الحمايه» ايران بدل نخواهند شد.

رامين مهمانپرست در پاسخ به اين اظهارات سعد حريری روز جمعه گفت: «اتخاذ موضع فريبکارانه و در چارچوب منافع محور آمريکايی-صهيونيستی نه تنها به مصلحت لبنان نيست، بلکه ثبات و استقلال منطقه را به چالش می‌کشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران همچنين گفته است: «جمهوری اسلامی ايران ضمن تاکيد بر سياست ثابت خود در تعامل همه جانبه با همه طوائف لبنانی و لبنان واحد که به تجربه در ادوار گذشته و حال بر همگان اثبات شده، به ضرورت احترام به حقوق مسلم مردم نيز تاکيد می‌ورزد، لذا آنچه در بقای حاکميت‌ها شرط است توجه به خواست ملت‌ها و نه تبعيت از نظام سلطه است.»

اظهارات سعد حريری خشم حزب الله لبنان، که مورد حمايت ايران است، را نیز درپی داشت.

حزب‌الله لبنان روز جمعه در بيانيه‌ای در واکنش به اطهارات سعد حريری، اعلام کرد: «موضعی که سعد حريری دارد، همان خط نقشه آمريکا در منطقه است که خواهان بروز و گسترش اختلاف و ناآرامی در کشورهای منطقه است.»

به دنبال بروز نا آرامی‌ها در بحرين کشورهای حاشيه خليج فارس و عربستان نيروهای نظامی خود را به اين کشور اعزام کردند که اين امر اعتراض ايران را در پی داشت و به جنگ لفظی اين کشورها و ايران منجر شده است.

ايران خواهان خروج نيروهای کشورهای عرب حوزه خليج فارس و به ويژه عربستان از بحرين شده است و از طرف ديگر کشورهای عرب اين منطقه ايران را به مداخله در امور بحرین متهم می‌کنند.

در همين زمينه، رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده آمريکا، روز پنجشنبه جمهوری اسلامی را متهم کرد که در پی سوء استفاده از شرايط منطقه برای گسترش نفوذ خود است.

رابرت گيتس همچنين گفته بود: «ما همچنين شواهد و مدارکی در اختتار داريم که نشان می‌دهد، ايرانی‌ها در اين فکر هستند که در جاهای ديگر هم مشکل ايجاد کنند.»

مقام‌ها و رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از اعتراضات اخير در کشورهای عرب منطقه به عنوان «بيداری اسلامی» ياد می‌کنند و اين رويدادها را «پس لرزهای انقلاب اسلامی» توصيف می‌کنند.
XS
SM
MD
LG