لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

حضور ايران و آمريکا در مذاکرات چند جانبه عراق


کاندولیزا رایس می گوید در مذاکرات چند جانبه عراق ایران و امریکا حضور خواهند داشت
کاندولیزا رایس می گوید در مذاکرات چند جانبه عراق ایران و امریکا حضور خواهند داشت

کاندوليزا رايس روز سه شنبه بيست و هفتم فوريه گفت آمريکا در مذاکرات چند جانبه کشورهای همسايه عراق که ايران نيز در آن حضور دارد شرکت خواهد کرد.


مذاکرات چند جانبه عراق با حضور نمایندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و همسايگان اين کشور در سطح وزيران قرار است اوايل ماه آوريل در بغداد انجام شود. پيش از اين نشست قرار است در ماه مارس و در سطح پايين تری مقام های اين کشورها با يکديگر ملاقات کنند.


مذاکرات چند جانبه عراق با حضور نمایندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و همسايگان اين کشور در سطح وزيران قرار است اوايل ماه آوريل در بغداد انجام می شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های عراقی گفته اند اولين دور اين مذاکرات بر مساله پايان دادن به خشونت ها در عراق متمرکز خواهد بود.


نمايندگان کشورهای ايران، اردن،عربستان، سوريه، ترکيه، مصر، بحرين، اتحاديه عرب و اعضای شورای امنيت: چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا و آمريکا در اين مذاکرات حضور خواهند داشت.


در همين زمينه، هوشيار زيباری وزير خارجه عراق، در گفت و گو با خبرگزاری رويترز گفت که ماه آينده، نمايندگان کشورهای همسايه عراق به همراه نمايندگانی از آمريکا و بريتانيا در بغداد جلسه دارند تا اختلافات خود را کنار بگذارند و برای کنترل اوضاع عراق، کمک کنند.


آقای زيباری گفت:«اميد ما اين است که با اين جلسه، يخ های ارتباط های انجام نشده، شکسته شود و در آينده بتوان بيشتر از اين از تمامی طرف ها خواست تا با يکديگر گفت و گو کنند.»


وزير امور خارجه عراق که در دانمارک به سر می برد، اعلام کرد «بايد همه کشورهايی که در آينده عراق مشارکت دارند، دست از اختلاف با هم و تسويه حساب در عراق جلوگيری کنند.»


مقام های رسمی عراق چندين هفته ای است که برای اين جلسه برنامه ريزی می کنند اما نتوانسته بودند تمامی کشورهای همسايه را به همراه نمايندگان آمريکا و متحدان اين کشور متقاعد کنند که در يک جلسه حاضر باشند.


وزير خارجه عراق خبر داد در اين جلسه، معاونان وزير خارجه و ديگر مقامات رسمی، حاضر خواهند بود.


هوشيار زيباری در ادامه گفت: نمايندگان پنج کشور عضو دايم شورای امنيت نيز دراين جلسه حضور دارند. وی اعلام کرد که جلسات طولانی و مذاکرات سختی انجام شده تا تمامی دعوت شدگان در اين اجلاس، حاضر شوند.


مقامات سفارت آمريکا در بغداد هنوز درباره اين که چه کسی در اين اجلاس حضور خواهد داشت پاسخ نداده اند.


آقای زيباری در پاسخ به اين که آيا امکان اين وجود دارد که مقامات آمريکايی از رايزنی جداگانه و مخفيانه با همتايان ايرانی و سوری خود دست بردارند و به طور آشکار و جمعی مذاکره کنند، گفت:«ما قصد داريم همه آن ها را در يک سالن با هم مواجه کنيم و بعد ببينيم چه امکانی وجود دارد که همه آن ها را بتوان با هم، در يک جلسه شرکت دهيم.»


در دسامبر سال گذشته، دی ماه گذشته، گزارش بيکر- هميلتون به کاخ سفيد پيشنهاد کرده بود برای دستيابی به امکانات بهتر برای کنترل اوضاع عراق، با ايران و سوريه گفت و گو کند.


مقامات کاخ سفيد به اين پيشنهاد واکنش منفی نشان ندادند اما هنوز هيچ گام مثبتی در اين زمينه برداشته نشده اند.


آمريکا، ايران و سوريه را به گسترش ناامنی در عراق متهم کرده است. مقامات جمهوری اسلامی ايران و سوريه اين اتهام را رد کرده اند.


XS
SM
MD
LG