لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۹

متکی: ملاقات با «رايس» منتفی است


منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران می گوید کنفرانس بین المللی درباره عراق بهتر است دربغداد برگزار شود
منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران می گوید کنفرانس بین المللی درباره عراق بهتر است دربغداد برگزار شود

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز سه شنبه بيست و يکم فروردين ماه درباره ديدار احتمالی با کانداليزا رايس، وزیرامورخارجه آمریکا، در جریان کنفرانس بین المللی امنیت عراق، گفت:«اين موضوع منتفی است و فعلا چنين برنامه‌يی در دستور کار ما نيست».


آقای متکی ضمن اظهار نارضايتی از انتخاب شهر شرم‌الشيخ مصر به عنوان محل برگزاری کنفرانس وزيران امورخارجه، گفت: «اخيرا اعلام شد که قرار است اجلاس گسترده‌يی برگزار شود که خلاف توافقات قبلی است؛ چرا که قرار بود اجلاس همسايگان عراق برگزار شود.»


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی افزود:«از نظر محل برگزاری اين اجلاس، ترجيح ما برگزاری اجلاس همسايگان عراق در بغداد است که جزء مصوبات اجلاس تهران است.»


روشن است که پيامی که نشست وزيران در عراق می‌تواند در جهت امنيت عراق بدهد بسيار کارآمدتر است نسبت به پيامی که اين اجلاس در هر يک از کشورهای همسايه می‌خواهد داشته باشد
منوچهر متکی

هوشيار زيباری وزير امورخارجه عراق اعلام کرده است که کنفرانس بين المللی امنيت عراق، با هدف جلب همکاری های بين المللی برای بازسازی و بازگشت ثبات به اين کشور با حضور کشورهای همسايه عراق و پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار است در از ۳ تا ۴ ماه مه در شهر شرم الشيخ مصربرگزار شود.


آقای متکی با بيان اين که وزيران کشورهای همسايه در نيويورک نيز بر اولويت برگزاری اين اجلاس در بغداد تاکيد کرده‌اند گفت: «روشن است که پيامی که نشست وزيران در عراق می‌تواند در جهت امنيت عراق بدهد بسيار کارآمدتر است نسبت به پيامی که اين اجلاس در هر يک از کشورهای همسايه می‌خواهد داشته باشد».


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزير امورخارجه جمهوری اسلامی افزود:«بنابراين ما بر اولويت و ضرورت برگزاری اجلاس کشورهای همسايه تاکيد داريم برنامه‌ی ديگری را فعلا در دستور کار نداريم.»


هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق روز يکشنبه اعلام کرده بوت که کنفرانسی بين المللی برای ايجاد ثبات در عراق در هفته اول ماه می در مصر برگزار می شود.


ابتدا اين اجلاس قرار بود که در استانبول ترکيه در اوايل ماه آوريل برگزار شود ولی آقای زيباری گفت مقام های عراقی تصميم گرفته اند اين اجلاس در مصر برگزار شود.


اگر چه نوری المالکی، نخست وزير عراق، خواستار برگزاری اجلاس در ماه می در بغداد شده بود ولی بسياری از کشورها نگران امنيت وزيرانشان بودند.


XS
SM
MD
LG