لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

نتانیاهو : ايران در مذاکرات هسته ای در پی خريد زمان است


بنيامين نتانياهو
بنيامين نتانياهو
در حالی که قدرت های مذاکره کننده در برابر ايران در مذاکرات دو روزه هسته ای هفته گذشته در آلماتی، پايتخت پيشين قزاقستان، روند گفت و گوها را «مثبت» ناميده و تا حد زيادی از «نتايج» به دست آمده ابراز رضايت کرده اند، در اسرائيل، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اين کشور، گفت که ايران در اين مذاکرات به «شيوه و ترفند» خود برای خرید زمان ادامه داده است.

آقای نتانياهو يکشنبه سيزدهم اسفند، سوم مارس، در آغاز نشست هفتگی دولت خود در اورشليم، بيت المقدس، گفت: «از نظر ما، مذاکرات اخير، تلف کردن وقت جامعه جهانی توسط ايران جهت خريد زمان برای خود بود».

ايران و نمايندگان آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین و آلمان ، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روزهای هشتم و نهم اسفند در شهر آلماتی قزاقستان دور تازه ای از مذاکرات هسته ای را برگزار کردند.

نخست وزير اسرائيل، به اظهارات اولی هاينونن معاون پيشين مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه آمريکايی «وال استريت جورنال» اشاره کرد که گفته است، ايران به احتمال زياد در حال ساخت مخفيانه يک کارخانه پلوتونيوم در دشت کوير، برای سرعت دادن به برنامه های توليد بمب هسته ای است.

بنیامین نتانیاهو با اشاره به این اظهارات گفت: «گزارش ها می گويد که ايران غير از غنی کردن اورانيوم، درصدد توليد جنگ افزار غيرمتعارف از راه های ديگر نيز هست».

وزير راهبردی اسرائيل ژنرال ذخيره موشه يعلون نيز جمعه در مصاحبه با راديو اسرائيل از قدرت های مذاکره کننده در برابر ايران، بطور تلويحی انتقاد کرد و پرسيد: «آيا آنها، ماهيت فريبکارانه ايران و ترفندهای هميشگی آن را نشناخته اند و باز هم می خواهند، گول بخورند؟».

اسرائيل بويژه از اينکه در مذاکرات روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته در آلماتی، طرف های مذاکرات از ايران نخواستند که سايت غنی سازی اورانيوم در «فردو» را ببندد، (در حالی که اين امر، خواسته اکيد نتانياهو بود)، و نيز از اينکه گروه ۱+۵ مشوق های جديدی را برای ايران در نظر گرفت که سرآغاز رفع تدريجی تحريم ها عليه ايران خواهد بود، ناخشنود است.

علی اکبر صالحی، وزير خارجه ايران، يکشنبه، سيزدهم اسفند در تهران، گفت: «تحريم ها عليه ايران نه تنها تشديد نخواهد شد بلکه از امروز، شاهد رفع تدريجی آنها خواهيم بود و آن را تفأل به خير می دانيم».

رسانه های جهانی تأييد می کنند که قدرت های مذاکره کننده از ايران تنها خواستند که غنی سازی بيشتر اورانيوم با غنای ۲۰ درصد را به حالت تعليق درآورد و نيز به ايران امکان داده اند که بخشی از اورانيومی را که تا کنون غنی کرده، برای سوخت رآکتور تحقيقاتی اميرآباد تهران حفظ کند.

روزنامه «واشينگتن پست» يکشنبه نوشته بود امتيازاتی که آمريکا برای ايران در اين مذاکرات در نظر گرفت، تمامی تلاش های سال های گذشته را در برابر ايران، از بين می برد... و دولت اوباما با کاهش سطح انتظارات خود از ايران با هدف تشويق تهران به سازش بر سر برنامه هسته ای اش، بازی خطرناکی را آغاز کرده است، که در واقع توافقی ظاهری خواهد بود و در برابر، زياده خواهی های سران تهران را بالا می برد».

تأکيد نخست وزير اسرائيل و چند مقام ارشد ديگر اين کشور بر روند مذاکرات هسته ای قزاقستان، در حالی است که آمريکا خانم وندی شرمن، سرپرست هیأت آمريکايی در اين مذاکرات را، در پايان نشست آلماتی، مستقيم از قزاقستان به اورشليم فرستاد تا او، نخست وزير و نيز رييس جمهوری اسرائيل را شخصاً در جريان مطالب مطرح شده در آن مذاکرات از سوی هیأت های ۱+۵ و پاسخ های سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، بگذارد.

با وجود اين، شيمعون پرز، سياستمدار کهنه کار، پس از ديدار با خانم شرمن گفته بود که «به دستگاه رهبری اوباما برای جلوگيری از دستيابی ايران به بمب اتم، ايمان کامل دارد».

در همين حال، برخی از تحليلگران اسرائيل می گويند که آقای نتانياهو که در تلاش برای تشکيل دولت ائتلافی جديد خود ناکام شده، و شنبه شب، دو هفته ديگر از شيمعون پرز رييس جمهوری کشورش، برای انجام مأموريت محموله مهلت گرفت، با استفاده از «کارت ايران» و تأکيد دوباره بر «خطر اتمی ايران»، درصدد بود رهبران احزاب اسرائيلی را به هم پيمانی با خود تشويق کند.

آقای نتانياهو در روز پايان مذاکرات هسته ای قزاقستان و در حالی که آمريکا، بريتانيا و روسيه ، نظرهای مثبتی در خصوص پاسخ های ارائه شده از سوی ايران بيان می کردند، گفته بود: «بايد تحريم ها عليه ايران را به مرحله فلج کنندگی رساند و تا تهديد به حمله نظامی نباشد، سران تهران تأديب نمی شوند».

نتانياهو معتقد است که ايران در ماههای آينده از «خط قرمز» هسته ای خواهد گذشت- واين در حالی است که فريدون عباسی رييس سازمان انرژی اتمی ايران يکشنبه سيزدهم اسفند در يک همآيش فن آوری های هسته ای در اصفهان، گفت ايران راه اندازی سه هزار سانتریفوژ پيشرفته تر برای غنی سازی اورانيوم را «نهايی» کرده است و سانتریفوژهای نسل های پيشين را که «راندمان پايين داشت» کنار می گذارد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در آخرين گزارش خود که دو هفته پيش منتشر شد، همانند اسرائيل، نگران است که راه اندازی سانتری فيوژهای پيشترفته تر در سايت غنی سازی نطنز يا «فردو»، آهنگ پيشرفت برنامه های اتمی ايران را سريع تر کند..

در اين ميان، اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل، برای گفت و گو با چاک هيگل، وزير دفاع جديد آمريکا، از جمله درباره برنامه های اتمی ايران، يکشنبه راهی آمريکا شد.

ناخشنودی همزمان اسرائيل از ايران و نوع مذاکراتی که قدرت های جهانی در برابر ايران داشته اند، در حالی است که قرار است دور بعدی مذاکرات هسته ای ايران و ۱+۵ روز شانزدهم فروردین در آلماتی ادامه يابد و روزهای بيست و هفتم و بيست و هشتم اسفند نيز نشست فنی کارشناسی درباره برنامه اتمی ايران در استانبول برگزار گردد.

تحولات روند مذاکرات ايران و ۱+۵ در حالی است که نتانياهو که گفته بود «رسيدگی به معضل اتمی ايران در اولويت دستور کار دولت جديد او خواهد بود»، تنها ۱۳ روز ديگر برای تشکيل دولت تازه خود وقت دارد.

آقای نتانياهو گفته است که در ديدار با باراک اوباما ، به هنگام سفر رييس جمهوری آمريکا به اسرائيل، درباره مسئله مهم اتمی ايران با او گفت و گو خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG