لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

«دو گردشگر بلژيکی در ايران آزاد شدند»


منطقه سيستان و بلوچستان که از مسيرهای اصلی عبور مواد مخدر از افغانستان به کشورهای ديگر است همواره از مشکل نا امنی و ربودن اتباع خارجی رنج می برد
منطقه سيستان و بلوچستان که از مسيرهای اصلی عبور مواد مخدر از افغانستان به کشورهای ديگر است همواره از مشکل نا امنی و ربودن اتباع خارجی رنج می برد

سخنگوی وزارت خارجه بلژيک روز سه شنبه ۱۴ ماه اوت اعلام کرد که دو گردشگر بلژيکی که در مسير بم به زاهدان ربوده شده بودند، آزاد شده و در شرايط مناسبی به سر می برند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، سخنگوی وزارت خارجه بلژيک گفت مادر يکی از اين گردشگران توانسته است با پسر خود در ايران صحبت کند. به گفته اين مقام وزارت خارجه بلژيک اين گردشگران در سلامت کامل به سر می برند.


به گفته سخنگوی وزارت خارجه بلژیک سفارت این کشور در تهران در تلاش است تا محل اين دو شهروند بلژیکی را مشخص کند و کمک لازم را در اختيارشان قرار دهد.


در همین حال به گفته تلويزيون آرتی ال بلژيک، استفان ۲۸ ساله و کارلا ۳۶ ساله، هم اکنون در محل امنی در روستایی در جنوب شرقی ایران به سر می برند.


پيشتر، يک مقام امنيتی ايران گفته بود اين گردشگر توسط گروهی به رهبری با شخصی به نام «اسماعيل شه بخش» ربوده شده اند و ربايندگان خواهان آزادی برادر اسماعيل شه بخش از زندان هستند.


فرماندار شهرستان بم نیز پس از انتشار خبر ربوده شدن دو گردشگر بلژیکی اعلام کرده بود که که«نيروهای امنيتی و انتظامی اين شهرستان هم اکنون با حضور در منطقه از نزديک در حال پيگيری موضوع هستند.»


هنوز هيچ گروه يا شخصی مسووليت ربودن اين دو نفر را برعهده نگرفته است اما محمود براهويی نژاد روزنامه نگار در زاهدان در گفت وگو با راديو فردا گفته بود: «اظهارات اخير فرمانده انتظامی شهرستان بم گويای آن است که «اسماعيل شه بخش» که ازسران اشرار منطقه خوانده می شود اين گردشگران را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کرده است».


به گفته آقای براهويی نژاد،«خواسته اسماعيل شه بخش آزادی برادرش گل محمد شه بخش است که چند وقت پيش در درگيری با نيروهای انتظامی در منطقه پيرسوران زاهدان دستگير شد.»


اسماعيل شه بخش از سران يک گروه شبه نظامی در منطقه سيستان و بلوچستان است که به گفته آقای براهويی نژاد،«مدعی هستند که برای خواسته های قومی، مذهبی مردم دست به مبارزه مسلحانه می زنند اما مسوولان دولتی ايران می گويند اين ها گروهايی هستند که به خاطر مطالبات شخصی می جنگند و عمدتا در قاچاق مواد مخدر دست دارند.»


براساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، «اين دو گردشگر از روز يکشنبه در منطقه فهرج در نزديکی مرز استان های کرمان و سيستان و بلوچستان ناپديد» شده بودند.


بخش فهرج در ۶۰ کيلو متری بم واقع شده و آخرين نقطه شهری استان کرمان در حاشيه مرز سيستان و بلوچستان قرار دارد.


منطقه سيستان و بلوچستان که از مسيرهای اصلی عبور مواد مخدر از افغانستان به کشورهای ديگر است همواره از مشکل نا امنی و ربودن اتباع خارجی رنج می برد.


در سال های اخير ده ها نفر در جريان حملات افرادی که «اشرار» خوانده می شوند جان خود را از دست داده و يا توسط آنها ربوده شده اند.


XS
SM
MD
LG