لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

مذاکرات ايران و آژانس دوشنبه هفته آينده ادامه می يابد


هرمان ناکارتس، رییس هیات مذاکره کننده آژانس بين المللی انرژی اتمی،
هرمان ناکارتس، رییس هیات مذاکره کننده آژانس بين المللی انرژی اتمی،
هرمان ناکارتس، رییس هیات مذاکره کننده آژانس بين المللی انرژی اتمی، عصر سه شنبه پس از پايان مذاکرات دو روزه ايران و آژانس در وين گفت، اين مذاکرات دوشنبه هفته آينده ۲۱ ماه مه ادامه می يابد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرمان ناکارتس که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: «تمرکز اصلی مذاکرات ما درباره چگونگی روشن کردن مسائل مربوط به ابعاد نظامی احتمالی هسته ای ايران برنامه بود.»

هرمان ناکارتس اضافه کرده است: «ما تبادل ديدگاههای خوبی داشتيم و دوباره در روز دوشنبه ديدار خواهيم کرد.»

در همين زمينه، علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، فضای مذاکرات ايران با آژانس طی روزهای دوشنبه و سه شنبه را سازنده و دوستانه توصيف کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اصغر سلطانيه گفته است، در اين مذاکرات در خصوص تهيه مداليته پيشرفت هايی حاصل شده است.

علی اصغر سلطانيه که همراه هرمان ناکارتس معاون مديرکل آژانس، در محل نمايندگی ايران با خبرنگاران سخن می گفت، اضافه کرده است:«ما مذاکرات را با مقامات آژانس طی دو روز به صورت فشرده انجام داديم و پيرامون تهيه مداليته و چارچوب عمل برای حل و فصل موضوعات باقی مانده به پيشرفت هايی دست يافتيم.»

در حالی دور تازه مذاکرات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی برگزار شد که ايران تاکنون به در خواست های آژانس برای دادن اجازه دسترسی به سايت نظامی پارچين پاسخی نداده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر درگزارشی در آبان سال گذشته از احتمال انجام انفجارهای پرقدرت در سايت نظامی پارچين در شرق تهران ابراز نگرانی کرده بود.

بهمن و اسفند ماه سال گذشته هياتی بلندپايه‌ به رياست هرمان ناکارتس، از آژانس به ايران سفر کرد، اما اين هيات نتوانست توافق مقام های ايران برای بازرسی از پارچين را کسب کند.

ايران در واکنش به درخواست آژانس در اسفندماه گذشته اعلام کرد: توجه به اين واقعيت که پارچين يک سايت نظامی است و دسترسی به سايت يک فرآيند زمان‌بر می‌باشد و نمی‌توان مکرر اين اجازه را داد. متعاقبا يکبار ديگر اجازه دسترسی داده خواهد شد، اين فرآيند می‌تواند آشکارا زمانی که توافق بر روی مداليته حاصل شود، شروع گردد.

گفت‌وگوهای دو روزه ايران و آژانس که پس از سه ماه تعويق روز دوشنبه در وين آغاز شد پيش‌درآمدی است بر مذاکرات پيش روی ۱+۵ با ايران که قرار است ۲۳ ماه مه در بغداد انجام شود.
XS
SM
MD
LG