لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

پیامدهای مخرب جنگ احتمالی با ايران بر بازار مستغلات در امارات متحده عربی


تصویری از شهر دبی
تصویری از شهر دبی
« جونز لنگ لا سال» موسسه بزرگ مديريت و فروش مستغلات، هشدار می دهد که وقوع هر گونه درگيری نظامی با ايران برای بازار مستغلات در امارات متحده عربی بسيار زيانبار خواهد بود چون امنيت ويژه اقتصادی در اين کشور را به خطر خواهد انداخت.

خبرگزاری « بلومبرگ» از قول مدير بخش خاورميانه اين موسسه می نويسد:« تشديد تنش و بروز درگيری های نظامی با ايران بر امنيت اقتصادی منحصر به فرد در امارات متحده عربی تاثيرات فراوانی به جا خواهد گذاشت و مسلما باعث کاهش ارزش قيمت مستغلات در اين کشور خواهد شد.»

ادامه تهديد مقامات دولت ايران مبنی بر بستن تنگه هرمز و از جمله اظهارات محمدرضا رحيمی معاون رياست جمهوری ايران در اين زمينه که چند هفته پيش منتشر شد، نگرانی ها در مورد افزايش تنش و به خطر افتادن مسير عبور يک چهارم از نفت خام صادراتی جهان را افزايش داده است.

خبرگزاری « بلومبرگ » در ادامه اين گزارش می نويسد دوبی که فاصله آن با سواحل ايران حدود ۱۵۰ کيلومتر است، شاهد شديدترين سقوط بهای مستغلات پس از بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۸ بود. از اواسط سال ۲۰۰۸ به اين سو بهای مستقلات در امارات متحده عربی حدود ۶۵ درصد تنزل پيدا کرده است.

در صورت تکميل پروژه های مسکن در حال احداث و افزايش ميزان عرضه مستغلات در اين کشور، ممکن است بهای مسکن حتی بيشتر از اين کاهش يابد. فقط در دوبی حدود ۲۵ هزار واحد مسکونی ديگر قرار است در سال جاری تکميل و به فروش گذاشته شوند. رقم مشابهی نيز در سال ميلادی آينده به بازار عرضه خواهند شد.

يکی از مديران موسسه « جونز لنگ لا سال » می گويد که در سال گذشته به خاطر سرمايه گذاری های بيشتر شهروندان کشورهايی که به خاطر بحران سياسی موجود از امنيت اقتصادی لازم برخوردار نبودند از جمله عراق ، سوريه و مصر، بازار مستغلات در دوبی تا حدی بهبود يافته است.

« آلن روبرتسون» مديرعامل موسسه بين المللی مديريت و فروش مستغلات« جونز لنگ لا سال» می افزايد: «تاکنون اين حس اعتماد وجود داشته که در دوبی و ابوظبی دولت ها و شرايط سياسی با ثباتی حاکم اند و به همين خاطر بسياری از سرمايه گذاران در سطح منطقه پول نقد خود را در بازار مستغلات اين کشورها سرمايه گذاری می کردند. اما در صورت وقوع درگيری نظامی امارات متحده عربی امنيت ويژه خود را از دست خواهد داد.»

مديران موسسه « جونز لنگ لا سال» خاطر نشان می کنند که در صورت وقوع بحران نظامی در منطقه بعيد است که ارزش مستغلات در امارات متحده عربی به شدت دوره پس از بحران اقتصادی جهانی کاهش يابد چون در آن مقطع بهای مستغلات ۶۰ درصد کاهش يافت. اين موسسه پيش بينی دقيق خود در مورد تاثير درگيری های نظامی احتمالی در سطح منطقه روی بهای مستغلات در امارات متحده عربی را فعلا منتشر نکرده است.

به گفته مديران موسسه « جونز لنگ لا سال» در يک چنين شرايطی تاثير روی بهای مستغلات در امارات متحده عربی ممکن است به مرور زمان اتفاق بيافتد چون سرمايه گذاران به مرور اشتياق خود برای سرمايه گذاری را از دست خواهند داد. به گفته آنها اولين پيامد اين شرايط کاهش در موارد سرمايه گذاری خواهد بود و سپس طی يک مدت طولانی تر تحت تاثير کاهش سرمايه گذاری بهای مستغلات تنزل پيدا خواهد کرد.

در صورت بروز بحران نظامی در منطقه بعيد است که شهرهای بزرگ ديگر در حاشيه جنوبی خليج فارس مثل دوحه بتوانند از شرايط منفی دوبی يا ابوظبی بهره برداری کرده و سرمايه ها را به سوی خود جلب کنند. در حالت وقوع درگيری نظامی با ايران، نه فقط دوبی و امارات متحده عربی بلکه تمام مراکز اقتصادی حاشيه خليج فارس امنيت اقتصادی ويژه خود را از دست خواهند داد.
XS
SM
MD
LG