لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

وزير اقتصاد: رقیب سپاه در خرید سهام مخابرات به درخواست نهاد امنيتی حذف شد


شمس‌الدين حسينی، وزير اقتصاد و دارايی ايران،
شمس‌الدين حسينی، وزير اقتصاد و دارايی ايران،
شمس‌الدين حسينی، وزير اقتصاد و دارايی ايران، روز سه شنبه در پاسخ به پرسش نمايندگان مجلس در خصوص رقابتی بودن واگذاری سهام مخابرات کشور به کنسرسيومی متشکل از سپاه پاسداران و ستاد ماده ده امام ، گفته است: به درخواست يکی از نهادهای امنيتی، يکی از رقبای خريد سهام مخابرات از عرصه رقابت حذف شد.

الياس نادران احمد توکلی و امير حسين رحيمی، سه تن از نمايندگان مجلس، روز سه شنبه از وزير اقتصاد خواستند تا دلايل خود را در خصوص رعايت نشدن قانون در واگذاری بيش از ۵۰ درصد سهام مخابرات پاسخ دهد.

شمس الدين حسينی که در صحن علنی مجلس صحبت می کرد، در پاسخ گفت:« در حوزه‌هايی که نهادهای امنيتی مباحثی را مطرح می‌کنند و کتباً به ما می‌نويسند ما اجرای امر خواهيم کرد. در مورد سهام مخابرات نيز به درخواست يکی از نهادهای امنيتی، يکی از رقبا از عرصه رقابت حذف شد.»

سه کنسرسيوم «توسعه اعتماد مبين»، «پيشگامان کوير يزد» و «مهر اقتصاد ايرانيان» بر سر خريد ۵۰+۱ درصد سهام شرکت مخابرات ايران در مهرماه رقابت کردند.

«پيشگامان کوير يزد» در آستانه برگزاری اين داد و ستد به دليل نداشتن صلاحيت امنيتی از رقابت کنار گذاشته شد و در نهايت رقابت دو کنسرسيوم برای سر تصاحب اين سهام ۷۸۰۰ ميليارد تومانی با پيروزی «توسعه اعتماد مبين» به پايان رسيد.

وابستگی اين کنسرسيوم به تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کنار گذاشته شدن کنسرسيوم پيشگامان کوير يزد، ايرادها و شبهات بسياری را به دنبال داشت که با واکنش نمايندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور همراه بود.

در همين زمينه، الياس نادران، نماينده اصولگرای مجلس، روز سه شنبه گفته است:« هنگامی که صلاحيت يکی از خريداران لغو شده بود، بايد کار متوقف می‌شد تا اعلام عمومی شود و شرايط رقابتی شکل گيرد».

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، الياس نادران همچنين تصريح کرده است که دولت در اجرای سياست‌های کلی اصل ۴۴ عزم خود را نشان نداده است و «هنوز يک شرکت اجازه رقابت با شرکت‌های دولتی را پيدا نکرده است و در واگذاری‌ها نيز شرايطی به وجود آمده که ناامنی ايجاد می‌کند».

واگذاری سهام و شرکت های بين المللی

وزير اقتصاد و دارايی ايران در پاسخ به پرسش ديگری درارتباط با دليل عرضه نکردن سهام مخابرات در سطح بين‌المللی، گفت:« ما بنا داشتيم بازاريابی بين‌المللی انجام دهيم. اما به دلايل و ملاحظات بين‌المللی، اعلام شد که از گرفتن شريک خارجی اجتناب شود. اين درحالی است که بورس کشور ما نيز هنوز بين‌المللی نشده است و هيچ کدام از سهام ما به شکل بين‌المللی عرضه نشده است.»

درواکنش به اين اظهارات شمس الدين حسينی، الياس نادران، عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس، گفته است: «می گويند شريک خارجی با در اختيار گرفتن ۲۸ درصد سهام مخابرات حاضر به سرمايه گذاری و ورود به اين موضوع نيست ، اما بايد اشاره کنم که ايرانسل در حال حاضر با شرايط مشابه با شريک خارجی کار می کند».

الياس نادران در ادامه گفته است:« شما در اين واگذاری از طريق واگذاری مخابرات به يک کنسرسيوم عمل کرديد و اين سهام را در بورس ارائه نکرديد تا شريک خارجی حاضر به حضور در اين واگذاری شود. اينکه بگوييم ۵۰ درصد از سهام را به يک شرکت واگذار کرده ايم و تنها برای ارائه آن در بورس و واگذاری تنها همين شرکت حاضر بوده و شرکت ديگری که خواستار اين موضوع بوده به دلايل امنيتی کنار گذاشته شده است خنده دار است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، الياس نادران همچنين با اشاره به حضور ۹ ساله خود در سپاه پاسداران و انتقاد از واگذاری سهام مخابرات به اين نهاد نظامی گفته است:« از مرداد ماه سال گذشته پوست خربزه ای زير پای سپاه و ستاد ماده ۱۰ فرمان امام گذاشته شده که بايد مراقب آن بود.»

اين نماينده اصولگرای مجلس همچنين گفته است:«وزير اقتصاد گفتند که در واگذاری‌ها از مسير بورس عمل شده وقتی شما شرايط واگذاری را به نحوی تعيين کنيد که هيچ کس توان مالی ورود به اين حوزه را ندارد، چطور می‌توانيد ادعا کنيد که رقابت را در واگذاری بورسی رعايت کرديد، شما انحصار دولتی را به انحصار غيردولتی تبديل کرديد. يعنی اگر تا ديروز می‌شد از وزير ارتباطات در مورد مشکلات مخابرات سوال کرد، امروز نمی‌ توان، چرا که مخابرات شرکتی است که ظاهر خصوصی دارد، اما باطنش دولتی است.»

الياس ناداران اضافه کرده است: «آيا وقتی شرکت‌های خريدار سهام مخابرات مستقيما متصل به فرماندهی سپاه و ستاد اجرايی فرمان امام هستند می‌توان گفت که غيردولتی‌اند؟ آيا رييس بنياد تعاون سپاه را فرمانده سپاه تعيين نمی‌کند؟ من هشدار می‌دهم که شما با اين کار شرايطی را فراهم کرديد که سرمايه‌گذاری خصوصی در حوزه مخابرات به معنای واقعی صورت نخواهد گرفت».

در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس درباره اظهارات وزير اقتصاد و دارايی ايران رای گيری انجام شد. نمايندگان با ۱۱۳ رای موافق، ۷۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع پاسخ شمس‌الدين حسينی را قانع‌کننده دانستند .
XS
SM
MD
LG